Authors: |
Iwona
Mendryk
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Ekonomiczny Marzena Cichorzewska Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania |
Keywords: | intergenerational differences knowledge improvement skills development methods of improving competence |
Whole issue publication date: | 2017 |
Page range: | 17 (163-179) |
Klasyfikacja JEL: | M50 |
1. | Arvanitidis, H., Boruta-Gojny, B. (2007). Model intermentoring. Podręcznik dla organizacji. Żory: Żorska Izba Gospodarcza. |
2. | Bieniek, I., Pliszka, B. (2014). Identyfikacja najlepszych praktyk w zakresie międzypokoleniowego transferu wiedzy w przedsiębiorstwach przemysłowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 72, 9–30. |
3. | Bremen, J.M., Sejen, L. (2012). Advancing total rewards and the employee value proposition. Workspan. The Magazine of WorldatWork, 1, 57. |
4. | Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2015). Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport. Warszawa. Pobrano z: www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_ raport_2015.pdf (5.04.2016). |
5. | Erikson, E.H., Erikson, J., Kivnick, H. (1986). Vital involvement in old age. New York: Norton. |
6. | Espinoza, Ch., Ukleja, M., Rusch, C. (2011). Core competencies for leading today’s workforce, Leader to Leader, Winter, 18–23. |
7. | Filipowicz, G. (2014a). Zarządzanie wiekiem z perspektywy kompetencyjnej. Opracowanie przygotowane w ramach projektu PARP „Zarządzanie kompetencjami w MSP”. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. |
8. | Filipowicz, G. (2014b). Zarządzanie kompetencjami – perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. |
9. | Friensen, N., Anderson, T. (2004). Interaction for lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 35 (6), 679‒689. |
10. | Fritzsche, B.A., DeRouin, R.E., Salas, E. (2009). The effects of stereotype threat and pacing on older adults’ learning outcomes. Journal of Applied Social Psychology, 39 (11), 2737–2755. |
11. | Kim, H., Knight, D.K, Crutsinger, C. (2009). Generation Y employees’ retail work experience: The mediating effect of job characteristics. Journal of Business Research, 62, 548–556. |
12. | Komunikat z badań nr 62 (2017). Czy warto się kształcić? Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Pobrano z: www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_062_17.PDF. |
13. | Kooij, D., de Lange, A., Jansen, P., Kanfer, R., Dikkers, J. (2011). Age and work-related motives: Results of a meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 32 (2), 197‒225. |
14. | Kupperschmidt, B.R. (2000). Multigenerational employees: Strategies for effective management. The Health Care Manager, 19, 65‒76. |
15. | Lieber, L.D. (2010). How HR can assist in managing the four generations in today’s workplace. Employment Relations Today, 36 (4), 85‒91. |
16. | Lindenberger, J., Stoltz-Loike, M. (2009). Mentoring and Baby Boomers. Pobrano z: http://humanresources.about.com/od/coachingmentoring/a/mentoring_boom.htm. |
17. | Maurer, T.J. (2001). Career-relevant learning and development, Worker age, and beliefs about self-efficacy for development. Journal of Management, 27, 123‒140. |
18. | Maurer, T.J., Barbeite, F.G., Weiss, E.M., Lippstreu, M. (2008). New measures of stereotypical beliefs about older workers’ ability and desire for development: Exploration among employees age 40 and over. Journal of Managerial Psychology, 23 (4), 395–418. |
19. | Mendryk, I. (2015). Employees of Generation Y – Their profile based on research results. International Journal of Synergy and Research, 4 (2), 75–86. Pobrano z: http://journals.umcs.pl/ijsr/issue/view/261/showToc. |
20. | Mendryk, I. (2016). Uwarunkowania doskonalenia kompetencji pracowników 50+. Wyniki badań. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 97, 213–233. |
21. | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013). Szkolnictwo wyższe w Polsce. Warszawa. Pobrano z: https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/0695136d37bd577c8ab03acc5c59a1f6.pdf (4.05.2015). |
22. | Moczydłowska, J. (2008). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin. |
23. | Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. |
24. | Przyszczypkowski, K., Solarczyk-Ambrozik, E. (1995). Zmiana społeczna a kompetencje edukacyjne dorosłych. Koszalin: Wydawnictwo Miscellanea. |
25. | Rakowska, A. (2007). Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
26. | Rau-Foster, M. (2000). It’s a whole new world: Is your management style up to date? Foster Seminars and Communications LLC. Pobrano z: www.workplaceissues.com/ardiversity. |
27. | Różański, A. (2014). Rozwój zasobów ludzkich w organizacji. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej. |
28. | Shih, W., Allen, M. (2007). Working with Generation-D: Adopting and adapting to cultural learning and change. Library Management, 28 (1/2), 89–100. |
29. | Sieńkowska, E. (2009). Pokolenie Y – śmierć tradycyjnej reklamy? Marketing w Praktyce, 5, 44–45. |
30. | Szczucka, A., Turek, K., Worek, B. (2014). Rozwijanie kompetencji przez dorosłych Polaków. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrano z: www.parp. gov.pl/files/74/81/713/20011.pdf (15.01.2016). |
31. | Twenge, J.M., Konrath, S., Foster, J.D., Campbell, W.K., Bushman, B.J. (2008). Egos inflating over time: A cross-temporal metaanalysis of the narcissistic personality inventory. Journal of Personality, 76, 875–901. |
32. | Vathanophas, V., Jintawee, T. (2007). Competency requirements for effective job performance in the Thai public sector. Contemporary Management Research, 3 (1), 45‒70. Pobrano z: www.academic-journals.org/CMR/cmr%20papers/(Vol.%2003,%20 No.%2001)3.%20Pages%2045-70.pdf. |