Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.38-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 2/2022 (38)
Konstytucyjne uwarunkowania organizacji posiedzeń Sejmu RP w czasie pandemii

Autorzy: Piotr Chybalski ORCID
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Słowa kluczowe: konstytucja regulamin Sejmu posiedzenie Sejmu pandemia hybrydowy model posiedzeń
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:18 (59-76)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 182

Abstrakt

Problematyka funkcjonowania Sejmu w czasie pandemii wirusa SARS-CoV-2 stanowi zagadnienie, które ze zrozumiałych względów cieszy się obecnie znacznym zainteresowaniem doktryny. Celem artykułu była dogmatyczna analiza tych przepisów konstytucyjnych, które rzutują na zakres możliwości modyfikacji sposobu organizacji posiedzeń Sejmu w okresie pandemii, co pozwoliło na sformułowanie wniosków dotyczących konstytucyjności tzw. hybrydowego modelu posiedzeń izby wprowadzonego wskutek przyjęcia zmian regulaminowych 26 marca 2020 roku. Doceniając praktyczną użyteczność przyjętego wówczas modelu organizacji posiedzeń w sposób hybrydowy, tj. z możliwością zdalnego udziału posłów, trzeba stwierdzić, że rozwiązania te wywołują zastrzeżenia konstytucyjne. Zarazem należy podkreślić, że stanowisko doktryny odnośnie do tej kwestii nie jest jednolite. Osobny wątek rozważań poświęcony został możliwościom reorganizacji posiedzeń Sejmu na podstawie ogólnych, obowiązujących od lat przepisów regulaminowych, tj. w hipotetycznej sytuacji, gdyby w marcu 2020 roku nie dokonano jakichkolwiek zmian normatywnych dotyczących tej kwestii.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Chmaj M., Komentarz do Konstytucji RP. Art. 109, 110, 111, Warszawa 2020.
2.Chybalski P., Uwagi do art. 120, w: M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP, t. II: Komentarz. Art. 87–243, Warszawa 2016.
3.Czarny P., O problemie quorum w Sejmie i w Senacie, w: A. Gajda, K. Grajewski, A. Rytel-Warzocha, P. Uziębło, M.M. Wiszowaty (red.), Konstytucjonalizm polski: refleksje z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 45-lecia pracy naukowej profesora Andrzeja Szmyta, Gdańsk 2020.
4.Florczak-Wątor M., Niekonstytucyjność ograniczeń praw i wolności jednostki wprowadzonych w związku z epidemią COVID-19 jako przesłanka odpowiedzialności odszkodowawczej państwa, „Państwo i Prawo” 2020, z. 12.
5.Garlicki L., Uwagi do art. 109, w: L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. II, Warszawa 2001.
6.Grabowski R., Admissibility of Remote Deliberation and Voting in the Polish Parliament. The Functioning of the Sejm and Senate During the COVID-19 Pandemics, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2020, nr 6.
7.Jarentowski M., Kapeliński R., Opinia do projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu (druk nr 97), Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, Warszawa 2020, Senat RP, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/5514/plik/097o.pdf.
8.Juchniewicz J., Comments on the Amendment of The Standing Orders of the Sejm of the Republic of Poland Dated 26 March 2020, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2020, nr 5.
9.Krzemiński M., Czy posłowie mogą obradować zdalnie? Tak, ale…, Konstytucyjny.pl, http://konstytucyjny.pl/marcin-krzeminski-czy-poslowie-moga-obradowac-zdalnietak-ale.
10.Przywora B., W sprawie zgodności z Konstytucją RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. unormowań umożliwiających odbywanie posiedzenia Sejmu, komisji lub podkomisji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej pozwalających na porozumiewanie się na odległość, „Przegląd Sejmowy” 2020, nr 4.
11.Radziewicz P., Czy posłowie mogą obradować zdalnie? Nie, ale…, Konstytucyjny.pl, http://konstytucyjny.pl/piotr-radziewicz-czy-poslowie-moga-obradowac-zdalnie-nie-ale/.
12.Radziewicz P., Uwagi do art. 109, w: P. Tuleja (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, LEX/el. 2021.
13.Radziewicz P., Uwagi do art. 228, w: P. Tuleja (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, LEX/el. 2021.
14.Sobolewski P., W sprawie dopuszczalności zmiany regulaminu Sejmu w celu zapewnienia możliwości odbywania posiedzeń Sejmu z wykorzystaniem elektronicznych środków porozumiewania się na odległość, „Przegląd Sejmowy” 2020, nr 3.
15.Sokolewicz W., Wojtyczek K., Uwagi do art. 61, w: L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. II, Warszawa 2016.
16.Tuleja P., Pandemia COVID-19 a konstytucyjne stany nadzwyczajne, „Palestra” 2020, z. 9.
17.Wild M., Uwagi do art. 61, w: M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP, t. I: Komentarz. Art. 1–86, Warszawa 2016.
18.Wiszowaty M.M., Opinia prawna na temat zgodności przepisów zawartych w projekcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu (druk nr 97) z przepisami Konstytucji RP, Opinie i ekspertyzy. OE-297, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji Kancelarii Senatu, Warszawa 2020.