Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-07
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (48) 2017
Zachowania kobiet w zakresie zastosowania miodu i produktów pszczelich w kosmetyce
(The Behavior of Women in the Use of Honey and Bee Products in Cosmetics)

Authors: Piotr Przybyłowski
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

Anita Wilczewska
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: honey bee products consumer awareness purchasing determinants natural cosmetics
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (73-83)
Klasyfikacja JEL: P46 M31 R21
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper presents women purchasing determinants for natural cosmetics with the addition of honey and other bee products. The degree of knowledge and consumer awareness has been evaluated in relation to properties of honey and bee products in cosmetics that consider market behavior of women. The conducted research indicate that there is differentiated awareness of women in the use of honey and bee products in cosmetics depending on their age. The analysis of the results indicates that women are characterized by a seemingly conscious approach for purchasing cosmetics with the addition of honey and other bee products. On the one hand, consumers have the knowledge and are aware of the effect honey and bee products on their body; yet on the other hand - they are not entirely aware that cosmetics used by them at the time contain honey and bee products.
Download file

Article file

Bibliography

1.Chrząstek, L., Dondela, B. (2014). Homeopatia – część 1. Chemistry, Environment, Biotechnology, XVII, 21–42.
2.Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016–2021 (21.04.2017). Pobrano z: https://www.pmrpublications.com/product/Rynek-artykulow-kosmetycznych-w-Polsce-2016.
3.Kędzia, B. (2008). Pochodzenie propolisu w świetle teorii i badań naukowych. Herba Polonica, 54 (4), 179–186.
4.Kędzia, B., Hołderna-Kędzia, E. (2015). Możliwości stosowania produktów pszczelich pochodzenia roślinnego w onkologii. Borgis – Postępy Fitoterapii, 2 (16), 107–116.
5.Kubina, R., Kubała-Dzik, A., Wojtyczka, R.D., Szaflarska-Stojko, E., Tylka, P. (2009). Przeciwnowotworowe oraz cytotoksyczne działanie propolisu. Farmaceutyczny Przegląd Naukowy, 9, 22–24.
6.Marzec, A. (2005). Chemia kosmetyków. Surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów. Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora.
7.Rozwój rynku kosmetyków naturalnych (21.04.2017). Pobrano z: www.helfy.com.pl/rozwoj-rynku-kosmetykow-naturalnych/.
8.Rybowska, A. (2015). Konsumpcjonizm na rynku kosmetyków. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 865, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 38, 77–87.
9.Stangaciu, S., Hartenstein, E. (2007). Leki z pszczelej apteki. Miodolecznictwo dla każdego. Warszawa: Bauer-Weltbild Media.
10.Stawiarz, E., Dyduch, J. (2014). Zastosowanie produktów pszczelich pochodzenia roślinnego w apiterapii. Episteme, 25, 111–127.
11.Ustawa z dnia 30 marca 2001 r. o kosmetykach. Dz.U. 2013.0.475.
12.Wilczyńska, A. (2012). Jakość miodów w aspekcie czynników wpływających na ich właściwości przeciwutleniające. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni.