Acta Politica Polonica

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2024.57-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 1/2024 (57)
Wykorzystanie bloga internetowego jako nowoczesnego narzędzia służącego do kreowania wizerunku wybranych polskich firm w branży modowej
(The use of the internet blog as a modern tool to create the image of selected Polish companies in the fashion industry)

Authors: Ewa Alicja Magiera ORCID
Uniwersytet Szczeciński, Instytut Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Keywords: Internet social media company business image fashion blogs
Whole issue publication date:2024-05
Page range:16 (53-68)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of this article was to show the potential of the fashion blog and to analyse the use of the fashion blog as a tool for building image strategy of selected companies from the fashion industry in the years 2012–2023. This analysis was based on research studies, fashion blogs, and press articles concerning, among others, the activity of Polish fashion bloggers in the years 2009–2023, and ways of promoting companies operating in the clothing industry online. Answers were sought to the following research questions: 1) what were the circumstances of the emergence of fashion blogs in Poland between 2012 and 2023 and were they used quite often by Polish fashion companies as a communication tool? 2) whatwere the characteristics of the presented content on blogs and how were the blogs of Polish female owners of fashion companies managed? 3) to what extent did the activity of female fashion bloggers influence the recognition of own and co-founder brands? 4) what was the extent of influence of fashion blogs on consumer behaviour between 2010 and 2023? The following research methods were used in the study: quantitative, historical, behavioural, decision-making and comparative analysis. The analysis made it possible to conclude that fashion blogs had a significant impact on promoting the image of fashion bloggers brands. The blog was perceived as an effective information channel with a high potential for creating image content for companies in the fashion industry.
Download file

