Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2543-5574    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.53-19
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (53) 2018
Postawy i zachowania konsumentów w wieku 60+ wobec żywności funkcjonalnej
(Attitudes and Behaviors of Consumers Aged 60+ versus Functional Food)

Authors: Romuald Zabrocki ORCID
Akademia Morska w Gdyni

Anna Suszek ORCID
Akademia Morska w Gdyni
Keywords: seniors functional foods market behavior
Data publikacji całości:2018
Page range:14 (219-232)
Klasyfikacja JEL: I12 L66 O31 O33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of the paper is to determine the attitudes and behaviors of people aged 60+ in the functional food market. The analysis was based on the original data obtained from the survey conducted in the period from January to June 2016 among 384 respondents from the Pomeranian region. It has been shown that the respondents have a positive or neutral attitude toward healthy food. They are characterized by low levels of innovation and small and fragmented knowledge of functional foods. The main motive for its acquisition is health care. Researchers buy functional foods from time to time or occasionally. Basic barriers to buying functional products by seniors are: high price, limited knowledge of products and well-established eating habits.
Download file

Article file

Bibliography

1.Andrzejewska, O. (2009). Rynek żywności funkcjonalnej. Wzrost – za jaką cenę? Fresh & Cool Market, 3, 22‒28.
2.Babicz-Zielińska, E., Zabrocki, R. (2007). Postawy konsumentów wobec prozdrowotnej wartości żywności. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 6 (55), 81–89.
3.Błaszczak, A., Grześkiewicz, W. (2014). Żywność funkcjonalna – szansa czy zagrożenie dla zdrowia? Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20 (2), 214–221.
4.Bombol, M., Słaby, T. (2011). Konsument 55+ wyzwaniem dla rynku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
5.Dąbrowska, A., Babicz-Zielińska, E. (2011). Zachowania konsumentów w stosunku do żywności nowej generacji. Hygiena Public Heath, 46 (1), 39‒46.
6.Gertig, H., Gawęcki, J. (2001). Słownik terminologii żywieniowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Goryńska-Goldmann, E., Ratajczak, P. (2010). Świadomość żywieniowa a zachowania żywieniowe konsumentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 4 (18), 41–48.
8.Gutkowska, K. (2011). Innowacyjność konsumentów wobec produktów żywnościowych jako warunek rozwoju rynku żywności. Konsumpcja i Rozwój, 1, 108‒119.
9.Jeżewska-Zychowicz, M., Babicz-Zielińska, E., Laskowski, W. (2009). Konsument na rynku nowej żywności. Wybrane uwarunkowania spożycia. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
10.Klimczuk, A. (2011). Transfer technologii w kształtowaniu srebrnej gospodarki. W: M. Grzybowski (red.), Transfer wiedzy w ekonomii i zarządzaniu (s. 57–75). Gdynia: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Morskiej w Gdyni.
11.Kozirok, W., Baumgart, A., Babicz-Zielińska, E. (2012). Postawy i zachowania konsumentów wobec żywności prozdrowotnej. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, XLV (3), 1030‒ 1034.
12.Kozłowska-Strawska, J., Badora, A., Chwil, S. (2017). Żywność funkcjonalna i tradycyjna – właściwości i wpływ na postawy konsumentów. Problemy Higieny Epidemiologicznej, 98(3), 212–216.
13.Lange, E. (2010). Produkty owsiane jako żywność funkcjonalna. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3 (70), 7–24.
14.Maison, D. (2013). Motywy i bariery zmiany postaw i zachowań żywieniowych. Żywienie Człowieka i Metabolizm, XI (3), 192‒212.
15.Nestorowicz, R. (2011). Konsument wobec innowacji na rynku produktów żywnościowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 661, Ekonomiczne Problemy Usług, 73, 147‒157.
16.Okoń, D., Kowrygo, B., Rejman, K. (2017). Żywność prozdrowotna w opinii i zachowaniach konsumentów. Handel Wewnętrzny, 1 (366), 256‒272.
17.Pawlak-Lemańska, K. (2011). Nowe trendy w projektowaniu żywności funkcjonalnej. W: H. Mruk, R. Nestorowicz (red.), Uwarunkowania sprawności innowacyjnej przedsiębiorstw (s. 84‒ 90), Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
18.Pieszka, M., Pietras, M.P. (2010). Nowe kierunki w badaniach żywieniowych – nutrigenomika. Roczniki Naukowe Zootechniki, 37 (2), 83‒103.
19.Rogers, E.M., Schoemaker, F.F.S. (1971). Communication in Innovations: A Cross-Cultural Approach. New York: Free Press Macmillian Publishing.
20.Roininen, K., Tuorila, H. (1999). Health and taste attitudes in the prediction of use frequency and choice between less healthy and more healthy snacks. Food Quality Preference, 10, 357‒ 365.
21.Sadowska, A., Rakowska, R., Świderski, F. (2015). Projektowanie żywności funkcjonalnej zmniejszającej ryzyko wybranych chorób cywilizacyjnych. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, 2, 92‒96.
22.Tańska, M., Babicz-Zielińska, E., Przysławski, J. (2013). Postawy osób starszych wobec zdrowia i żywności o działaniu prozdrowotnym. Problemy Higieny i Epidemiologii, 94 (4), 915‒ 918.
23.Tomaszewska, M., Bilska, B., Grzesińska, W., Przybylski, W. (2014). Żywność funkcjonalna jako możliwość rozwoju polskich firm spożywczych. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 16 (3), 293‒298.
24.Zabrocki, R. (2015 b). Food Product Marketing: Concepts and Research .W: M. Gebarowski, T. Hermaniuk (red.), Quality as a determinant of behaviours among consumers at the age 55+ on the food market (s. 182‒192). Celje: University of Maribor.
25.Zabrocki, R. (2015a). Seniorzy jako segment konsumencki w usługach gastronomicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 865, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 38, 193‒205.
26.Zalega, T. (2012). Konsumpcja, Determinanty. Teorie. Modele. Warszawa: PWE.
27.Zalega, T. (2013). Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku. Konsumpcja i Rozwój, 2 (5), 3‒21.