Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-15
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Determinanty wyboru pieczywa w opinii studentów Trójmiasta
(Determinants of Bread Choice in the Opinion of Students from the Tri-City)

Authors: Piotr Przybyłowski
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

Kinga Urbańska
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

Natalia Chomaniuk
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: the bread market consumer preferences purchasing determinants
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (167-175)
Klasyfikacja JEL: M31 P46 R21
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main objective of the research presented in the article was to gather information on the variety of baked goods that young consumers choose on the market, as well as identification of factors taken into account in the decision process and the eaten quantity. The study group consisted of 300 randomly select students of the three Tri-City universities. Consumer research has shown that young consumers prefer to purchase white, pre-cut bread, not paying much attention to its price. An important factor impacting their decision are the values of flavor, indicating its quality. The young generation shows a conscious attitude in the selection of breads. It may be indicated by the fact that its composition is very important to be checked on the label before they buy bread.
Download file

Article file

Bibliography

1.Jeżewska-Zychowicz, M., Królak, M. (2015). Zachowania konsumenckie na rynku pieczywa i ich wybrane uwarunkowania. Handel Wewnętrzny, 2 (355), 185‒196.
2.Kępińska, A. (2015). Moda na pieczywo całoziarnowe? Czy pieczywo jasne tuczy i jest niezdrowe? Przegląd Zbożowo-Młynarski, 2, 9‒10.
3.Kowalska, H., Marzec, A., Mucha, M. (2012). Ocena sensoryczna wybranych rodzajów pieczywa funkcjonalnego oraz preferencje pieczywa wśród konsumentów. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, 571, 67‒78.
4.Mańkowski, D.R., Fraś, A., Gołębiewska, K., Gołębiewski, D. (2016). Pieczywo okiem konsumenta. Pobrano z: www.wpiekarni.pl/artykuly.php?id=60.
5.Piekut, M. (2008). Konsumpcja pieczywa w polskich gospodarstwach domowych. Przegląd Piekarski i Cukierniczy, 7 (56), 16‒18.
6.Piekut, M. (2015). Spożycie produktów zbożowych w Polsce – poziom, struktura, determinanty. Przegląd Zbożowo-Młynarski, 9 (59), 7‒9.
7.Szacunki spożycia pieczywa w Polsce mogą być zaniżone. (2016). Pobrano z: www.portalspozywczy.pl/zboza/wiadomosci/szacunki-spozycia-pieczywa-w-polsce-moga-byc-zanizone,122341.html.
8.Świetlik, K. (2012). Zmiany cen pieczywa w latach 1994‒2011. Przegląd Piekarski i Cukierniczy, 6 (60) , 8‒10.