Article file

Bibliography

1.Archiwum blog Jessica Mercedes Krischner. https://web.archive.org/web/20140928112149/http://www.jemerced.com (17.10.2023).
2.Blog Julia Kuczyńska. https://maffashion.pl/?br=//madamejulietta.blogspot.com (17.10.2023).
3.Blog Paulina Jagodzińska. https://paulajagodzinska.pl (25.10.2023).
4.Buchner, A., Maryl, M. (2016). Nowi literaci. Warsztat twórczy blogerów w kontekście współczesnych przemian kultury literackiej. W: W. Doliński, J. Żurko, K. Grzeszkiewicz-Radulska, S. Mecfal (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych (s. 33–51). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
5.Budzik, A. (2020). Eppram. Pobrano z: https://szytewpolsce.wordpress.com/2020/05/17/eppram (18.10.2023).
6.Dąbrowska, I. (2013). Margaret dla Staff by Maff – kolekcja 2013. Pobrano z: https://lamode.info/margaret-dla-staff-by -maff-kolekcja-lato-2013.html (18.10.2023).
7.Digital Raport 2023 Poland. Pobrano z: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland (15.10.2023).
8.Facebook. Paulina Jagodzińska. https://www.facebook.com/paula.jagodzinska/?locale=pl_PL (15.10.2023).
9.Facebook. Jessica Mercedes Krischner. https://www.facebook.com/jemerced/?locale=pl_PL (15.10.2023).
10.Facebook. Julia Kuczyńska. https://www.facebook.com/MAFFASHION.official (15.10.2023).
11.FASHIONPOST (2020). Eppram-Maffashion przedstawia swoją autorską markę. Pobrano z: https://fashionpost.pl/ eppram-maffashion-przedstawia-swoja-autorka-marke (17.10.2023).
12.Gajoch, E. (2022). Kim jest Chiara Ferragni? Poznaj historię najpopularniejszej blogerki. Pobrano z: https://runway. modivo.pl/kim-jest-chiara-ferragni-poznaj-historie-najpopularniejszej-blogerki (17.10.2023).
13.Gumkowska, A., Maryl, M., Toczyski, P. (2009). Blog to… blog. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Gazeta.pl. Instagram. Paulina Jagodzińska. https://www.instagram.com/paula_jagodzinska/?hl=pl (20.10.2023). Instagram. Jessica Mercedes Kirschner. https://www.instagram.com/jemerced (20.10.2023).
14.Instagram. Julia Kuczyńska. https://www.instagram.com/maffashion_official/?hl=pl (20.10.2023).
15.Instagram. Chiara Ferragni. https://www.instagram.com/chiaraferragni (18.10.2023).
16.JastrząbPost (2021). Maffashion o konflikcie z Jessiką Mercedes. Pierwszy raz ujawniła, co je poróżniło. A kiedyś spały nawet pod jedną kołdrą. Pobrano z: https://jastrzabpost.pl/newsy/maffashion-o-konflikcie-z-jessica-mercedesco- je-poroznilo_1100041.html (5.12.2023).
17.Kall, J., Sempruch-Krzemińska, K. (2017). Blogi modowe – silne narzędzie w ręku marketera. Marketing i Rynek, 7, 23–24.
18.Kall, J. (2018). Marka i jej kapitał. W: J. Kall, A. Perchla-Włosik, A. Raciniewska, K. Sempruch-Krzemińska (red.), Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę? (s. 87–93). Warszawa: PWE.
19.Kall, J., Sempruch-Krzemińska K. (2018). Komunikacja marki modowej. W: J. Kall, A. Perchla-Włosik, A. Raciniewska, K. Sempruch-Krzemińska (red.), Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę? (s. 169–196). Warszawa: PWE.
20.Kowalska, M. (2017). MOIESS Swimwear-Jessica Mercedes zakłada swoją markę odzieżową. Pobrano z: https://www. elle.pl/artykul/moiess-swimwear-jessica-mercedes-zaklada-swoja-marke-odziezo#moiess-stroje-kapielowe-byjessica- mercedes-kirchner-1 (10.10.2023).
21.Magiera, E.A. (2023). Budowanie, kreowanie oraz działalność firm modowych w mediach społecznościowych przy wykorzystaniu bloga. Praca magisterska. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
22.Maryl, M., Niewiadomski, K., Kidawa, M. (2016). Teksty elektroniczne w działaniu: typologia gatunków blogowych. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 2, 53–73.
23.Michałowska, M. (2016). Wykorzystanie bloga i społeczności wirtualnych w biznesie. W: A. Barska (red.), Reklama wczoraj i dziś (s. 117–135). Warszawa: Difin. Perchla-Włosik, A. (2018). Źródła informacji i inspiracji w procesie zakupu modowego. W: J. Kall, A. Perchla-Włosik, A. Raciniewska, K. Sempruch-Krzemińska (red.), Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę? (s. 47–60). Warszawa: PWE.
24.Posełek, M. (2018). Jessica Mercedes startuje z własną marką odzieżową. Pobrano z: https://fashionbiznes.pl/jessicamercedes- stworzyla-autorska-marke-veclaim (10.10.2023).
25.Posner, H. (2019). Marketing mody. Strategia, branding i promocja. Warszawa: ARKADY.
26.Sempruch-Krzemińska, K. (2018). Komunikacja marki modowej. W: J. Kall, A. Perchla-Włosik, A. Raciniewska, K. Sempruch-Krzemińska (red.), Marka modowa. Jak zrozumieć konsumenta mody i stworzyć markę szytą na miarę? (s. 169–196). Warszawa: PWE.
27.Szulc M. (2019). Od gatunku do wizerunku. Autokrealcje blogerów modowych w mediach społecznościowych. Rozprawa doktorska. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wittenberg, A. (2013).
28.Maffasfion w kampanii Bershki. Julia Kuczyńska jedną z najlepszych modowych blogerek na świecie. Pobrano z: https://natemat.pl/56513,maffashion-w-kampanii-bershki-julia-kuczynska-jedna-z-najlepszy ch-modowych-blogerek-na-swiecie (12.12.2023).
29.WIXBlog (2022). Najpopularniejsze rodzaje blogów w 2023 r. Topowa dwudziestka (10.03.2022). Pobrano z: https:// pl.wix.com/blog/artykul/najpopularniejsze-rodzaje-blogow (16.12.2023).
30.Wojtczak, A. (2019). Blogerki modowe kiedyś i dziś: Jessica Mercedes. Pobrano z: https://www.elle.pl/artykul/blogerki- modowe-kiedys-i-dzis-jessica-mercedes#blogerki-modowe-kiedys-i-dzis-jessica-mercedes-2010-rok-fot-1 (5.12.2023).
31.Wojtczak, A. (2019). Jessica Mercedes i Maffashion w kampanii Zalando beauty. Pobrano z: https://www.elle.pl/artykul/ jessica-mercedes-i-maffashion-w-kampanii-zalando-beauty-190508012206#maff-w-kampanii-zalando (6.12.2023).
32.Wchal, S. (2014). Beauty.Fashion.Shopping-Paula Jagodzińska. Pobrano z: https://exclusivemag.pl/liczy-sie-co-tuteraz- rozmowa-z-paulina-jagodzinska (17.10.2023).
33.Zelezny, Ł. (2020). Najlepsze blogi modowe 2023. Top polskich blogów i blogerek piszących o modzie. Pobrano z: https:// socialmedia.pl/najlepsze-blogi-modowe (12.12.2023).