Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.41-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 5/2022 (41)
Prawo w ramach koncepcji prawodawstwa jako uczenia się

Autorzy: Piotr Szreniawski ORCID
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe: prawodawstwo uczenie się teoria pedagogika państwo
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:11 (123-133)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 77

Abstrakt

W artykule wskazano, że pojęcie prawa w ramach koncepcji prawodawstwa jako uczenia się odnosi się do dostrzeganych podobieństw. Uczenie się jest dostrzeganiem takich podobieństw i konstruowaniem w odniesieniu do nich norm. Państwo jako organizacja ucząca się porządkuje sferę wewnętrzną poprzez wskazywanie, jakie zachowania należy naśladować. Artykuł dotyczy teorii będącej w fazie powstawania. Wskazano, że konieczne są dalsze badania dotyczące wykorzystywania osiągnięć pedagogiki w odniesieniu do zagadnień związanych z prawem.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Antón Á., Legal Design Thinking and Legal Visualization: Towards an Understandable Tax Law, Edunovatic 2020: Conference proceedings: 5th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, Red de Investigación e Innovación Educativa, Madryt 2020.
2.Haładyj A., Luki konstrukcyjne w prawie ochrony środowiska – wykładnia i stosowanie, „Studia Prawnicze KUL” 2018, nr 3.
3.Jelonek B.A., Idea umowy społecznej, Acta Erasmiana VI, Ze studiów nad prawem, administracją i ekonomią, t. VI, Wrocław 2014.
4.Kaczyńska E., The Indo-European Origin of Latin Lex, „Habis” 2013, nr 44.
5.Kaim A., Design Thinking w kulturze –myślenie projektowe krok po kroku, Gdynia 2019.
6.Kapetanović A., Obraz sprawiedliwości w języku chorwackim, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury” 2020, nr 32.
7.Karnavas M.G., Lawyer’s Ethics, Skopje 2016.
8.Klus-Stańska D., Konstruktywizm edukacyjny – niejednoznaczność, kontrowersje, dylematy, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2020, nr 4.
9.Kruse K.R., Getting Real About Legal Realism, New Legal Realism and Clinical Legal Education, „New York Law School Law Review” 2011, nr 56 (12).
10.Kurcz I., Pamięć. Uczenie się. Język, Warszawa 1992.
11.Luhn A., The Learning Organization, „Creative and Knowledge Society” 2016, nr 1.
12.Łuszczyńska M., Umowa społeczna jako fundament życia zbiorowego, „Studia Iuridica Lublinensia” 2014, nr 21.
13.Meuwese A., Snel M., ‘Constitutional Dialogue’: An Overview, „Utrecht Law Review” 2013, nr 9 (2).
14.Sol R., Baras K., Acceptance Model in Designing for Extreme Users: Extreme Athletes Using Activity Trackers, „Journal of Image and Graphics” 2021, nr 9 (2).
15.Stanek J., Rosyjski realizm prawny, Warszawa 2017.
16.Szczepaniak P., Konteksty pedagogiki penitencjarnej, „Resocjalizacja Polska” 2011, nr 2.
17.Szpunar M., Konektywizm – (r)ewolucja kształcenia w technologicznym świecie, „Horyzonty Wychowania” 2015, nr 14 (31).
18.Szreniawski P., Prawodawstwo jako uczenie się – zarys koncepcji, w: A. Matan (red.), Administracja w demokratycznym państwie prawa – Księga jubileuszowa Profesora
19.Czesława Martysza, Warszawa 2022.
20.Szreniawski P., Teoria rywalizacji hierarchii, Lublin 2020.
21.Szreniawski P., The State as a Learning Organization and Cybersecurity, „Cybersecurity
22.and Law” 2022, nr 2 (8).
23.Ursel S., Building Better Law: How Design Thinking Can Help Us be Better Lawyers, Meet New Challenges, and Create the Future of Law, „Windsor Yearbook of Access to Justice” 2017, nr 34 (1).
24.Usman E.A., Making Legal Education Stick: Using Cognitive Science to Foster Long-Term Learning in the Legal Writing Classroom, „The Georgetown Journal of Legal Ethics” 2016, nr 29 (2).
25.Wasilewski S., Przestępczość zorganizowana w Polsce po 1989 r. – Pruszków i Wołomin, „Świat Idei i Polityki” 2018, t. 17.
26.Wesołowska J., Prawo i emocje – synteza ruchu, „Forum Prawnicze” 2021, nr 2.
27.Yang Y. i in., Joint Representation Learning of Legislator and Legislation for Roll Call Prediction, Proceedings of the Twenty-Ninth International Joint Conference on Artificial Intelligence (IJCAI-20).