Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.47-10
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (47) 2017
Przegląd dobrych praktyk polskich klastrów w zakresie marketingu na przykładzie wybranych podmiotów
(Review of Good Practices of Polish Clusters in the Field of Marketing on the Example of Selected Entities)

Authors: Marcin Haberla
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: cluster good practices/best practices marketing
Data publikacji całości:2017
Page range:8 (115-122)
Klasyfikacja JEL: M30 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the last few years lots of attention has been paid to clusters. Their activity has a strong influence on the development and economy of the region and sometimes also the country as a whole. There are many studies on cluster policy and clustering support. There is also a growing number of materials in the field of cluster marketing. These entities are already aware of the fact that the product/service generated within the cluster is not sufficient but they also have to develop in other areas, including marketing, to build their brands and recognition. Hence clusters are becoming more and more experienced in the context of their marketing tools and its effectiveness. The main purpose of the paper is to present good practices of clusters in the area of marketing. The presented activities may inspire other clusters and support their marketing activities.
Download file

Article file

Bibliography

1.Grono Targowe Kielce (25.05.2017). Pobrano z: www.gronotargowe.pl/Klaster/Informacje-o-klastrze.
2.Grzybowski, M. (2016). Klastry przemysłowo-usługowe jako narzędzie zwiększania dynamiki działania przedsiębiorstw na rynku globalnym. W: T. Kamiński (red.), Dynamiczność warunkiem skutecznego zarządzania (s. 19–22). Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna w Warszawie.
3.Hill, E.W., Brennan, J.F. (2000). A methodology for identifying the drivers of industrial clusters: The Foundation of Regional Competitive Advantages. Economic Development Quarterly, 14 (1), 66.
4.Karwińska, A., Wiktor, D. (2008). Przedsiębiorczość i korzyści społeczne: identyfikacja dobrych praktyk w ekonomii społecznej. Ekonomia Społeczna Teksty, 6, 7–8.
5.Klaster Leszczyńskie Smaki (25.05.2017). Pobrano z: http://leszczynskiesmaki.pl/.
6.Klastry w Polsce. Katalog. (25.05.2017). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrano z: http://polskieklastry.org/wpcontent/uploads/2014/01/Klastry_w_Polsce-PARP2012.pdf.
7.Lundberg, H., Johanson, M. (2011). Network strategies for regional growth. W: M. Johanson, H. Lundberg (red.), Network strategies for regional growth (s. 1–21). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
8.Nowakowska, A., Nowak, M. (2011). Dobre praktyki. W: K.B. Matusiak (red.), Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć (s. 51). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
9.Perry, M. (2007). Business environments and cluster attractiveness to managers. Entrepreneurship and Regional Development, 19 (1), 1–24.
10.Plawgo, B. (2014). Benchmarking klastrów w Polsce – edycja 2014. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrano z: www.pi.gov.pl/PARPFiles/file/klastry/Benchmarking_klastrow/Benchmarking_2014.pdf.
11.Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
12.Sang-Hoon, L., Thomas, S.R., Macken, C.L., Chapman, R.E., Tuckee, R.L., Kim, I. (2005). Economic value of combined best practice use. Journal of Management in Engineering, 21 (3).
13.Wschodni Klaster ICT (25.05.2017). Pobrano z: http://ecict.eu/.