Europa Regionum

ISSN: 1428-278X     eISSN: 2717-437X    OAI    DOI: 10.18276/er.2022.38-11
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / t. 38 2022
Włączanie mieszkańców w proces planowania strategicznego
(Integration of local development management system at the municipall evel)

Authors: Barbara Łączna ORCID
Związek Miast Polskich

Wiesława Kwiatkowska ORCID
Związek Miast Polskich
Keywords: public participation public consultation strategy citizens stakeholder involvement public governance
Data publikacji całości:2022
Page range:11 (143-153)
Klasyfikacja JEL: O18 O21 R58
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of this paper is to assess whether the tools and techniques for stakeholder engagement developed by the Association of Polish Cities are effective in involving citizens in the development of strategic documents by small and medium-sized cities. The paper focuses on the importance of involving the local community in the preparation of strategic documents in local government units and identifies specific tools which support the stakeholder inclusion process. The study is based on a critical analysis of documents produced in the process of preparing local development plans in 54 small and medium-sized towns losing their functions and participating in the second stage of the Local Development Programme.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bieńkiewicz, M. (2008). Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jako narzędzie budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Łódź: Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi.
2.Graniszewski, L. (2017). Governance w Polsce – udział organizacji pozarządowych we współrządzeniu publicznym. Rocznik Administracji Publicznej, 3, 166–181.
3.Izdebski, H. (2007). Od administracji publicznej do public governance. Zarządzanie Publiczne, 1 (1), 7–20.
4.Jastrzębska, E. (2016). Angażowanie interesariuszy jako istota społecznej odpowiedzialności według ISO 26000. W: A. Wiśniewska, A. Kozłowska (red.), Reklama i PR z perspektywy współczesnych problemów komunikacji marketingowej (s. 71–91). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu.
5.Konin. Plan Rozwoju Lokalnego 2020–2030. https://www.konin.pl/index.php/jeden-news-1432/ konin-chce-sie-rozwijac-dzieki-funduszom-norweskim-10284.html?file=files/dokumenty/ projekt_rozwoj_lokalny/plan_rozwoju_lokalnego_konin.pdf.
6.Plan Rozwoju Lokalnego Miasta Krosno na lata 2021–2030. https://www.krosno.pl/storage/file/ core_files/2020/5/11/b79a6f90409d19a694a8c112ac1f316b/plan_rozwoju_lokalnego.pdf.
7.Plan Rozwoju Lokalnego Starachowice. Gotowi na STARt w przyszłość! (2020).
8.Podgórecki, A. (1991). Teoria społeczeństwa polskiego. W: A. Sułek, W. Wincławski (red.), Przełom i wyzwanie. Warszawa–Toruń.
9.Pomianek, I. (2010). Aktywność samorządów i partycypacja społeczna w kreowaniu warunków sprzyjających rozwojowi lokalnemu. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego, 10 (25) 4, 64–73.
10.Sroka, J., Podgórska-Rykała, J. (2019). Administrowanie, zarządzanie czy współrządzenie – optymalny model dla administracji. Wspólnota, 22, 33–35.
11.Wojciechowski, E., Podgórniak-Krzykacz, A., Kalisiak-Mędelska, M., Chądzyński, J. (2014).
12.Władza lokalna a państwo, społeczeństwo i rynek. Współpraca i konkurencja. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.