Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-22
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/3 2016
ZACHOWANIA KONSUMENCKIE W KONTEKŚCIE SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI BIZNESU
(Consumer behaviour in the context of corporate social responsibility)

Authors: Ewa Mazur-Wierzbicka
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: consumers conscious consumption corporate social responsibility
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (241-250)
Klasyfikacja JEL: D10 M30 D21 L29
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main objective of this article is to show new consumption (conscious consumerism) as one of the determinants in developing the corporate social responsibility (CSR) and implementing it by companies. The article content was determined to meet the main objective of this article. It shows the changes in consumer behaviour allowing for developing the concept of corporate social responsibility, also the concept itself has been described as well as the importance of relations with consumers in socially responsible companies.
Download file

Article file

Bibliography

1.Badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski (2011). Warszawa: TNS OBOP.
2.Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Raport PBS przygotowany dla Ministerstwa Środowiska (2013). Sopot.
3.Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Raport TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska (2012). Warszawa.
4.Blanke, M., Gorynia-Pfeffer, N. (2008). CSR – kompedium – organizacje w Polsce i Niemczech oraz w jaki sposób wspierają one społeczną odpowiedzialność biznesu przedsiębiorstw. Offenbach: RKW.
5.Bywalec, C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Warszawa: C.H. Beck.
6.Corporate Ethics and Fair Trading (2008). A Nielsen Global Consumer Report.
7.Crane, A., Matten, D. (2010). Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization. Oxford: Oxford University Press.
8.Fuller, D. (1999). Sustainable Marketing. London: SAGE Publications.
9.Global Lifestyle of Health and Sustainability. An Overview on The Growing Global Market and Consumer Base for Sustainable Products and Services (2008). Moxie Design Group Limited.
10.ISO 26000 Społeczna odpowiedzialność – broszura (2010). Genève: International Organization for Standardization.
11.Janoś-Kresło, M., Bywalec, C. (2007). Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania. Warszawa: PWN.
12.Jastrzębska-Smolaga, H. (2000). W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, zagrożenia, szanse. Warszawa: PWN.
13.Kiełczewski, D. (2008). Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju. Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.
14.Kieżel, E. (2010). Konsument i jego zachowania na rynku europejskim. Warszawa: PWE.
15.Lewicka-Strzałecka, A. (2006). Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
16.Mazur-Wierzbicka, E. (2012). CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności. Szczecin: Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina.
17.Mazur-Wierzbicka, E. (2015). Wpływ konsumentów na rozwój społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Handel Wewnętrzny, 4, 296–306.
18.O’Sullivan, G. (2011). Przywództwo w dobie CSR i PR. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 89, Seria: Administracja i Zarządzanie (16), 47–64.
19.Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
20.Smyczek, S., Sowa, I. (2005). Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje. Warszawa: Difin.
21.Solomon, M.R. (2006). Zachowania i zwyczaje konsumentów. Gliwice: Helion.
22.The Ethical Consumerism Report (2008).
23.The Ethical Consumerism Report (2010).
24.The Ethical Consumerism Report (2012).
25.Zrałek, J. (2012). Dekonsumpcja jako przejaw proekologicznych zachowań konsumentów. Handel Wewnętrzny, 5–6, 2, 134–142.