Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2023.30-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 30 2023
Synodalność w prawosławnej, protestanckiej i katolickiej refleksji teologicznej

Autorzy: Janusz Bujak ORCID
Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, Instytut Nauk Teologicznych
Słowa kluczowe: synod sobór synodalność katolicyzm prawosławie luteranizm
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:23 (45-67)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie wybranych kwestii z zakresu teologicznej refleksji nad znaczeniem synodów w teologii prawosławnej, luterańskiej i katolickiej. Teologowie prawosławni uzasadniają synodalny wymiar Kościoła nauczaniem Chrystusa, praktyką okresu apostolskiego i rozwojem synodalności w pierwszym tysiącleciu Kościoła. W Kościołach prawosławnych synodalność ma charakter episkopocentryczny i wyraża się na poziomie Kościoła lokalnego, z biskupem na czele oraz na poziomie regionalnym. Po zerwaniu jedności z Kościołem rzymskim w roku 1054 Kościoły prawosławne nie odbyły żadnego soboru o wymiarze ekumenicznym. To, co jest charakterystyczne dla wschodniej teologii synodów i soborów, to przekonanie, że ich decyzje nie są obowiązujące ex sese, ale uzyskują swoją ważność po recepcji przez wiernych. We Wspólnotach kościelnych wywodzących się z reformacji mamy różne formy organizacji synodalnej. W luteranizmie niemieckim do XX wieku obowiązywał model Kościoła państwowego, w którym sprawami Kościoła zarządzali władcy świeccy biskupów. Akceptacja takiej formy zarządzania Kościołem wynikała z wielu czynników, m.in. z teologii Marcina Lutra o powszechnym kapłaństwie i braku biskupów, których zastąpili właśnie książęta. W XIX, a zwłaszcza w XX wieku Kościoły luterańskie w Niemczech wypracowały struktury synodalne, w których główną rolę odgrywają świeccy. Decyzje podejmowane na synodach nie są uznawane za nieomylne, dlatego mogą podlegać zmianom. Również Wspólnoty luterańskie nie znają ekumenicznego wymiaru synodów. W Kościele rzymskokatolickim, podobnie jak w Kościołach prawosławnych, za źródło synodalności uznaje się praktykę Kościoła apostolskiego, zwłaszcza Sobór Apostolski opisany w Dziejach Apostolskich w rozdziale piętnastym, i okres pierwszego tysiąclecia Kościoła, w którym rozwinęły się struktury synodalne i soborowe. W Kościele rzymskokatolickim mamy dwa poziomy synodalności: pierwszy dotyczy prymatu papieża i kolegium biskupów będących z nim w jedności, drugi natomiast opiera się na udziale wszystkich ochrzczonych w życiu Kościoła, który polega na ich funkcji doradczej. Charakterystyczne dla Kościoła rzymskokatolickiego jest zachowanie wszystkich trzech poziomów synodalności: lokalnego, regionalnego i powszechnego, dzięki papieżowi, który zwołuje sobory. W Kościele rzymskokatolickim decyzje soborowe nie wymagają zatwierdzenia przez wiernych świeckich, ale uznawane są obowiązujące po przyjęciu ich przez zgromadzenie soborowe i papieża. Obecnie trwa dyskusja nad większym włączeniem w wiernych świeckich w podejmowanie decyzji dotyczących życia Kościoła.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Afanasjew, Mikołaj. Kościół Ducha Świętego. Białystok: Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce, 2002.
2.Althaus, Rüdiger. „Die Synodalität (in) der Kirche aus Sicht des katholischen Kirchenrechts”. Catholica 2, 70 (2016): 101–113.
3.Antòn, Angel. El misterio de la Iglesia. T. 2. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos; Toledo: Estudio teologico de San Ildefonso, 1986.
4.Baczyński, Andrzej. „Kościół jako Eucharystia”. Rocznik Teologiczny 2 (2014): 117–135.
5.Bara, Zoltán Józef. „La Santissima Trinità come fonte e modello di sinodalità della Chiesa secondo Dumitru Stăniloae”. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie 29 (2022): 41–70.
