Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-17
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Postawy i zachowania prozdrowotne pokolenia Z w świetle badań pierwotnych
(Pro-Healthcare Attitudes and Behavior of the Generation Z in the Light of the Primary Research)

Authors: Katarzyna Szalonka
Uniwersytet Wrocławski, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii

Lucyna Witek
Politechnika Rzeszowska, Wydział Zarządzania
Keywords: generation Z promotion of health pro-healthcare lifestyle pro-healthcare behavior health
Data publikacji całości:2016
Page range:8 (189-196)
Klasyfikacja JEL: I12 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of the article was the evaluation of both pro-healthcare and destructive attitudes and behavior of young consumers belonging to the generation Z. In order to achieve the objective, there was conducted the primary research on the group of 411 students of 11 HEI from Wrocław. The research was conducted from 7th January to 6th February 2016 with the use of CAPI method. The subject of the research were students, the representatives of the Z generation. The research results shows that the respondents are convinced that they are leading pro-healthcare lifestyle but simultaneously they admit using fast food, alcohol and even drugs. Their behavior is inconsistent. On the one hand they indicate the pro-health lifestyle, like physical activities and on the other hand they have some destructive behaviors. It seems necessary to conduct the pro-healthcare education from the early childhood and promoting the pro-healthcare behavior.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bochenek, A., Grabowiec, A. (2013). Odżywianie i aktywność fizyczna jako elementy stylu życia młodzieży licealnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXII, 202‒213.
2.Buettner, D. (2016). Fiński cud, czyli jak urzędnik uzdrowił tysiące ludzi. Gazeta Wyborcza, 6 kwietnia.
3.Dybińska, E. (2014). Prozdrowotny styl życia oraz zainteresowania aktywnością ruchową w opiniach uczniów wybranych krakowskich szkół ponadgimnazjalnych. Zdrowie i Dobrostan, 2, 29‒54.
4.Generacja Z. Młodzi, otwarci, wychowani w dobrobycie, żyjący w świecie wirtualnym, skazani na kryzys (10.06.2016). Pobrano z: http://natemat.pl/55617,generacja-z-mlodzi-otwarci-wychowani-w-dobrobycie-zyjacy-w-swiecie-wirtualnym-skazani-na-kryzys.
5.Goetzke, B.I., Spiller, A. (2014). Health-improving lifestyles of organic and functional food consumers. British Food Journal, 116 (3), 510‒526.
6.Karski, J.B. (2003). Praktyka i teoria promocji zdrowia – wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
7.Karwat, I.D., Jędrych, M., Skawiński, D., Piecewicz, H., Sobieszczański, S.J., Żukow, W., Fronczek, M., Borzęcki, P. (2012). Health and disability – problems with defining, Part 1. Characteristics used in evaluation of the state of health. Journal of Health Sciences, 2 (5), 87‒100.
8.Kowalska, J.E. (2007). Postawy prozdrowotne studentów uczelni wychowania fizycznego w Polsce. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, 3, 63‒71.
9.Lalonde, M. (1981). A new perspective on the health of Canadians. a working document. Canada: Minister of Supply and Services. Pobarno z: www.phac-aspc.gc.ca/ph-sp/pdf/perspect-eng.pdf.
10.Ponczek, D., Olszowy, I. (2012). Styl życia młodzieży i jego wpływ na zdrowie. Problemy Higie-niczno-Epidemiologiczne, 93 (2), 260‒268.
11.Sahota, A. (2009). The global market for organic food and drink. W: H. Willer, L. Klicher (red.), World of organic agriculture – statistics and emerging trends 2009 (59‒64). Geneva: FiBL.
12.Skommer, J. (1997). Promocja zdrowia. W: J.T. Marcinkowski (red.), Podstawy higieny. Wrocław: Volumed.
13.Whitehead, M., Dahlgren, G. (2010). Pojęcia i zasady przeciwdziałania społecznym nierównościom w zdrowiu: Osiąganie poprawy stanu zdrowia. Część 1. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Zdrowia.
14.Wilk, T. (2003). Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
15.Witek, L., Szalonka, K. (2016). Wpływ zachowań nabywców na rozwój nowych kanałów dystrybucji „zdrowej” żywności, W: M. Sławińska (red.), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania (s. 283‒294), Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
16.Wojtyniak, B., Goryński, P., Moskalewicz, B. (red.). (2012). Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania. Warszawa: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego ‒ Państwowy Zakład Higieny. Pobrano z: www.pzh.gov.pl/stan-zdrowia-ludnosci/sytuacja-zdrowotna-ludnosci-w-polsce/.