Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-08
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (48) 2017
Czynniki kształtujące zachowania nabywcze konsumentów pieczywa chrupkiego w opinii studentów Akademii Morskiej
(Determinants of Crisp Bread Purchasing in the Maritime Academy Students' Opinion)

Authors: Millena Ruszkowska
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

Joanna Bartkowicz
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: consumer crisp bread behaviors determinants
Data publikacji całości:2017
Page range:10 (85-94)
Klasyfikacja JEL: H31 M31 D12 I31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The popularity of functional foods, including gluten-free in Poland and changes in the behavior of young consumers in the traditional bread market have an impact on the growing interest in crisp bread. The crisp bread is a product of low calorie and can be a substitute of a traditional product. In view of the above, the purpose of the research presented in the paper is to determine the determinants and their importance, which are decisive for the purchase of crisp bread, in the group of young consumers - students of Gdynia Maritime Academy. The research was carried out using the author's questionnaire survey. The research results obtained can be used in the development of marketing strategies for companies producing and distributing crisp bread.
Download file

Article file

Bibliography

1.Arvola, A., Lähteenmäki, L., Dean, M., Vassallo, M., Winkelmann, M., Claupien, E., Saba, A., Shepherd, R. (2007). Consumers’ beliefs about whole and refined grain products in the UK, Italy and Finland. Journal of Cereal Science, 46 (3), 197‒206.
2.BGŻ BNP Paribas (2015). Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności. Raport BGŻ BNP Paribas. Agrokonferencja 2015. Pobrano z: http://analizy.bgzbnpparibas.pl/pdf/get/file/154219/title/zmiany-preferencji-polakw-w-zakresie-konsumpcji-sywnosci-raport-2015.pdf.
3.Jarosz, K. (2014). Mity i fakty o pieczywie ‒ zdaniem technologa. Przegląd Piekarski i Cukierniczy, maj, 16‒19.
4.Jeżewska-Zychowicz, M., Królak, M. (2015). Zachowania konsumenckie na rynku pieczywa i ich wybrane uwarunkowania. Handel Wewnętrzny, 2 (355), 185‒196.
5.Lambert, J.L., Le-Bail, A., Zuniga, R., Van-Haesendonck, I., Vnzeveren, E., Petit, C., Rosell, M.C., Collar, C., Curic, D., Colic-Baric, I., Sikora, M., Ziobro, R. (2009). The attitudes of European consumers toward innovation in bread; interest of the consumers toward selected quality attributes. Journal of Sensory Studies, 24, 204‒219.
6.Laskowski, W., Świstak, E. (2014). Zmiany we wzorcach spożycia żywności w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Laskowski.
7.Marzec, A., Lewicki, P. (2002). Pieczywo chrupkie. Przemysł Spożywczy, 1, 17‒20.
8.O’Connor, A. (2012). An overview of the role of bread in the UK diet. Nutrition Bulletin, 37, 1‒20.
9.Pohjanheimo, T., Paasovaara, R., Luomala, H., Sandell, M. (2010). Food choice motives and bread liking of consumers embracing hedonistic and traditional values. Appetite, 54 (1), 170‒180.
10.Van Strien, T., Frijters, J.E., van Staveran, W.A., Defares, P.B., Beurenberg, P. (1986). The predictive validity of the Dutch Restrained Eating Scale. International Journal of Eating Disorders, 5 (4), 747‒755.