6.Berndt, Christian. „Gründung des Deutschen Reichs 1871. Protestantischer Jubel und katholische Skepsis”. Dostęp 13.01.2023. https://www.deutschlandfunkkultur.de/gruendung-des-deutschen-reichs-1871-protestantischer-jubel-100.html.
7.Blaza, Marek. „Synodalność (soborowość) w Kościołach wschodnich”. Studia Bobolanum 31, 2 (2020): 87–111.
8.Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi kościoła, red. Stanisław Głowa, Ignacy Bieda. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha, 1989.
9.Bujak, Janusz. „Idźcie do Józefa”. Nauczanie papieży o św. Jozefie. Od bł. Piusa IX do Franciszka. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 2021.
10.Bujak, Janusz. „Etapy rozwoju synodalności Kościoła pierwszego tysiąclecia w dokumentach dialogu katolicko-prawosławnego”. Ateneum Kapłańskie 3 (2005): 525–544.
11.Bujak, Janusz. „Komunia Kościołów lokalnych a kolegialność episkopatu w dokumentach dialogu katolicko-prawosławnego”. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie 9 (2004): 67–79.
12.Bujak, Janusz. „Nauczanie papieża Franciszka o synodalności w kontekście współczesnej refleksji teologicznej i ekumenicznej”. Collectanea Theologica 1 (2021): 51–76.
13.Bujak, Janusz. „Pierwszeństwo Kościoła powszechnego wobec Kościołów lokalnych”. Collectanea Theologica 76, 1 (2006): 39–55.
14.Bujak, Janusz. „Sakramentalność święceń biskupich w Konstytucji dogmatycznej o Kościele «Lumen gentium» nr 21”. Colloquia Theologica Ottoniana 1 (2006): 17–29.
15.Bujak, Janusz. „Synodalność i prymat jako wyzwanie w ekumenicznym dialogu katolicko-prawosławnym”. Sympozjum 26, 1 (2022): 91–122.
16.Bujak, Janusz. Dialog katolicko-prawosławny w latach 2005–2015. Studia i Rozprawy 40. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016.
17.Calabrese, Gianfranco. „Il «significato» teologico-ecclesiale della sinodalità: punti fermi e questioni aperte. Prospettiva cattolica”. Path 13, 1 (2014): 157–181.
18.Dinkel, Christoph. „Synode III. Reformation bis zur Gegenwart”. W: Theologische Realenzyklopädie, Band 32, 571–575. Berlin–New York: Walter de Gruyter, 2001.
19.Duprey, Pierre. „La structure synodale de l’Eglise dans la théologie orientale”. Proche-Orient Chretienne (1970): 123–145.
20.Ferrario, Fulvio. „Il significato teologico-ecclesiale della sinodalità: punti fermi e questioni aperte. La prospettiva protestante”. Path 1 (2014): 147–156.
21.Franciszek. Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”: do biskupów, prezbiterów i diakonów, do osób konsekrowanych, do wiernych świeckich: o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie. Częstochowa: Edycja św. Pawła, 2013.
22.Gaillardetz, Richard. „The Eucharistic Ecclesiology of Nicolas Afanassieff: Prospects and Challenges for Contemporary Ecumenical Dialogue”. Diakonia 27 (1994): 18–44.
23.Hauschildt, Friedrich. „Synodalität (in) der evangelischen Kirche”. Catholica 2, 70 (2016): 114–132.
24.Hauschildt, Friedrich. „Synodalität nach evangelischen Verständnis und im Hinblick auf die Debatte in der römisch-katholisch Kirche”. Catholica 2, 74 (2020): 112–129.
25.Ioan-Vasile, Leb. „La signification théologique-ecclesiale de la synodalité: points fortes et questions ouvertes; un point de vue orthodoxe”. Path 13, 1 (2014): 137–146.
26.Kasper, Walter. Vie dell’unità. Prospettive dell’ecumenismo. Brescia: Queriniana, 2006.
27.Kijas, Zdzisław. „Zasada «sobornosti» w teologii i życiu Wschodu prawosławnego”. Studia Theologica Varsaviensia 2 (1995): 31–45.
28.Loubichi, Stefan. „Die unrühmliche Rolle der Evangelischen Kirche im Dritten Reich”. Dostęp 13.01.2013. https://www.zukunft-braucht-erinnerung.de/die-unruehmliche-rolle-der-evangelischen-kirche-im-dritten-reich.
