Acta Politica Polonica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2023.55-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 1/2023 (55)
Aktywność posłów IX kadencji Sejmu RP na TikToku – analiza zagadnienia

Autorzy: Dominika Borowska ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Nikola Rozworska ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: internet media społecznościowe polityka komunikacja TikTok
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:18 (55-72)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Media społecznościowe wywierają znaczący wpływ na życie społeczno-polityczne. Popularność oraz ekspansywne działania takich platform jak TikTok, stwarzają możliwość wykorzystania kolejnego kanału komunikacyjnego do formułowania komunikatów i treści o charakterze politycznym. Politycy coraz częściej korzystają z takich możliwości, na co wskazują wyniki badania przeprowadzonego w 2022 roku (1 sierpnia – 15 września), którego tematem była analiza aktywności posłów IX kadencji, zasiadających w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej. W artykule postawiono tezę, że wzrost społecznego zainteresowania TikTokiem może wpłynąć na aktywizację polityków w opisywanej przestrzeni
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Aktualne kluby i koła. https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/page.xsp/kluby_stat (3.11.2022).
2.Cervi, L., Marín-Lladó, C. (2021). What are political parties doing on TikTok? The Spanish case. Profesional de la información. International Journal on Information and Communication, 30, 4–5.
3.Cybulska, A. (2012). Elektoraty głównych partii politycznych. Centrum Badania Opinii Społecznej, Biuletyn Sejmowy, 80, 3−4.
4.Gainous J., Wagner K.M. (2014). Tweeting to Power: The Social Media Revolution in American Politics. New York: Oxford University Press.
5.Główka, E. (2022). Jak zrobić live na TikToku? Jak nagrywać na żywo? Krótki i skuteczny poradnik. https://spidersweb. pl/2022/01/jak-zrobic-live-na-tiktoku-jak-nagrywac-poradnik.html (20.10.2022).
6.Highfield, T. (2016). Social Media and Everyday Politics. Cambridge: Polity Press.
7.Kaczyński apeluje do działaczy PiS o aktywność w internecie. Mówi o lokalnych serwisach. https://www.wirtualnemedia. pl/artykul/jaroslaw-kaczynski-o-internecie-pudelek-aktywnosc (2.11.2022).
8.Kemp, S. (2022). Tiktok Statistics And Trends. https://datareportal.com/essential-tiktok-stats?utm_source=DataReportal& utm_medium=Country_Article_Hyperlink&utm_campaign=Digital_2022&utm_term=Poland&utm_content= Facebook_Stats_Link (2.10.2022).
9.Kokoszkiewicz, J. 7 rzeczy o algorytmie TikToka, o których mogłeś nie wiedzieć. https://kohai.pl/blog/7-rzeczy-oalgorytmie- tiktoka-o-ktorych-mogles-nie-wiedziec/ (20.10.2022).
10.Kruse, L.M., Norris D., Flinchum, J.R. (2017). Social Media as a Public Sphere? Politics on Social Media. The Sociological Quarterly, 3 (59), 1−23.
11.Omar, B., Dequan, W. (2020). Watch, Share or Create: The Influence of Personality Traits and User Motivation on TikTok Mobile Video Usage. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 4 (14). https://doi.org/10.3991/ijim.v14i04.12429
12.Pisarek, A. (2016). Zasada parytetu płci jako zabezpieczenie funkcjonowania zasady równouprawnienia kobiet i mężczyzn w Unii Europejskiej. W: M. Kępa, M. Marszałek (red.), Duch praw w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (s. 37−42). Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawniczej i Ekonomicznej Biblioteki Cyfrowej. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
13.Post, B. (2019). Płeć i polityka. Między pozornymi różnicami i różnorodnością. Rocznik: Dyskursy Młodych Andragogów, 20, 421−426.
14.Regulamin serwisu TikTok. https://www.tiktok.com/legal/terms-of-service-eea?lang=pl (3.10.2022).
15.Sawicka, U. (2021). TikTok w kontekście wspólnoty – relacje i reakcje użytkowników aplikacji w czasie pandemii. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 17, 177–192.
16.Serrano, M.J.C., Papakyriakopoulos, O., Hegelich, S. (2020). Dancing to the Partisan Beat: A First Analysis of Political Communication on TikTok. 12th ACM Conference on Web Science, July 7–10, 2020. Southampton, UK. ACM, New York, NY, USA. DOI: 10.1145/1122445.1122456.
17.Skwarek, T. (2019). Kobiety w polityce. Statystyki międzynarodowe. Warszawa: Kancelaria Senatu. Słownik SEO. Content. https://www.semtec.pl/slownik-seo/content/ (15.10.2022).
18.Strajk kobiet. http://strajkkobiet.eu (10.10.2022).
19.Szczegóła, L. (2013). Bierność obywateli. Apatia polityczna w teorii demokratycznej partycypacji. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
20.TikTok – co to jest i jak działa? https://digitalk.pl/blog/tiktok-co-to-jest-i-jak-dziala/ (15.10.2022).
