Europa Regionum

ISSN: 1428-278X    OAI    DOI: 10.18276/er.2017.32-02
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / t. 32 2017
Odpowiedzialność społeczna w miejscu pracy – ewolucja i nowe znaczenie
(Social responsibility in the workplace - evolution and new meaning)

Authors: Wioleta Gaweł
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych
Keywords: corporate social responsibility generation Y generation Z labor market
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (19-30)
Klasyfikacja JEL: L14 M51 M54
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The issue of corporate social responsibility in strategic terms is reflected in the overall activity of the company. In view of the needs of new generations that perceive the labor market through the prism of other values than previous generations, good practices in the area of employees are becoming more and more important. Both the generation Y already present on the labor market and the generation Z, preparing for dynamic professional development, perceive in a distinctive way the shaping of their professional career. He expects time for self-development as well as respect for time devoted to social and family relationships. Representatives of these generations also talk about work based on values and rejection of tasks that do not translate into a larger idea and are associated with routine. Among enterprises implementing CSR principles in their management systems, the number of good practices in this area is increasing each year, but also their nature evolves so that they meet the expectations of new generations. The main goal of the article is to show the evolution of good CSR practices against the background of labor market requirements posed by the Y and Z generation, i.e. Millennials.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamczyk, J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2.Badanie Alumnów programu Ambasadorów CSR (05–06.2015) PBS.
3.Bugdol, M. (2007). Gry i zachowania nieetyczne w organizacji. Warszawa: Difin.
4.Dane wewnętrzne Ligi Odpowiedzialnego Biznesu.
5.Finansowy portret młodych (2014). Wrocław: Millward Brown.
6.ISO 26000 Społeczna Odpowiedzialność. Pobrano z: http://www.pkn.pl/sites/default/files/discovering_iso_26000.pdf.
7.Make Way for Generation Z: Marketing to Today's Tweens and Teens. Euromonitor International: Strategy Briefing (2011).
8.Młodzi na rynku pracy (2015). Analiza tematyczna nr 1. Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
9.Pierwsze kroki na rynku pracy. Międzynarodowe badanie studentów i absolwentów (04.2013). Deloitte.
10.Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2014 (2014). Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
11.Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
12.Rózicka, K., Sroka, R., Świerżewski, Ł. (2013). Skuteczne praktyki HR. W: N. Syrzycka-Mlicka (red.), Jak zbudować kulturę etyczna w firmie. Warszawa: ICAN Institute.
13.Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce. Wstępna analiza (2007). Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Pobrano z: https://odpowiedzialnybiznes.pl/public/files/UNDP_baseline_PL.pdf.
14.Ustawa z 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2015, poz. 1268.