29.Łosski, Włodzimierz. Teologia dogmatyczna. Białystok: Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce, 2000.
30.Meyendorff, John. Teologia bizantyjska. Historia i doktryna. Warszawa; Instytut Wydawniczy PAX, 1984.
31.Międzynarodowa Komisja Teologiczna. Synodalność w życiu i misji Kościoła. Tłum. własne.
32.Moskałyk, Jarosław. „Funkcja soborności Kościoła”. Colloquia Theologica Ottoniana 1 (2011): 115–128.
33.Mueller, John Theodore. Dogmatyka chrześcijańska. Podręcznik dla duszpasterzy, nauczycieli i laików. Warszawa: Lutheran Heritage Foundation, 2008.
34.Nikolakopoulos, Konstantin. „Prinzipien der Synodalität nach dem Neuen Testament. Insbesondere am Beispiel des Apostelskonzils”. Orthodoxes Forum 2 (1991): 193–205.
35.Oeldemann, Johannes. „Die Synodalität in der Orthodoxen Kirche”. Catholica 2, 70 (2016): 133–148.
36.Paprocki, Henryk. „Prawosławne rozumienie związku Eucharystii z Kościołem”. Sympozjum 1 (2011): 49–59.
37.Pesch, Otto Hermann. Zrozumieć Lutra. Kraków: W drodze, 2008.
38.„«Pierwszy bez równych». Odpowiedź Patriarchatu Ekumenicznego na stanowisko Patriarchatu moskiewskiego w kwestii prymatu w Kościele powszechnym (8.01.2014)”, w: Janusz Bujak, Dialog katolicko-prawosławny w latach 2005–2015, Studia i Rozprawy 40, 185–191. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016.
39.Przybył, Elżbieta. Wyznania wiary. Kościoły orientalne i prawosławne. Kraków: Partner, 2006.
40.Rabczyński, Paweł. „Synodalność według papieża Franciszka”. W: Synodalność. Perspektywa polskokatolicka i rzymskokatolicka, red. Paweł Rabczyński, 115–125. Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, 2020.
41.Schwarz, Anderea. „Verfassung der Evangelisch-Lutherischen Kirche im rechtsrheinischen Bayern, 1921”. Dostęp 9.01.2023. https://www.historisches-lexikon-bayerns.de/Lexikon/Verfassung_der_Evangelisch-Lutherischen_Kirche_im_rechtsrheinischen_Bayern,_1921.
42.Słomski, Wojciech. „Eklezjologia eucharystyczna Mikołaja Afanasiewa”. Collectanea Theologica 3 (1997): 97–105.
43.Sobór Watykański II. „Konstytucja dogmatyczna o Kościele «Lumen gentium»”. W: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, 139–266. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 2008.
44.Sojka, Jerzy. „Czym jest sobór dla Kościoła? Perspektywa ewangelicka”. W: Przed Soborem Wszechprawosławnym, red. Tadeusz Kałużny, Zdzisław Józef Kijas, 55–82. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, 2016.
45.„Stanowisko Patriarchatu moskiewskiego w kwestii prymatu na poziomie Kościoła powszechnego (28.12.2013)”. W: Janusz Bujak, Dialog katolicko-prawosławny w latach 2005–2015. Studia i Rozprawy 40, 176–184. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016.
46.Špidlík, Tomáš. Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów, 2000.
47.Szymański, Walenty. „Kompetencje konstantynopolitańskiego synodu endemousa (do XI w.) odnośnie do sakramentów”. Studia Warmińskie 16 (1979): 399–432.
48.Wspólna Międzynarodowa Komisja dla Dialogu Teologicznego między Kościołem rzymskokatolickim a Kościołem prawosławnym. „Synodalność i prymat podczas pierwszego tysiąclecia: ku wspólnemu rozumieniu w służbie jedności, Chieti, 21 września 2016 r.”. Tłum. E. Sojka. Studia i Dokumenty Ekumeniczne 2, 83 (2018): 122–129.
49.Vitali, Dario. „Il Concilio Vaticano I nel contesto ecclesiologico del secolo XIX”. Path 13 (2014): 69–76.