Opuscula Sociologica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Sociologica

ISSN: 2299-9000     eISSN: 2353-2882    OAI    DOI: 10.18276/os.2018.1-06
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 1/2018
Podział obowiązków i władzy w rodzinie wychowującej dziecko z niepełnosprawnością intelektualną

Autorzy: Dorota Tomczyszyn ORCID
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Słowa kluczowe: rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną model rodziny podział obowiązków w rodzinie władza w rodzinie niepełnosprawność intelektualna matka ojciec
Data publikacji całości:2018-11
Liczba stron:18 (65-82)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem badań było poznanie opinii rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną na temat modelu rodziny, podziału obowiązków i władzy w rodzinie. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety. Przebadano 222 rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w województwie lubelskim, w tym 111 matek i 111 ojców. W ocenie badanych rodziców w ich rodzinach dominował mieszany model małżeństwa – żona wykonywała większość prac domowych, jednak mąż czasami pomagał żonie w prowadzeniu domu i opiece nad dziećmi. Pomimo znacznych przemian w relacjach międzyludzkich, niewielkie zmiany dokonują się w sytuacji rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bielan, Z. (2004). Zagrożenia i kryzys współczesnej rodziny. W: W.A. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 246–250). Toruń: Wydawnictwo Akapit.
2.Budrowska, B. (2000). Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety. Wrocław: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.
3.CBOS (2012). Potrzeby prokreacyjne oraz preferowany i realizowany model rodziny. BS/61/2012.
4.CBOS (2013). Rodzina – jej współczesne znaczenie i rozumienie. BS/33/2013.
5.Doroszewska, J. (1981). Pedagogika Specjalna. T. 2. Wrocław: Ossolineum.
6.Duch, D. (1999). Relacje władzy w rodzinie. ASK. Research and Methods, 8, 95–100.
7.Duch-Krzystoszek, D. (2007). Kto rządzi w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo PAN.
8.Fuszer, M. (2006). Kobiety w polityce. Warszawa: Trio.
9.Gałkowski, T. (1967). Zaburzenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo. Wybrane problemy z metodyki nauczania dzieci upośledzonych umysłowo, 1, 61–65.
10.Giryński, A. (2005). Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie w świetle opinii rodziców i nauczycieli. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń (s. 60–70), Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
11.GUS (2017a). Mały rocznik statystyczny Polski. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
12.GUS (2017b). Rocznik demograficzny. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
13.Hunfeld, J.A., Tempels, A., Passchier, J., Hazebroek, F.W., Tibboel, D. (1999). Parental burden and grief one year after the birth of a child with a congenital anomaly. Journal of Pediatric Psychology, 24 (6), 515–520.
14.Jaworowska, A. (1986). Doświadczenia wczesnodziecięce a sposób funkcjonowania w rolach
15.rodzicielskich. W: M. Ziemska (red.), Społeczne konsekwencje integracji i dezintegracji rodziny.
16.T. 1 (s. 70–80). Warszawa: Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej.
17.Konieczna, A. (2012). Dążenia rodziców do aktywizacji zawodowej dzieci z niepełnosprawnością – lęk o przyszłość. W: D. Tomczyszyn, W. Romanowicz (red.), Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością (s. 277–282). Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW.
18.Kostrzewski, J., Wald, I. (1981). Podstawowe wiadomości o upośledzeniu umysłowym. W: K. Kirejczyk (red.), Upośledzenie umysłowe – pedagogika (s. 52–97). Warszawa: PWN.
19.Kościelska, M. (2000). Oblicza upośledzenia. Warszawa: WN PWN.
20.Kozubska, A. (2000). Opieka i wychowanie w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
21.Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa: Żak.
22.Obuchowska, I. (1999). Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s. 212–251). Warszawa: WSiP.
23.Pałęcka, A., Szczodry, H. (2011). Hipermacierzyństwo – na przykładzie matek osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: A. Pałęcka, H. Szczodry, M. Warat (red.), Kobiety w społeczeństwie polskim (s. 7–42). Kraków: Wydawnictwo UJ.
24.Pisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
25.Sękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
26.Sikorska, M. (2009a). Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
27.Sikorska, M. (2009b). Matka „chora” zamiast „złej” – o nowych wzorach macierzyństwa. W: M. Sikorska (red.), Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością. (s. 13–33). Warszawa: Wydawnictwa UW.
28.Sołtysiak, T. (2001). Trudności w pełnieniu ról rodzinnych przez młode kobiety (doniesienie z badań). W: J. Żebrowski (red.), Rodzina polska na przełomie wieków (s. 94–103). Gdańsk: Wydawnictwo UG.
29.Szlendak, T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: WN PWN.
30.Tomczyszyn, D. (2011). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w wymiarze społecznym i ekonomiczny. Biała Podlaska: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej.
31.Tomczyszyn, D. (2015). Rola matki i ojca w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. Biała Podlaska: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej.
32.Tucholska, S. (1998). Percepcja rodziców przez dzieci upośledzone w stopniu lekkim. Szkoła Specjalna, 3, 143–149.
33.Twardowski, A. (1999). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s.18–52). Warszawa: WSiP.
34.Twardowski, A. (2009). Psychologiczne problemy ojców dzieci niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna, 1, 4–17.
35.Wojciechowski, F. (1993). Dziecko niepełnosprawne w środowisku wiejskim. Rzeszów: Wydawnictwo WSP w Rzeszowie.
36.Wojciechowski, F. (2007). Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie. Warszawa: Żak.