Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.130-13
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 130 2018
Wykorzystanie metody service blueprinting w tworzeniu innowacji usługowych
(USING SERVICE BLUEPRINTING METHOD TO CREATE SERVICE INNOVATION)

Authors: Anetta Pukas
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: services innovation service blueprinting
Data publikacji całości:2018-03-30
Page range:9 (131-139)
Klasyfikacja JEL: L80 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The issue of generation and implementation of innovation as the competence of the ever-growing service sector is becoming an increasingly research topic in the field of management sciences. Due to the specificity of service innovation and the fact that service requires coordinating multiple processes at different levels of the company and customer contact, it is suggested to use in the design of new services the methods and techniques dedicated to this sector. The aim of the article is to identify the possibility of using the Service Blueprinting method in contemporary processes of creating innovative solutions in the services sector. The method of systematic and critical analysis of domestic and foreign literature was used to achieve the aim of the work. As a result of the study, the author presents the concept of developing the SB method and using it in creating service innovations.
Download file

Article file

Bibliography

1.Avlonitis, G.J., Papastathaopoulou, P.G., Gounaris, S.P. (2001). An Empirically Based Typology of Product Innovativeness for New Financial Services: Success and Failure Scenarios. Journal of Product Innovation Management, 18 (5), 324–342.
2.Barras, R. (1986). Towards a Theory of Innovation in Services. Research Policy, 15 (4), 161–173.
3.Bitner, M.J., Ostrom, A.L., Morgan, F.N. (2008). Service Blueprinting: A Practical Technique for Service Innovation. California Management Review, 50 (3), 66–94.
4.Chuang, P. (2007). Combining Service Blueprint and FMEA for Service Design. The Service Industries Journal, 27 (2), 91–104.
5.Cuthbertson, R., Reynolds, J., Furseth, P.-I. (2010). The Dynamics of Value-driven Service Innovation. XXI International Society for Professional Innovation Management Conference. Bilbao.
6.Dominiak, J. (2011). Innowacyjność w sferze usług. Przegląd Geograficzny, 83 (4), 435–452. Pobrane z: http://rcin.org.pl (19.07.2017).
7.Gadrey, J., Gallouj, F., Weinstein, O. (1995). New Modes of Innovation: How Services Benefit Industry. International Journal of Service Industry Management, 6 (3), 4–16.
8.Gajdzik, B. (2013). Kompetencje innowacyjne w zintegrowanym systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Pobrane z: http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p114. pdf (25.07.2017).
9.Johne, A., Storey, C. (1998). New Service Development: A Review of the Literature and Annotated Bibliography. European Journal of Marketing, 32 (3/4), 184–251.
10.Matusiak, K.B. (red.) (2008). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: Wyd. PARP.
11.Niedzielski, P., Rychlik, K. (2007). Innowacje w sektorze produkcyjnym i usługowym – odmienność czy podobieństwo? Ekonomiczne Problemy Usług, 8, 177–186.
12.Patrício, L., Fisk, R.P., Falcao e Cunha, J., Constantine, L. (2011). Multilevel Service Design: From Customer Value Constellation to Service Experience Blueprinting. Pobrane z: http://jsr.sagepub.com (29.07.2017).
13.Pichlak, M. (2015). Innowacje usługowe – próba konceptualizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 78, 367–377.
14.Rogoziński, K. (2014). Service design – czworako ujęty. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Usługi, 354, 61–71.
15.Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
16.Stanisławski, R. (2013). Wpływ dynamicznych zdolności innowacyjnych na kształtowanie przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Organizacja i Kierowanie, 4, 119–139,
17.Sundbo, J., Gallouj, F. (2000). Innovation as a Loosely Coupled System in Services. W: J. Metcalfe, I. Miles (red.), Innovation Systems in the Service Economy (s. 43–68). Boston: Kluwer Academic.
18.Żukowska, J. (2010). Tworzenie środowisk innowacyjnych w działach marketingu, W: S. Figiel (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku – strategie i działania marketingowe (s. 490–495). Warszawa: PWE.