Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-39
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Wybrane aspekty zarządzania lojalnością klientów niepełnosprawnych ruchowo
(Selected Aspects of Managing Loyalty of Physically Disabled Consumers)

Authors: Magdalena Maciaszczyk
Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
Keywords: disabled consumer loyalty satisfaction market behavior
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (427-436)
Klasyfikacja JEL: D11 D12 P46
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Contemporary market reality gets enterprises to build long-term and beneficial relations with customers; beneficial not only for the enterprise but also for the customer. Winning a loyal customer is not quick nor effortless but in the prospect of functioning under highly competitive conditions it can be the crucial determinant of the success. It is crucial then to identify factors shaping customer expectations and determining their market choices. The particular attention should be paid to disabled people who, because of experienced health restrictions, too often feel marginalized and omitted in marketing action undertaken by enterprises. The article presents results of surveys carried out among physically disabled inhabitants of Lubelskie voivodeship, concerning the meaning of different determinants of loyalty on different markets. The research material was constituted by 156 survey questionnaires.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aktywność ekonomiczna ludności Polski, III kwartał 2013 (2014). Warszawa: GUS.
2.Burgiel, A. (2007). Psychologiczne aspekty kształtowania lojalności i ich praktyczne konsekwencje. Handel wewnętrzny, numer specjalny, czerwiec.
3.Bennett, R., Rundle-Thiele, S. (2002). A comparison of attitudinal loyalty measurement approaches. Journal of Brand Management, 9 (3), 193‒209.
4.Burnett, K. (2002). Relacje z kluczowymi klientami. Analiza i zarządzanie. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
5.Bylok, F. (2012). Budowa zaufania konsumenckiego jako czynnik determinujący sukces przedsiębiorstwa w warunkach kryzysu. Zarządzanie i Finanse, 4 (1), 95‒110.
6.Doyle, P. (2003). Marketing wartości. Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA.
7.Dyrda, G. (2011). Determinanty lojalnościowych postaw klientów biur podróży. W: A. Rapacz (red.), Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca (s. 55‒65). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
8.Kall, J. (2001). Silna marka: istota i kreowanie. Warszawa: PWE.
9.Keller, K.L. (2011). Strategiczne zarządzanie marką. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
10.Kieżel, E. (2007). Lojalność w zachowaniach konsumentów. Handel wewnętrzny, numer specjalny, czerwiec.
11.Kotler, Ph., Keller, K. (2012). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
12.Liczmańska, K., Konarski, S. (2013). Determinanty lojalności konsumenckiej na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego. W: A. Wiśniewska (red.), Kształtowanie lojalności konsumenckiej (s. 17‒41). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
13.Kwil, M. (2011). Kreowanie lojalności donatorów. W: A. Grzegorczyk (red.), Fundraising w działalności organizacji pozarządowych (s. 48‒92). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
14.Larkowa, H. (1988). Postawy społeczne wobec osób z odchyleniami od normy. W: A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN.
15.Marszałek, L. (2007). Społeczny kontekst niepełnosprawności. Seminare. Poszukiwania naukowe, 24, 339‒353.
16.McAlister, L., Pessemier, E. (1982). Variety seeking behavior: an interdisciplinary review. Journal of Consumer Research, (9), 311–322.
17.Odin, Y., Odin, N., Valette-Florence, P. (2001). Conceptual and operational aspects of brand loyalty: an empirical investigation. Journal of Business Research, 53, 75–84.
18.Rura-Polley, T., Clegg, S.R. (1999). Managing collaborative quality: a challenging innovation. Creativity and Innovation Management, 8 (1), 37‒47.
19.Siemieniako, D. (2012). Model zarządzania lojalnością relacyjną opartą na zobowiązaniu w związkach usługowych. Marketing i Rynek, 5, 8‒14.
20.Skowron, S. (2010). Wpływ satysfakcji i lojalności klienta na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 594, Ekonomiczne Problemy Usług, 54, 377‒390.
21.Ubóstwo w Polsce w latach 2013 i 2014. Studia i analizy statystyczne (2015). Warszawa: GUS.
22.Urban, W., Siemieniako, D. (2012). Lojalność klientów: modele, motywacja i pomiar. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
23.Wierzbicka, B., Lechicka-Kostuch, M. (2016). Ochrona interesu klienta jako wartość dodana zarządzania bankiem, zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu. Finanse i Prawo Finansowe, III (1). 137‒148.
24.Zupok, S. (2015). Zaufanie klienta jako kluczowy czynnik budowy wartości przedsiębiorstw handlu detalicznego typu DIY. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, XLII (3), 151‒162.