21.TikTok. Adam Szłapka, https://www.tiktok.com/@adamszlapka (18.10.2022).
22.TikTok. Adrian Zandberg, https://www.tiktok.com/@adrian.zandberg (16.10.2022).
23.TikTok. Artur Dziambor, https://www.tiktok.com/@arturdziambor (14.10.2022).
24.TikTok. Barbara Nowacka, https://www.tiktok.com/@barbaraanowacka (20.10.2022).
25.TikTok. Beata Maciejewska, https://www.tiktok.com/@beata_maciejewska (16.10.2022).
26.TikTok. Borys Budka, https://www.tiktok.com/@borysbudka (22.10.2022).
27.TikTok. Cezary Tomczyk, https://www.tiktok.com/@cezarytomczyk84 (18.10.2022).
28.TikTok. Dariusz Joński, https://www.tiktok.com/@dariusz.jonski (14.10.2022).
29.TikTok. Dobromir Sośnierz, https://www.tiktok.com/@dobromir.sosnierz (18.10.2022).
30.TikTok. Jacek Ozdoba, https://www.tiktok.com/@j.ozdoba (20.10.2022).
31.TikTok. Janusz Kowalski, https://www.tiktok.com/@januszkowalskiofficial (21.10.2022).
32.TikTok. Joanna Scheuring-Wielgus, https://www.tiktok.com/@joannascheuringwielgus (18.10.2022).
33.TikTok. Katarzyna Lubnauer, https://www.tiktok.com/@klubnauer (20.10.2022).
34.TikTok. Klaudia Jachira, https://www.tiktok.com/@klaudiajachira (22.10.2022).
35.TikTok. Konrad Berkowicz, https://www.tiktok.com/@konradberkowicz (14.10.2022).
36.TikTok. Krzysztof Śmiszek, https://www.tiktok.com/@krzysztofsmiszek (13.10.2022).
37.TikTok. Marcin Kierwiński, https://www.tiktok.com/@mkierwinski (21.10.2022).
38.TikTok. Mariusz Gosek, https://www.tiktok.com/@poselgosek (22.10.2022).
39.TikTok. Mariusz Kałużny, https://www.tiktok.com/@mariuszkaluzny (21.10.2022).
40.TikTok. Marta Wcisło, https://www.tiktok.com/@martawcisloposel (10.10.2022).
41.TikTok. Michał Gramtyka, https://www.tiktok.com/@mcgramat (22.10.2022).
42.TikTok. Michał Urbaniak, https://www.tiktok.com/@michal_urbaniak (16.10.2022).
43.TikTok. Monika Rosa, https://www.tiktok.com/@monikaannarosa (16.10.2022).
44.TikTok. Paulina Matysiak, https://www.tiktok.com/@poslankamatysiak (20.10.2022).
45.TikTok. Paweł Szramka, https://www.tiktok.com/@pawel_szramka (18.10.2022).
46.TikTok. Robert Obaz, https://www.tiktok.com/@robertobaz (20.10.2022).
47.TikTok. Sebastian Kaleta, https://www.tiktok.com/@sebastiankaleta89 (22.10.2022).
48.TikTok. Tomasz Trela, https://www.tiktok.com/@poselttrela (11.10.2022).
49.TikTok. Urszula Pasławska, https://www.tiktok.com/@ulapaslawska (10.10.2022).
50.TikTok. Wanda Nowicka, https://www.tiktok.com/@wandanowicka_ (11.10.2022).
51.TikTok. Władysław Kosiniak-Kamysz, https://www.tiktok.com/@wkosiniakkamysz (21.10.2022).
52.Vijay, D., Gekker, A. (2021). Playing Politics: How Sabarimala Played Out on TikTok, American Behavioral Scientist, 5 (65), 712−734.
53.Wątor, J., Czubkowska, S. (2022). Internet, jaki znamy, właśnie spada z rowerka. Sprawca: TikTok. https://spidersweb. pl/plus/2022/08/tiktok-algorytm-media-prowadzace (19.10.2022).
54.Wełna, Ż. (2020). Polityk aktywny – polityk interaktywny. Obecność liderów politycznych w mediach społecznościowych na przykładzie polskiej kampanii parlamentarnej 2019. Media i Społeczeństwo, 12, 188−193.
55.Werra, Z. (2019). Polityczne znaczenie procesu informacyjnego w wymiarze cybernetycznym. Acta Politica Polonica, 2 (48), 79−88.
56.Zaborowska, M. (2019). Wyniki wyborów: jak głosy rozkładały się według wieku, płci, wykształcenia wyborców. Pobrane z: https://www.rmf24.pl/raporty/raport-wybory-parlamentarne-2019-fakty/najnowsze/news-wyniki-wyborow-jakglosy- rozkladaly-sie-wedlug-wieku-plci-wy,nId,3276136#crp_state=1 (2.10.2022).
57.Zeng, J., Abidin, C. (2021). OkBoomer, time to meet the Zoomers’: studying the memefication of intergenerational politics on TikTok. Information, Communication and Society, 24 (16), 2459−24814.