Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-23
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
Rozpoznawalność, wizerunek i medialność przedstawicieli polskiego sportu – możliwe implikacje biznesowe
(Recognition, Image and Mediality of Polish Sport Representatives – Possible Business Implications)

Authors: Gabriel Łasiński
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Nauk o Sporcie

Adam Pawlukiewicz
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Nauk o Sporcie
Keywords: recognition image mediality of sports representatives marketing position sports marketing
Whole issue publication date:2018
Page range:11 (235-245)
Klasyfikacja JEL: C30 M31 Z20
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the conducted research was to determine the relationship between recognition, image and mediality in 80 representatives of Polish sport, and through it to gain knowledge which will enable making more rational choices by representatives of advertising, public relations, marketing and sports sponsorship markets in building business strategies. In the survey participated 1,000 people interested in sport, obtained from the Pentagon Research analytical database. The originality of the proposed research approach is based on the assessment of the marketing position of Polish sport representatives through simultaneous examination of three factors and on the attempt to determine their mutual relations. The obtained results showed the convergence of the recognition and image positions and the large discrepancies between recognition and image in combination with mediality.
Download file

Article file

Bibliography

1.Budzyński, W. (2012). Kształtowanie wizerunku równoległego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
2.Cialdini, R.B. (2011). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Gliwice: Helion.
3.Czaplińska, P. (2015). Strategia budowania wizerunku osób znanych. W: A. Grzegorczyk (red.), Perswazyjne wykorzystanie wizerunku osób znanych. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu.
4.Dąbrowski, T.J. (2013). Rola mediów w kształtowaniu wizerunku. Marketing i Rynek, 9, 10–15.
5.Gackowski, T. (2008). Analiza wizerunku w mediach. Warszawa: Instytut Dziennikarstwa UW.
6.Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.
7.Kopecka-Piech, K. (2012). Sport – od medialnego zapośredniczenia do mediatyzacji. Kultura i Edukacja, 3, 243–257.
8.Matuszak, E., Muszkieta, R., Napierała, M., Cieślicka, M., Zukow, W., Karaskova, V., Iermakov, S., Bartik, P., Ziółkowski, A. (2015). Marketing w sporcie na przykładzie polskiej piłki siatkowej mężczyzn. Journal of Education, Health and Sport, 5, 312–334.
9.Nosal, P. (2014). Technologia i Sport. Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.
10.Nosal, P. (2015). Medialne transgresje sportu. W: K. Kopecka-Piech (red.), Innowacyjność przemysłów kreatywnych. Media a sport (s. 19–39). Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego. Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie.
11.Prajecus, J.W. (2004). Seven psychological mechanism through which sponsorship can influence consumers. W: L.R. Kahle, C. Riley (red.), Sports marketing and the psychology of marketing communication (s. 175–189). London: Lawrence Erlbaum Associates.
12.Rak, A., Szulgina, L. (2014). Marketing sportowy w kreowaniu wizerunku marki. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Usługi 2014: Branżowe i menedżerskie aspekty rozwoju usług, 355, 162–176.
13.Rowe, D. (2004). Sport, culture and the media: the unruly trinity. Maidenhead, UK, Philadelphia, PA: Open University Press.
14.Salamon, J. (2013). Kreowanie wizerunku sportowców. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 3, 32–34.
15.Szatkowska, M. (2005). Wizerunek gwiazdy sportu. Pobrane z: prelite.pl/downloads/2014-05.../06_Wizerunek_Gwiazdy_Sportu_str_22_24.pdf. (27.12.2017).
16.Sznajder, M. (2008). Marketing sportu. Warszawa: PWE.
17.Waśkowski, Z. (2013). Wykorzystanie sportowców w promocji przedsiębiorstwa ze względu na ich atrakcyjność marketingową. Człowiek i Społeczeństwo, 1 (XXXVI), 81–91.