Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-11
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
Values shared by students in their private and professional lives

Authors: Wojciech Jarecki
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
Keywords: shared values labour market motivating
Data publikacji całości:2018
Page range:9 (113-121)
Klasyfikacja JEL: I31 M54 M12
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Values pursued by employees and the possibility to implement them in their workplace enhance their commitment and, consequently, their efficiency. This particularly concerns young people who are about to enter or have just entered the labour market, for they are more susceptible to corporate motivation and attitude shaping. Therefore, the purpose of this paper is to analyse the values shared by university students in comparison to the population of Poles in general. The paper will present results of research from the literature, conducted mainly in Poland and Germany and by author himself.
Download file

Article file

Bibliography

1.CBOS (1999). Plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży. Warszawa. Retrieved from: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1999/K_095_99.PDF (15.10.1999).
2.CBOS (2013). Wartości i normy. Retrieved from: http://www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2013/K_111_13.PDF (10.10.2013).
3.Corporate Values Index (2017). Retrieved: http://issuu.com/grupaonboard/docs/ecco_network_on_board_pr_raport_cor (20.10.2017).
4.Fritzsche, D.J. (2007). Personal values influence on the ethical dimension of decision making. Journal of Bisiness Ethics, 75, 335–343.
5.Gajda, J. (1997). Wartości w życiu człowieka. Prawda, miłość, samotność. Lublin: Wyd. UMCS.
6.Gensicke, T. (2009). Jugendlicher Zeitgeist und Wertewandel. Zeitschrift für Pädagogik, 55 (4), 580–595.
7.GUS (2015). Wartości i zaufanie społeczne w Polsce w 2015 r. Warszawa.
8.Hryn, B. (1999). Wartości jako elementy kultury organizacyjnej. W: K. Jaremczuk (ed.), Kategoria wartości a cele przedsiębiorstwa. Rzeszów: Wyd. PR.
9.Jasiński, Z. (1999). Zarządzanie pracą. Warszawa: Placet.
10.Jin, K.G., Drozdenko, R.G. (2010). Relationships among perceived organizational core values, corporate social responsibility, ethics, and organizational performance outcomes. Journal of Business Ethics, 92, 341–359.
11.Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Warszawa: PWE.
12.Kromer, I., Zenter, M. (1999). Die Werte der Jugendlischen. Wien: Bundesministerium für Soziale Sicherheit und Generationen.
13.Mariański, J. (1995). Młodzież między tradycją a ponowoczesnością. Wartości moralne w świadomości maturzystów. Lublin: Wyd. KUL.
14.Michalczyk, T. (1988). Zagrożenia wartości w pracy. Studia Socjologiczne, 2.
15.Misztal, M. (1980). Problematyka wartości w socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
16.Młokosiewicz, M. (2017). Budowanie organizacyjnej kultury zaufania – rola menedżerów. Marketing i Rynek, 4, 277–285.
17.Orłowski, T. (1998). Nowy leksykon ekonomiczny. Warszawa: Graf-Punkt.
18.Rokeach, M. (1973). The nature of human value. New York: The Free Press.
19.17. Schell Jugendstudie (2015). Retrieved from: http://www.shell.de/aboutshell/our-commitment/shell-youth-study-2015.html (13.12.2016).
20.Strózik, T. (2014). System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej w świetle badań ankietowych studentów uczelni Poznania. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2, 5–23.
21.Szymański, M.J. (1998). Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Warszawa: IBE.
22.Wilson, P. (2003). Politics, values, and commitment. International Journal of Public Administration, 26 (2), 57–72.
23.Wołk, Z. (2002). Perspektywy kariery młodzieży prowincjonalnej. Edukacja, 2, 65–71.