Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-14
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (49) 2017
Doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych – różnice międzygeneracyjne
(Improving Knowledge and Professional Skills ‒ Intergenerational Differences)

Authors: Iwona Mendryk
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Ekonomiczny

Marzena Cichorzewska
Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
Keywords: intergenerational differences knowledge improvement skills development methods of improving competence
Data publikacji całości:2017
Page range:17 (163-179)
Klasyfikacja JEL: M50
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The diversity of human resources in organizations and its consequences meet unwavering interest among theoreticians and management practitioners. The fact mentioned above has become the basis for the continuous development of the idea of managing diversity and within it – intergenerational management. The objective of the paper is to identify differences in the improvement of knowledge and professional skills of the employees and the representatives of two generations: Y and Baby Boomers (BB). Based on the review of the literature and research results from the representatives of the Y and BB generations (N = 1155), employed in large and medium-sized enterprises, differences in the frequency of knowledge and skill development were diagnosed as well as the applied and preferred methods of competence development.
Download file

Article file

Bibliography

1.Arvanitidis, H., Boruta-Gojny, B. (2007). Model intermentoring. Podręcznik dla organizacji. Żory: Żorska Izba Gospodarcza.
2.Bieniek, I., Pliszka, B. (2014). Identyfikacja najlepszych praktyk w zakresie międzypokoleniowego transferu wiedzy w przedsiębiorstwach przemysłowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 72, 9–30.
3.Bremen, J.M., Sejen, L. (2012). Advancing total rewards and the employee value proposition. Workspan. The Magazine of WorldatWork, 1, 57.
4.Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2015). Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport. Warszawa. Pobrano z: www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_ raport_2015.pdf (5.04.2016).
5.Erikson, E.H., Erikson, J., Kivnick, H. (1986). Vital involvement in old age. New York: Norton.
6.Espinoza, Ch., Ukleja, M., Rusch, C. (2011). Core competencies for leading today’s workforce, Leader to Leader, Winter, 18–23.
7.Filipowicz, G. (2014a). Zarządzanie wiekiem z perspektywy kompetencyjnej. Opracowanie przygotowane w ramach projektu PARP „Zarządzanie kompetencjami w MSP”. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
8.Filipowicz, G. (2014b). Zarządzanie kompetencjami – perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
9.Friensen, N., Anderson, T. (2004). Interaction for lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 35 (6), 679‒689.
10.Fritzsche, B.A., DeRouin, R.E., Salas, E. (2009). The effects of stereotype threat and pacing on older adults’ learning outcomes. Journal of Applied Social Psychology, 39 (11), 2737–2755.
11.Kim, H., Knight, D.K, Crutsinger, C. (2009). Generation Y employees’ retail work experience: The mediating effect of job characteristics. Journal of Business Research, 62, 548–556.
12.Komunikat z badań nr 62 (2017). Czy warto się kształcić? Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Pobrano z: www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_062_17.PDF.
13.Kooij, D., de Lange, A., Jansen, P., Kanfer, R., Dikkers, J. (2011). Age and work-related motives: Results of a meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 32 (2), 197‒225.
14.Kupperschmidt, B.R. (2000). Multigenerational employees: Strategies for effective management. The Health Care Manager, 19, 65‒76.
15.Lieber, L.D. (2010). How HR can assist in managing the four generations in today’s workplace. Employment Relations Today, 36 (4), 85‒91.
16.Lindenberger, J., Stoltz-Loike, M. (2009). Mentoring and Baby Boomers. Pobrano z: http://humanresources.about.com/od/coachingmentoring/a/mentoring_boom.htm.
17.Maurer, T.J. (2001). Career-relevant learning and development, Worker age, and beliefs about self-efficacy for development. Journal of Management, 27, 123‒140.
18.Maurer, T.J., Barbeite, F.G., Weiss, E.M., Lippstreu, M. (2008). New measures of stereotypical beliefs about older workers’ ability and desire for development: Exploration among employees age 40 and over. Journal of Managerial Psychology, 23 (4), 395–418.
19.Mendryk, I. (2015). Employees of Generation Y – Their profile based on research results. International Journal of Synergy and Research, 4 (2), 75–86. Pobrano z: http://journals.umcs.pl/ijsr/issue/view/261/showToc.
20.Mendryk, I. (2016). Uwarunkowania doskonalenia kompetencji pracowników 50+. Wyniki badań. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 97, 213–233.
21.Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013). Szkolnictwo wyższe w Polsce. Warszawa. Pobrano z: https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/0695136d37bd577c8ab03acc5c59a1f6.pdf (4.05.2015).
22.Moczydłowska, J. (2008). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin.
23.Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
24.Przyszczypkowski, K., Solarczyk-Ambrozik, E. (1995). Zmiana społeczna a kompetencje edukacyjne dorosłych. Koszalin: Wydawnictwo Miscellanea.
25.Rakowska, A. (2007). Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
26.Rau-Foster, M. (2000). It’s a whole new world: Is your management style up to date? Foster Seminars and Communications LLC. Pobrano z: www.workplaceissues.com/ardiversity.
27.Różański, A. (2014). Rozwój zasobów ludzkich w organizacji. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
28.Shih, W., Allen, M. (2007). Working with Generation-D: Adopting and adapting to cultural learning and change. Library Management, 28 (1/2), 89–100.
29.Sieńkowska, E. (2009). Pokolenie Y – śmierć tradycyjnej reklamy? Marketing w Praktyce, 5, 44–45.
30.Szczucka, A., Turek, K., Worek, B. (2014). Rozwijanie kompetencji przez dorosłych Polaków. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrano z: www.parp. gov.pl/files/74/81/713/20011.pdf (15.01.2016).
31.Twenge, J.M., Konrath, S., Foster, J.D., Campbell, W.K., Bushman, B.J. (2008). Egos inflating over time: A cross-temporal metaanalysis of the narcissistic personality inventory. Journal of Personality, 76, 875–901.
32.Vathanophas, V., Jintawee, T. (2007). Competency requirements for effective job performance in the Thai public sector. Contemporary Management Research, 3 (1), 45‒70. Pobrano z: www.academic-journals.org/CMR/cmr%20papers/(Vol.%2003,%20 No.%2001)3.%20Pages%2045-70.pdf.