Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-10
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
Problem z partycypacją pracowniczą w Solaris Bus & Coach S.A. – studium przypadku
(The Problem of Employee Participation in Solaris Bus & Coach S.A. – Case Study)

Authors: Sławomir Jankiewicz
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Wydział Finansów i Bankowości
Keywords: economic development enterprise innovativeness employee participation
Data publikacji całości:2018
Page range:9 (103-111)
Klasyfikacja JEL: M14 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Poland, in order to quickly increase social welfare, must change the factors on which economic growth is based. This requires increasing innovation. Enterprises must cease to rely on the production of simple goods and services based on cheap labor as the basis of competitiveness. At the macroeconomic level, there are created strategies and programs to support changes in the direction of modernizing the economy. The managers are also aware of this. Therefore, many domestic enterprises implement research programs and create R & D cells. One of them is Solaris, which, using both its own resources and the EU, successfully implements an innovative program. Currently, it is a global leader in terms of technical solutions used in its products. However, sustainable competitiveness requires also change in approach to employees. They should stop being treated only as a cheap labor force and become partners. The aim of the article was a synthetic verification of this hypothesis with reference to Solaris S.A.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bratnicki, M. (2001). Model przedsiębiorczego rozwoju organizacji: konstrukt i jego wymiary. Współczesne Zarządzanie, 3, 34–42.
2.Bowen, H. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper.
3.Carnegie, A., Kirkland, E.Ch. (red.) (1962). The gospel of wealth and other timely essays. Cambridge: Harvard University Press.
4.Chell, E., Nicolopoulou, K., Karatas-Ozkan, M. (2010). Social entrepreneurship and enterprise: International and innovation perspectives. Entrepreneurship & Regional Development, 22 (6), 485–493.
5.Covin, J.G., Slevin, D.P., Heeley, M.B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment and firm growth. Journal of Business Venturing, 15, 175–210.
6.Gasiński, T., Piskalski, G. (2010). Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Lunatikot.
7.Gates, B. (2017). Making capitalism more creative. Pobrane z: https: https://www.fpsct.org/ uploaded/faculty/johnsonc/U_S_History/Unit_5/Gospel_and_Gates.pdf (12.10.2017).
8.Hallowell, R., Schlesinger, L., Zornitsky, J. (1996). Internal service quality, customer and job satisfaction: linkages and implications for management. Human Resource Planning, 19, 20–31.
9.Jankiewicz, S. (2007). Podstawy wyceny przedsiębiorstw. Poznań: Stowarzyszenie „Solidarność z Bezrobotnymi”.
10.Jankiewicz, S. (2011). Corporate social responsibility and marketing policy – The problem of evaluation. W: V. Markova, L. Hvolkova (red.), Economic, social, environmental and legislative aspects of the corporate social responsibility (s. 20–21). Banska Bystrica: UMB.
11.Jankiewicz, S. (2017). Uwarunkowania polityki gospodarczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Kelly, S., Vergara, N., Bammann, H. (2015). Inclusive business models. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations.
13.Kerlin, J. (2006). Social enterprise in the United States and Europe: Understanding and learning from the diferences. Voluntas, 17 (3), 247–263.
14.Kerlin, J. (2008). Przedsiębiorstwa społeczne w Stanach Zjednoczonych a w Europie – czego mogą nas nauczyć różnice. W: J.J. Wygnański (red.). Przedsiębiorstwo społeczne. Antologia kluczowych tekstów (s. 119–140). Warszawa: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
15.Ketola, T. (2010). Five leaps to corporate sustainability through a corporate responsibility portfolio matrix. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 17 (6), 320–336.
16.Knudsen, H. (1995). Employee participation in Europe. London: SAGE Publication.
17.Lumpkin, G., Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21 (1), 135–172.
18.Mair, J., Martí, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 41, 36–44.
19.Martin, R.J., Osberg, S. (2007). Social entrepreneurship: The case for definition. Stanford Social Innovation Review, Spring, 29–39.
20.Mazur-Wierzbicka, E. (2017). Społecznie odpowiedzialne działania przedsiębiorstw podejmowane wobec społeczeństwa – wybrane aspekty. Marketing i Rynek, 4, 242–249.
21.Mazurek, R. (2009). Praca w zespole jako źródło kreatywności. W: Skrzypek E. (red.), Kreatywność i przedsiębiorczość w projektowym myśleniu i działaniu. Lublin: Wyd. UMCS.
22.McClelland, D. (1975). Power: The Inner Experience. New York: Irvington Publisher.
23.Norman, R., Ramirez, R. (1993). From value chain to value constellation: designing interactive strategy. Harward Business Review, 71 (4), 65–77.
24.Rudolf, S. (2017). Wpływ partycypacji pracowniczej na działalność przedsiębiorstwa. Prace Naukowe WSB w Gdańsku, 50, 99–116.
25.Rudolf, S., Skorupińska, K. (2012). Bezpośrednie formy partycypacji pracowniczej. Polska na tle starych krajów UE. Łódź: Wyd. UŁ.
26.Scott, S., Bruce, R. (1994). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37 (3), 580–607.
27.Sisson, K. (red.) (1997). New forms of work organisation: Can Europe realize its potential? Resuls of a survey of direct employee participation in Europe. Dublin: European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions.
28.Smeltzer, L., Kedia, B. (1985). Knowing the ropes: Organizational requirements for quality circels. Business Horizons, 28 (4), 30–34.
29.Solaris otwiera żłobek (2012). Pobrane z: http://www.infoczerwonak.pl/aktualnosci/ solaris_otwiera_zlobek_pod_zielonym_jamniczkiem.html (10.12.2017).
30.Summers, J., Hyman, J. (2005). Employee participation and company performance: A review of the literature. York: Joseph Rowntree Foundation.
31.Tabaszewska, E. (2002). Koła jakości na przykładzie przedsiębiorstw japońskich. Problemy Jakości, 4, 18–21.
32.Teneta-Skwiercz, D. (2017). Wybrane koncepcje biznesowe wobec problemu ubóstwa na świecie. Prace Naukowe WSB w Gdańsku, 50, 47–60.
33.West, J., Salter, A., Vanhaverbeke, W., Chesbrough H. (2014). Open innovation: The next decade. Research Policy, 43 (5), 805–811.
34.Westley, F., Zimmerman, B., Patton, M. (2007). Getting to maybe: How the word is changed. Interaction between social-ecological traps. Toronto: Vintage Canada.