Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.47/2-23
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 47/2 2017
Publiczny transport zbiorowy w Gdańsku w kontekście równoważenia rozwoju miast
(Public transport in Gdańsk in the context of urban sustainable development)

Authors: Adam Przybyłowski
Akademia Morska w Gdyni

Milena Podbielska
Akademia Morska w Gdyni
Keywords: urban sustainable development public transport Gdańsk
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (253-264)
Klasyfikacja JEL: Q01 R41
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Intensive influx of people into cities has already accelerated the intensified process of global urbanization and poses challenges to the managers in order to balance the flow of population, goods and information, while ensuring the safety of the population. The aim of the paper is to present the determinants of public transport in Gdańsk in the light of the need to sustainable development of modern agglomerations. The article, based on available source literature and obtained data, presents in the first part urban development in terms of the need to balance urban mobility. The second part of the publication presents the results of the survey conducted. The following research hypothesis has been made: public transport in Gdansk is functioning at a good level. This is an optimistic forecast in the context of striving to sustain urban development
Download file

Article file

Bibliography

1.Chamier-Gliszczyński, N., Krzyżyński, T. (2011). Zrównoważona mobilność w miastach. Logistyka, 3.
2.Gronau, W., Kagermeier, A. (2004). Mobility Management Outside Metropolitan Areas: Case Study From North Rhine Westphalia. Journal of Transport Geography, 12 (4).
3.Hebel, K. (2013). Zachowania transportowe mieszkańców w kształtowaniu transportu miejskiego. Gdańsk: Fundacja Rozwoju UG.
4.Kiba-Janiak, M., Cheba, K. (2011). An Assessment of Individual Transport in the Aspect of Quality of Life on the Example of Selected Medium Sized Cities. Total Logistics Management, 4.
5.Komisja Europejska (2011). Cities of Tomorrow. Challenges, Visions, Ways Forward. Bruksela.
6.Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Słownik pojęć transportowych SRT. Pobrane z: http://bip.transport.gov.pl/pl/bip (16.09.2016).
7.Pawłowska, B. (2014). Zrównoważony rozwój transportu warunkiem wzrostu dobrobytu społecznego oraz rozwoju społeczno-gospodarczego. Logistyka, 2.
8.Podbielska, M. (2017). Uwarunkowania rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Gdańsku. Praca magisterska. Akademia Morska w Gdyni.
9.Szołtysek, J. (2005). Logistyczne aspekty zarządzania przepływami osób i ładunków w miastach. Katowice: Wyd. AE w Katowicach.
10.Szymczak, M. (2008). Logistyka miejska. Poznań: Wyd. AE w Poznaniu.
11.Thomas, M. (2015). Research for Tran Committee. Greenhouse Gas and Air Pollutant Emissions From EU Transport. Brussels: European Commission.
12.Vigar, G. (2002). The Politics of Mobility: Transport, the Environment, and Public Policy. London: Spon Press.
13.Wołek, M., Wyszomirski, O. (2012). Nowe kierunki planowania transportu w świetle doświadczeń projektu ELTIS+. Pobrane z: http://www.sape.org.pl/doc/6 (20.10.2015).
14.WUP-2014 (2017). World Urbanization Prospects, the 2014 revision. Pobrane z: http://esa.un.org/unpd/wup (14.03.2017).