Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.47-21
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (47) 2017
Zachowania informacyjne współczesnych konsumentów – implikacje dla działań z zakresu komunikacji marketingowej
(Information Behaviors of Contemporary Consumers ‒ Implications for Marketing Communication Activities)

Authors: Anna Rogala
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Wydział Zarządzania
Keywords: consumers’ information behaviors marketing communication information society new media
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (229-239)
Klasyfikacja JEL: D12 D83 D85 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of this paper is to analyze the information behaviors of modern consumers and their implications for the organizations activities in marketing communications. This paper presents the results of structured direct interviews on consumers' information and communication activity on the food market. The analyses allowed developing a typology of consumers' information behaviors. Basing on the conducted research, the guidelines for managing the marketing communication in reality of network society have been formulated.
Download file

Article file

Bibliography

1.Batorowska, H. (2013). Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
2.Cisek, S. (2017). Zachowania informacyjne – wybrane aspekty. W: Biblioteki naukowe: oczekiwania naukowców a oferta bibliotek. Biuletyn EBIB, 3 (173), 1‒11.
3.Ford, N. (2015). Introduction to information behaviour. Londyn: Facet Publishing.
4.Gajos, M. (2010). Badanie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników geoinformacji. Roczniki Geomatyki, VIII (41/5), 63‒71.
5.Godbold, N. (7.06.2017). Beyond information seeking: towards a general model of information behaviour. Information Research, 11 (4). Pobrano z: http://InformationR.net/ir/11-4/paper269.html.
6.Jasiewicz, J. (2011). Zachowania informacyjne młodzieży a elementy edukacji informacyjnej w Polsce. Przegląd Biblioteczny, 79 (3), 356‒376.
7.Kamińska-Czubała, B. (2013). Zachowania informacyjne w życiu codziennym. Informacyjny świat pokolenia Y. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
8.Kitchen, P.J., Proctor, T. (2015). Marketing communications in a post-modern world. Journal of business strategy, 36 (5), 34‒42. DOI: 10.1108/JBS-06-2014-0070.
9.Kozłowska, A. (1999). Potrzeba informacyjna a sytuacja problemowa użytkownika systemu wyszukiwawczego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 9, 129‒138.
10.Nestorowicz, R. (2017). Asymetria wiedzy a aktywność informacyjna konsumentów na rynku produktów żywnościowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
11.Próchnicka, M. (2007). Information literacy jako nowa sztuka wyzwolona. W: J. Dzieniakowska (red.), Książka, biblioteka i informacja. Między podziałami i wspólnotą (s. 435–436). Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
12.Rogala, A. (2015). Role i aktywności konsumentów w społeczeństwie sieciowym w ramach komunikacji marketingowej na rynku żywności. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 414, 61‒73.
13.Rogala, A. (2017). Komunikacja marketingowa w społeczeństwie sieci – ewolucja czy rewolucja? W: Przedsiębiorczość i zarządzanie. Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, w druku.
14.Shapiro, J.J., Huges, S.K. (1996). Information literacy as liberal art. Educom Review, 31 (2), 1–6.
15.Shoemaker, P., Vos, T. (2009). Gatekeeping theory. Nowy Jork: Routledge.
16.Szpunar, M. (2012). Nowe – stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
17.Szpunar, M. (2013). Wokół koncepcji gatekeepingu. Od gatekeepingu tradycyjnego do technologicznego. W: I.S. Fiut (red.), Idee i myśliciele (s. 52‒61). Kraków: Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej.
18.Wilson, T.D. (10.06.2017). Human Information Behavior. Informing Science, 3 (2), 49‒55. Pobrano z: http://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf.