Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2017.2.38-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (38) 2017
Rola i znaczenie klastrów w rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim
(The Role and Importance of Clusters in Development of Tourism in of the Świętokrzyski Voivodship)

Authors: Ewa Pałka-Łebek
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Janina Wrońska-Kiczor
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Keywords: clustering tourism competitiveness regional development
Data publikacji całości:2017
Page range:9 (181-189)
Klasyfikacja JEL: L91 R40 R41
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the article in nature of clusters was presented, their meaning for the development of tourism in of region. Clusters of the tourism sector are carrying action out on different plains, which for the single entrepreneur, are unfeasible. Thanks to the cooperation, more easily they are overcoming problems what is being transferred into a lot of material effects and increased tourist movements. They can also play the major part in the activation of the local community and converting the town into tourist areas and increasing their competitiveness on the tourist market.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borowiecki, R., Siuta-Tokarska, B. (2008). Problemy funkcjonowania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Warszawa: Difin.
2.Burczyńska, G., Frączek, D., Kryjom, P. (red.) (2016). Raport z inwentaryzacji klastrów w Polsce 2015. Warszawa: Polska
3.Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrane z: http://pi.gov.pl/PARPFiles/media/_multimedia/Raport_z_inwentaryzacji_klastrow_w_Polsce_2015.pdf (12.10.2016).
4.Dębski, M. (2014). Klaster jako czynnik rozwoju konkurencyjności destynacji turystycznej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 4 (3), 51–66.
5.Gorynia, M., Jankowska, B. (2008). Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin.
6.Grycuk, A. (2003). Koncepcja gron w teorii i praktyce zarządzania. Organizacja i Kierowanie, 3 (311), 3–16.
7.Hołub-Iwan, J., Małachowska, M. (2008). Rozwój klastrów w Polsce. Raport z badań. Szczecin: Szczecińska Fundacja Talent–Promocja–Postęp.
8.Majewska, I., Wilczyński, B., Wilczyński, Ł. (2014). Strategia rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim na lata
9.2015–2020. Kielce: Ministerstwo Sportu i Turystyki. Pobrane z: http://www.tagowisko.com.pl/uploads/ac497b2164d3d4689e71cf3dd303f863.doc (12.10.2016).
10.Ministerstwo Gospodarki, Koncepcja klastra. Pobrane z: http://www.mg.gov.pl/ (11.10.2016).
11.Olesiński, Z., Leśniewski, M.A. (2009). Rola i znaczenie klastrów w rozwoju regionu świętokrzyskiego. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 46, 147–157.
12.Pastuszka, S. (2015). Wpływ klastra „Grono Targowe Kielce” na rozwój województwa świętokrzyskiego. Optimum. Studia Ekonomiczne, 2 (74), 182–193.
13.Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
14.Soliński, T. (2012). Znaczenie klastrów w transferze innowacji i rozwoju turystyki. W: J. Krupa, T. Soliński (red.), Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Pogórza Dynowskiego. Dynów: Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego.