Studia Maritima

ISSN: 0137-3587     eISSN: 2353-303X    OAI    DOI: 10.18276/sm.2024.37-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / Vol. 37 2024
The Contract for the Construction of Ocean Liners MS “Piłsudski” and MS “Batory” of 29 November 1933
(Umowa na budowę transatlantyków “Piłsudski” i “Batory” z dnia 29 listopada 1933 roku)

Autorzy: Jarosław Drozd ORCID
Uniwersytet Gdański
Słowa kluczowe: transatlantyki statki polska marynarka handlowa umowa rejsy sztuka design symbol II RP
Data publikacji całości:2024
Liczba stron:27 (61-87)
Klasyfikacja JEL: B27 N64 N74 P12
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Artykuł ma na celu przybliżenie okoliczności zawarcia i treść umowy z 29 listopada 1933 r., pomiędzy “Polskim Transatlantyckim Towarzystwem Okrętowym SA” (PTTO), a “Cantieri Riuniti dell’Adriatico (CRDA),” na budowę transatlantyków M/S “Piłsudski” i M/S “Batory.” PTTO, polsko-duńską linię żeglugową powołano do życia 16 lutego 1929 r. na mocy umowy podpisanej przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu z “A/S Det Østasiatiske Kompagni.” Pod polską banderę przeszły wówczas 3 parowce transatlantyckie (“Pułaski,” “Kościuszko” i “Polonia”), które miały zapewnić regularną wymianę pasażersko-towarową między Gdynią Halifaxem i Nowym Jorkiem. Niekorzystne wyniki eksploatacyjne i kryzys gospodarczy lat 1931–1932 sprawiły, że PTTO, podobnie jak inne polskie towarzystwa żeglugowe, posiadające przestarzałe statki, nie będący w stanie rywalizować z zagranicznymi konkurentami, zmuszone zostały do ich wymiany na nowoczesne – najszybsze i najtańsze w eksploatacji. Jako że zakup gotowych nowych, okazał się niemożliwy, postanowiono zlecić ich budowę włoskiemu przedsiębiorstwu CRDA z Triestu, które zaproponowało stronie polskiej statki dobre i tanie w eksploatacji oraz dogodne warunki kredytowe i koncepcję kompensaty węglowej. Włosi zgłosili też gotowość zakupu w ciągu kolejnych lat węgla kamiennego z kopalń śląskich, prawie w pełni odpowiadającej wartością cenie statków. Umowę na budowę motorowców “Piłsudski” i “Batory” podpisano 29 listopada 1933 r. w Warszawie i z tą chwilą rozpoczął się okres wykonywania nadzoru nad jej wykonaniem przez Komisję Nadzorczą. Wodowanie “Piłsudskiego” odbyło się 19 grudnia 1934 r. w stoczni Monfalcone, a do portu w Gdyni zawinął 12 września 1935 r. Dwa dni później odbyła się na nim uroczystość poświęcenia i podniesienia polskiej bandery, a 15 września 1935 r. “Piłsudski” opuścił port gdyński, udając się w pierwszą podróż do Nowego Jorku. Uroczystość spuszczenia na wodę “Batorego” odbyła się 3 lipca 1935 r. w Monfalcone, zaś poświęcenie polskiej bandery 17 września 1936 r. w Gdyni. Dwa dni później transatlantyk wyruszył w pierwszą podróż do Nowego Jorku, odbywając odtąd regularne rejsy na zmianę z “Piłsudskim,” a w okresie letnim, w przerwach między rejsami, odbywał wycieczki turystyczne do portów europejskich. Nowe transatlantyki były doskonałą inwestycją żeglugową, będąc najnowocześniejszymi jednostkami tego typu, pływającymi na morzach północno-wschodniej i centralno-wschodniej Europy. Po wybuchu II wojny światowej zostały zarekwirowane przez Brytyjczyków. “Piłsudski” pływał jako pomocniczy krążownik i 26 listopada 1939 r., zatonął podczas pierwszego rejsu do Australii. “Batory,” po przebudowie i uzbrojeniu, przez 6 lat służył w czasie II wojny światowej, po czym w 1946 r. zwrócono go spółce GAL i ponownie podniesiono na nim ponownie polską banderę.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Archival sources
2.Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni [State Archives in Gdańsk, Gdynia Branch], “Gdynia–Ameryka Linie Żeglugowe SA” w Gdyni, Szkic działalności Przedsiębiorstwa “Gdynia–Ameryka Linie Żeglugowe” SA. File No. 795/68.
3.Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni [State Archives in Gdańsk, Gdynia Branch], “Gdynia–Ameryka Linie Żeglugowe SA” w Gdyni, Umowa zawarta między “Polskim Transatlantyckim Towarzystwem Okrętowym” a “Towarzystwem Cantieri Riuniti dell’Adriatico” SA Trieste w sprawie budowy dwóch statków pasażerskotowarowych, późniejszy “Piłsudski” i “Batory,” File No. 795/77.
4.Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni [State Archives in Gdańsk, Gdynia Branch], Sąd Grodzki w Gdyni [Municipal Court in Gdynia], Akta rejestrowe spółki “Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe SA” Linia Gdynia–Ameryka. Vol. 1, File No. 149/506.
5.Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni [State Archives in Gdańsk, Gdynia Branch], Sąd Grodzki w Gdyni [Municipal Court in Gdynia], Akta rejestrowe spółki “Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe SA” Linia Gdynia–Ameryka. Vol. 2, File No. 149/507.
6.Press
7.Biuletyn Izby Przemysłowo-Handlowej w Gdyni (1933–1935).
8.Morze (1930–1936).
9.Polska Gospodarcza (1930–1936).
10.Wiadomości Portu Gdyńskiego (1933–1936).
11.References
12.Bagniewski, Bogusław. “Nowe polskie statki transatlantyckie.” Wiadomości Portu Gdyńskiego 5 (1934): 11–13.
13.Dehmel, Henryk. Gdynia Ameryka Linie Żeglugowe SA 1930–1950. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1969.
14.“Flaga polska na Atlantyku.” Morze 8 (1930): 15.
15.Gieysztor, Władysław. “Bolączki żeglugowe.” Polska Gospodarcza 46 (1930): 2009–2011.
16.Ginsbert, Julian. “Pierwsza podróż M/S «Piłsudski».” Wiadomości Portu Gdyńskiego 9 (1935): 1–2.
17.J.L. “M/S «Piłsudski».” Morze 8–9 (1935): 8–9.
18.Kuźmiński, Bolesław. “Regularne połączenia żeglugowe portu gdyńskiego.” Morze 8 (1930): 9.
19.“M/S «Piłsudski» spuszczony na wodę.” Wiadomości Portu Gdyńskiego 12 (1934): 1–2.
20.“M/S Piłsudski wszedł w skład polskiej marynarki handlowej.” Wiadomości Portu Gdyńskiego 9 (1935): 12.
21.Miciński, Jerzy. Księga statków polskich 1918–1945. Vol. 1. Gdańsk: Polnord-Oskar, 1996.
22.“Nasza flota handlowa rośnie.” Wiadomości Portu Gdyńskiego 3 (1936): 5.
23.“Nowa siedziba «Linii Gdynia-Ameryka» w Warszawie.” Wiadomości Portu Gdyńskiego 10 (1934): 5–6.
24.“Nowe statki transatlantyckie «Piłsudski» i «Batory».” Morze 1 (1935): 2.
25.Ocioszyński, Tadeusz. “Nowe statki dla Linii Gdynia-Ameryka.” Wiadomości Portu Gdyńskiego 12 (1933): 5–6.
26.“Ostateczne załatwienie sprawy zamówienia statków dla linii Gdynia-Ameryka.” Biuletyn Izby Przemysłowo-Handlowej w Gdyni 33 (12.12.1933): 33.
27.“Ostatnie wiadomości znad morza.” Polska Gospodarcza 33 (1930): 1466.
28.“Ostatnie wiadomości znad morza.” Polska Gospodarcza 35 (1930): 1556.
29.Piłsudski, Rowmund. “Nowe polskie transatlantyki.” Polska Gospodarcza 48 (1933): 1501–1502.
30.“«Piłsudski» i «Batory».” Wiadomości Portu Gdyńskiego 7 (1935): 1–2.
31.“Poświęcenie bandery na M/S «Batory».” Polska Gospodarcza 21 (1936): 599.
32.“Poświęcenie bandery na M/S «Piłsudski».” Polska Gospodarcza 38 (1935): 1172–1173.
33.“Powrót do Gdyni M/S «Piłsudski».” Polska Gospodarcza 41 (1935): 1267.
34.“Próby M/S «Piłsudski».” Wiadomości Portu Gdyńskiego 8 (1935): 7–8.
35.“Przybycie M/S «Piłsudski» do Gdyni.” Polska Gospodarcza 37 (1935): 1140.
36.Rostkowski, Feliks. “Święto polskiej marynarki handlowej.” Morze 2 (1935): 8–9.
37.“Rozbudowa polskiej floty handlowej.” Wiadomości Portu Gdyńskiego 11 (1933): 50.
38.“Rozpoczęcie budowy drugiego polskiego transatlantyku.” Morze 6 (1934): 29.
39.“Rozpoczęcie budowy polskich transatlantyków.” Morze 3 (1934): 20.
40.“Spuszczenie na wodę M/S «Batory».” Polska Gospodarcza 27 (1935): 845–846.
41.“Spuszczenie na wodę M/S «Piłsudski».” Polska Gospodarcza 51–52 (1934): 1592.
42.Tetzlaff, Henryk. “Bandera polska na Atlantyku.” Morze 2–3 (1930): 26.