Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.47-26
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (47) 2017
Sposoby postrzegania i wykorzystywania fotokodów przez klientów indywidualnych
(Perceptions and Use Of QR Codes by Individual Customers)

Authors: Joanna Nogieć
Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Wydział Finansów i Zarządzania
Keywords: consumer using mobile devices MicrosoftTag SnapTag EZcode Data Matrix QR code
Data publikacji całości:2017
Page range:10 (281-290)
Klasyfikacja JEL: M30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

A QR code is a common name of a two-dimension code that allows storing more information than a traditional barcode. They are used as a kind of bridge between the real world and the virtual, fast forwarding user's smartphone or another mobile device to selected online content. The aim of the paper is to present the essence of QR codes and how they are used by individual customers. The paper presents a fragment of the larger research of the author as well as relations to the results of other research in the area from different countries.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aquino, C., Radwanick, S. (23.02.2012). 2012 Mobile future in Focus. comScore Whitepaper. Pobrano z: www.comscore.com/Insights/Presentations_and_Whitepapers/2012/2012_Mobile_Future_in_Focus.
2.Barton, Ch., Fromm, J. Egan, Ch. (2012). The millennial consumer. Debunking stereotypes. The Boston Consulting Group. Pobrano z: https://www.bcg.com/documents/file103894.pdf.
3.Di Betta, P., Lucera, F. (2013). Segmentation, involvement and the reach-engagement relationship: evidence from a QR code advertising campaign. International Journal of Mobile Marketing, 2 (8), 30‒41.
4.Gemius (2015). E-commerce w Polsce 2015. Pobrano z: www.ecommercepolska.pl/files/1914/3738/0102/E-commerce_w_Polsce_2015.pdf.
5.Goff, R. (2011). Breaking: QR code stats revealed. MGH Modern Marketing. Pobrano z: http://mghus.com/blog/2011/03/23/breaking-qr-code-stats-revealed/ (30.03.2016).
6.Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju w 2016 r. (2017). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
7.Jung, J., Somerstein, R., Kwon, E. (2012). Should I scan or should I go?: Young consumers’ motivations for scanning QR code advertising. International Journal of Mobile Marketing, 7 (3), 25‒37.
8.Kosiński, D. (2.02.2016). Sprzedaż tabletów ostro w dół, ale spokojnie, wielka tragedia im nie grozi. Pobrano z: www.spidersweb.pl/2016/02/sprzedaz-tabletow-spada.html.
9.Kulik, W. (30.07.2013). W aktualnym tempie tablety wyprzedzą PC w drugim kwartale 2014 roku. Pobrano z: www.benchmark.pl/aktualnosci/tablety-komputery-pc-wyniki-prognozy-q2-2014.html.
10.Lemańska, M., Zając, M. (2014). Tablety i smartfony zaleją polski rynek. Rzeczpospolita, z 9.06.2014.
11.Mikowska, M. (2015). Raport „Marketing mobilny w Polsce”. Pobrano z: http://jestem.mobi/2014/02/nowy-raport-marketing-mobilny-w-polsce-2013-2014/.
12.mobiRANK (2015). Nowy raport Polska.Jest.Mobi. Pobrano. z: https://mobirank.pl/2015/05/28/nowy-raport-polska-jest-mobi-2015/ (30.03.2016).
13.Nielsen (2014). Millennials: breaking the myths. The Nielsen Company. Pobrano z: www.exploremidtown.org/wp-content/uploads/2015/04/nielsen-millennial-report-feb-2014.pdf.
14.Przyszłość Internetu jest dotykowa. Generacja post-WIMP wskaże kierunki rozwoju sieci: mobilność, efektywność, społeczność (2012). Laboratorium Interaktywnych Technologii Ośrodek Przetwarzania Informacji. Warszawa. Pobrano z: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/01/przyszlosc-internetu.pdf.
15.Raport: mniejsze tempo sprzedaży smartfonów. Zyskają klienci? (7.12.2015). Polskie Radio. Pobrano z: www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1554373,Raport-mniejsze-tempo-sprzedazy-smartfonow-Zyskaja-klienci.
16.Raport: sposoby korzystania z internetu w telefonie komórkowym (2.01.2012). Pobrano z: https://marketingprzykawie.pl/espresso/raport-sposoby-korzystania-z-internetu-w-telefonie-komorkowym/
17.Santos, J.F. (2015). QR Code adoption and mobile marketing practices in Portugal: An empirical study. International Journal of Marketing, Communication and New Media, 3 (5), 5‒23.
18.Świderek, T. (30.10.2013). Polski rynek wchłonie ponad 2 mln tabletów. Pobrano z: www.obserwatorfinansowy.pl/forma/analizy/polski-rynek-wchlonie-ponad-2-mln-tabletow/.
19.Tode, C. (2012). Advertisers drive 617 percent jump in magazine 2D bar codes. Pobrano z: www.mobilemarketer.com/ex/mobilemarketer/cms/news/research/11971.html.
20.UM Polska (2015). Wszystko, co chcieliście wiedzieć o contencie, a baliście się zapytać. Universal McCann. Pobrano z: www.universalmccann.pl/uploads/images/siteimg/WAVE8_online.pdf.
21.W 2015 r. sprzedaż tabletów i komórek w górę, Android liderem (2015). Pobrano z: www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2015-r-sprzedaz-tabletow-i-komorek-w-gore-android-liderem#.