Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-28
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/3 2016
KONSUMENCI I KONSUMPCJA WOBEC WYZWAŃ XXI WIEKU
(Consumers and consumption to challenges of the twenty-firstcentury)

Authors: Anna Olejniczuk- Merta
Akademia Leona Koźmińskiego
Keywords: consumption consumers economic society environment sustainable development
Data publikacji całości:2016
Page range:18 (301-318)
Klasyfikacja JEL: E26 J23 D10 D12 D31 H50
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The considerations contained in this article focus on sustainable development in economic, social and ecological aspects as the leading challenge of the twenty-first century. It also describes the impact of consumers and consumption on achieving this development. The starting point is to present the triple system: society, economy and the environment, as a full field of action for sustainable development. The analysis of the leading problem – influence of consumption and consumers to head towards sustainable development – is illustrated on the example of the Polish economy and its development. Conclusions and suggestions regarding consumer, social and civic activities which are conducive to the pursuit of sustainable development and thus to meet the challenges of the twenty-first century are based on the results of empirical studies carried out in the research project “Consumption in the innovative economy”.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bezrobocie i wzrost gospodarczy w Polsce. Nowe dane GUS. Pobrane z: www.money.pl (27.01.2015).
2.Budżety gospodarstw domowych GUS za lata 2000–2014.
3.Bylok, F. (2013). Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie. Katowice: Śląsk.
4.Bywalec, C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Warszawa: C.H. Beck.
5.Kramer, J. (1997). Konsumpcja w gospodarce rynkowej. Warszawa: PWE.
6.Kronenberg J., Bergier T. (red.). (2010). Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce. Kraków: Fundacja Sendzimira.
7.Kusińska, A. (2007). Tradycjonalizm, nowoczesność, wartości symboliczne i racjonalność jako wyznaczniki zachowań konsumenckich na rynku. W: Z. Kędzior (red.), Konsument, gospodarstwo domowe, rynek. Katowice: Wyd. AE w Katowicach.
8.Mazurek-Łopacińska, K. (w druku). Wybrane uwarunkowania konsumpcji. W: A. Olejniczuk- -Merta (red.), Konsumpcja w innowacyjnej gospodarce.
9.Lipiński, E. (1981). Problemy, pytania, wątpliwości. Z warsztatu ekonomisty. Warszawa: PWE.
10.Odorzyńska-Kondek, J. (w druku). Zachowania rynkowe konsumentów i ich uwarunkowania. W: A. Olejniczuk-Merta (red.), Konsumpcja w innowacyjnej gospodarce.
11.Płowiec, U. (red.). (2010). Innowacyjna Polska w Europie. Szanse i zagrożenia dla trwałego rozwoju. Warszawa: PWE.
12.Żabiński, L. (w druku). Innowacyjna gospodarka. W: A. Olejniczuk-Merta (red.), Konsumpcja w innowacyjnej gospodarce.