Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2022.38-11
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 38/2022
Ekofilozofia a filozofia prawa rozumianego jako forma symboliczna

Autorzy: Ewa Kosowska-Czapla ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: ekofilozofia Ernst Cassirer forma symboliczna filozofia prawa
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:21 (237-257)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie paradygmatu ekofilozofii w filozofii form symbolicznych w kontekście prawa. Konieczne zatem było przybliżenie, czym jest ekofilozofia, a także co leży w zakresie zainteresowań filozofii prawa. W pierwszej kolejności przedstawiono symboliczne uniwersum jako punkt wyjścia do poszukiwań tego paradygmatu. Świat, w którym żyje animal symbolicum, znacząco różni się od świata innych organizmów, gdyż tylko człowiek żyje w symbolicznym uniwersum, świecie składającym się nie tylko z materialnej rzeczywistości, ale także wśród licznych sieci utkanych przez symbole, takie jak język, mit, religia. W związku z tym człowiek inaczej poznaje rzeczywistość, a także ją współtworzy. Następnie przedstawiono bliżej filozofię form symbolicznych Ernsta Cassirera ze szczególnym uwzględnieniem prawa. Filozof wskazywał na przyrodę jako sferę praworządności, uznawał mądrość przyrody objawiającą się harmonijnością i bioróżnorodnością. Poszukiwał źródeł naturalnych praw człowieka. Człowiek jako animal symbolicum powinien przyczyniać się do współtworzenia tego wielkiego dzieła stworzenia, w tym poprzez działania prawe moralnie, a także stanowienie odpowiedniej treści prawa. Tym samym zgodnie z filozofią form symbolicznych w odniesieniu do ekologii, naczelną zasadą-paradygmatem w relacji człowiek–przyroda powinna być zasada odpowiedzialności osobistej, społeczeństwa i państwa za przyrodę. Zasadę tę nazwałam paradygmatem pneumocentryzmu ekofilozofii. Następnie poszukiwałam akceptacji bądź odrzucenia tej zasady, w tym w orzecznictwie sądowym w Polsce. Zauważyłam, że w pewien sposób istnienie tej zasady jest uznawane za pożądane, jednakże jej wdrożenie może stać się trudnym zadaniem dla ludzkości z uwagi m.in. na chęć człowieka do szybkiego zaspokajania potrzeb i wiarę w przyszłe możliwości technologiczne, które mają zredukować jego niszczące działanie wobec przyrody w teraźniejszości.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa 1977.
2.Cassirer E., Tragedia kultury, „Prace kulturoznawcze” 10 (2007), s. 38–58.
3.Cassirer E., Naturalistyczne i humanistyczne uzasadnienie filozofii kultury, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 56 (2011), s. 317–342.
4.Coskun D., Law as Symbolic Form: Ernst Cassirer and the Anthropocentric View of Law, Dordrecht 2007.
5.Franciszek, Encyklika Laudato si’ Ojca Świętego Franciszka poświęcona trosce o wspólny dom, 24 maja 2015.
6.Hull Z., Ekofilozofia – przedmiot i pole problemowe, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 3 (2012), s. 235–248.
7.Kmiecik A., Logika ogólna i transcendentalna Immanuela Kanta, „Filo-Sofija” 4 (2004), s. 27–46.
8.Krupa G., Paradygmat dialogiczny we współczesnej filozofii, w: Poglądy i myśli filozoficzne, red. K. Maciąg, E. Chodźko, Lublin 2020, s. 58–81.
9.Lorenz K., Odwrotna strona zwierciadła. Próba historii naturalnej ludzkiego poznania Warszawa 1977.
10.Łaciak P., Struktura i rodzaje poznania a priori w rozumieniu Kanta i Husserla, Katowice 2003.
11.Łepko Z., Etologiczne inspiracje ekofilozofii, w: Ochrona środowiska społeczno- -przyrodniczego w filozofii i teologii, red. J.M. Dołęga, J.W. Czartoszewski, A. Skowroński, Warszawa 2001, s. 135–164.
12.Rakoczy B., Prawo ochrony przyrody, Warszawa 2009.
13.Skowroński A., Ekofilozofia – jako praktyczna filozofia przyrody, „Roczniki Filozoficzne” 54 (2006) 1, s. 355–359.
14.Strzelecki R., Odpowiedzieć Byciu. Odpowiedzieć Innemu. Perspektywy etyki fenomenologicznej i etyki dialogicznej, rozprawa doktorska, Uniwersytet Jagielloński, Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/38779/strzelecki_odpowiedziec_byciu_odpowiedziec_innemu.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 16.02.2022).
15.Suchodolski B., Kształt życia, Warszawa 1982.
16.Szmulik B., Prawa człowieka – pojęcie, geneza oraz klasyfikacja, w: Dylematy praw człowieka, red. T. Gardocka, J. Sobczak, Toruń 2008, s. 443–453.
17.Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 3, Warszawa 1968.
18.Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 28 maja 2021 r. w sprawie o sygn. akt III CZP 27/20.
19.Wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 7 września 2017 r., sygn. akt II Ca 1111/17.
20.Wyrok Sądu Rejonowego w Olkuszu z dnia 28 maja 2021 roku, sygn. akt I C 105/20.
21.Z teorii i filozofii prawa Zygmunta Ziembińskiego, red. S. Wronkowska, Łódź 2007.
22.Żywczok A., Więź człowieka ze środowiskiem naturalnym. Rekonstrukcja i interpretacja dorobku naukowego Bogdana Suchodolskiego, „Przegląd Pedagogiczny” 1 (2020), s. 65–84.