Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-23
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (48) 2017
Determinanty satysfakcji z pracy – studium teoretyczne
(Determinants of Job Satisfaction – Theoretical Study)

Authors: Monika Sak-Skowron
Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych
Keywords: job satisfaction determinants employee
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (243-253)
Klasyfikacja JEL: M12 M50
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper is of a theoretical character. It focuses on the analysis of the factors influencing the level of the employees job satisfaction. The various classifications of job satisfaction factors are presented, as well as their characteristics, divided into three groups: occupational, non-vocational and individual factors.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bartkowiak, G. (2009). Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2.Card, D., Mas, A., Moretti, E., Saez, E. (2012). Inequality at work: The effect of peer salaries on job satisfaction. The American Economic Review, 102 (6), 2981‒3003.
3.Clark, A., Oswald, A., Warr, P. (1996). Is job satisfaction u-shaped in age? Journal of Occupational and Organizational Psychology, 69, 57‒81.
4.Faragher, E.B., Cass, M., Cooper, C.L. (2005). The relationship between job satisfaction and health: a meta-analysis. Occupational and Environmental Medicine, 62 (2), 105‒112.
5.Fiech, M., Mudyń, K. (2011). Pomijanie działań kształtujących poziom zadowolenia zawodowego pracowników jako przejaw dysfunkcji w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Problemy Zarządzania, 9 (4/34), 147‒161.
6.Gros, U. (2003). Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Heller, D., Judge, T.A., Watson D. (2002). The confounding role of personality and trait affectivity in the relationship between job and life satisfaction. Journal of Organizational Behavior, 7 (23), 815–818.
8.Judge, T.A., Heller, D., Mount, M.K. (2002). Five-factor model of personality and job satisfaction: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87 (3), 530‒541.
9.Kałużny, S. (1996). Skuteczne kierowanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo Kwantum.
10.Karaś, R. (2003). Teorie motywacji w zarządzaniu. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
11.Lewicka, D. (2010). Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Metody, narzędzia, mierniki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Locke, E.A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. Handbook of industrial and organizational psychology, 1, 1297‒1349.
13.Myjak, T. (2014). Wpływ formy zatrudnienia na zachowania organizacyjne. Empiryczne studium porównawcze. Nowy Sącz: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.
14.Piccolo, R., Judge, T.A., Takahashi, K., Watanabe, N., Locke, E.A. (2005). Core selfevaluations in Japan: relative effects on job satisfaction, life satisfaction, and happiness. Journal of Organizational Behavior, 26, 965–984.
15.Polańska, A. (1999). Zarządzanie personelem. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
16.Robbins, S.R. (2003). Prawdy o kierowaniu ludźmi i tylko prawdy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
17.Satyanarayana, P., Narender K. (2008). From work-family conflicts to psychological stress, job satisfaction and life satisfaction: a proposed integrative model. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 2 (12), 49‒63.
18.Schulz, D.P., Schulz, S.E. (2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
19.Skowron, Ł, Gąsior, M. (2017). Motywacja pracownika a satysfakcja i lojalność klienta. Warszawa: Difin.
20.Spector, P.E. (1997). Job satisfaction: Application, assessment, causes, and consequences (Vol. 3). Florida: Sage Publishing.
21.Springer, A. (2011). Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika. Problemy Zarządzania, 9 (4), 162‒180.
22.Thierry, D., Sauret, Ch. (1994). Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwie w procesie zmian. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
23.Warr, P. (2008). Work values: same demographic and cultural correlates. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 81, 751‒775.