Europa Regionum

ISSN: 1428-278X    OAI    DOI: 10.18276/er.2017.32-05
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / t. 32 2017
Realizacja zasad społecznej odpowiedzialności biznesu przez przedsiębiorstwa transportu samochodowego
(Implementation of the corporate social responsibility in road transports companies)

Authors: Małgorzata Butrymowicz-Łapińska
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński

Mateusz Dziechciarz
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński
Keywords: company corporate social responsibility transportation road transport
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (61-72)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Road transport is a leading player in freight transport in the European Union's land transport. Market requirements mean that service providers are obliged to continuously develop business opportunities, both technically (new trucks) and employees (investment in staff, training organization). The answer to the growing demands is a new approach based on ethical and environmental behavior - Corporate Social Responsibility (CSR), which because of its interdisciplinary nature encompasses both economic and non-economic benefits, not only for the enterprise itself, but also for internal and external stakeholders. The study indicated that despite the lack of knowledge of the theoretical foundations of CSR, transportation companies pursue its objectives in many ways. This is reflected in the organization of professional training for employees and drivers whose organization declares 70% of the companies surveyed. In addition, aspects that support the implementation of CSR rules include, among others, driver allowances, investments in high-rolling fleet of EURO and choice of transport route. On the other hand, companies not declare to work for the local community as well as in industry associations. This may be due to the nature of transport companies, whose main objective is to maximize profits.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bartkowiak, G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
2.Ćwiertnia, A. (2015). Rozwój koncepcji CSR a Internet. Zeszyty Naukowe Firma i Rynek, 1 (48), 47–48. Pobrano z: http://www.zpsb.pl/wp-content/uploads/2016/01/cwiertnia_adriana_fir_1-2015.pdf.
3.Kowalczyk, J. (2009). Odpowiedzialność społeczna i przeciwdziałanie korupcji w zarządzaniu organizacją. Warszawa: CeDeWu.
4.Kromer B. (2014). Społeczna odpowiedzialności biznesu jako czynnik konkurencyjności społeczeństwa. Pobrano z: http://www.ue.katowice.pl.
5.MDG. Pobrano z: http://mdg.com.pl (dostęp: 13.08.2017).
6.Paliwoda-Matiolańska, A. (2009). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: C.H. Beck.
7.Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju i Filantropii w Polsce. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
8.Rydzkowski. W., Wojewódzka-Król. K (red). (2009). Transport. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
9.Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 marca 2011 w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej (Dz.U. 2011 nr 80 poz. 433).
10.Wolska, G. (2015). Zaangażowanie przedsiębiorstw w realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w Polsce. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 236, 86–87.
11.Żemigała M. (2016), Społeczna odpowiedzialność biznesu. W K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
12.Żemigała, M. (2007). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Kraków: Oficyna Wolters Kulwer Polska.