Opuscula Sociologica

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Sociologica

ISSN: 2299-9000     eISSN: 2353-2882    OAI    DOI: 10.18276/os.2017.3-06
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 3/2017
Identyfkacje terytorialne a nowe media. Więź lokalna a więzi internetowe

Autorzy: Jerzy Bartkowski
Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe: lokalne identyfikacje narodowe identyfikacje europejskie identyfikacje internet media społecznościowe europejska opinia publiczna
Data publikacji całości:2017
Liczba stron:16 (79-94)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Identyfkacje terytorialne: europejskie, krajowe i lokalne, są od dawna uważane za podstawowe dla tożsamości jednostek. Nowe media oraz powstające na ich bazie grupy tak silnie wpływają na swych uczestników, że stawia się niekiedy tezę, iż stają się one źródłem nowych identyfikacji, sentymentów i lojalności. Artykuł stara się zweryfikować tę hipotezę na podstawie badań Eurobarometru (EB83.4 z 11.2015), który pozwala na pokazanie wyników dla Polski na tle innych krajów europejskich. Artykuł stawia pytanie o wpływ postaw wobec serwisów społecznościowych na identyfikacje terytorialne. Analizy empiryczne wskazują, że chociaż nowe więzi są silne i bardzo różnicują mieszkańców obszaru europejskiego, ale nie tylko nie stanowią alternatywy wobec tradycyjnych więzi, niekiedy nawet je wzmacniają. Szczególnie dodatnio wpływają na świadomość proeuropejską. W konsekwencji są skorelowane z silnym poparciem dla integracji europejskiej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Aboujaoude, E. (2012). Wirtualna osobowość naszych czasów: mroczna strona e-osobowości. Kraków: Wydawnictwo UJ.
2.Batorski, D. (2005). Internet a nierówności społeczne. Studia Socjologiczne, 2, 107–131.
3.Batorski, D. (2006). Cyfrowy podział w Polsce. W: D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu (332–333). Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
4.Batorski, D. (2015). Technologie i media w domach i w życiu Polaków. W: J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków (355–377). Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego. Pobrano z: http://diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2011.pdf (1.02.2017).
5.Batorski, D., Marody, M., Nowak, A. (red.). (2006). Społeczna przestrzeń Internetu. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
6.Carr, N. (2013). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Helion SA.
7.Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Poznań: Rebis.
8.CBOS. (2016). Korzystanie z internetu. Komunikat z badań nr 92/2016.
9.DiMaggio, P., Hargittai, E., Neuman, R., Robinson, J. (2001). Social Implications of the Internet. Annual Revue of Sociology, 27, 307–36.
10.Goban-Klas, T. (2005). Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
11.Gustowski, W. (2012). Komunikacja w mediach społecznościowych. Gdynia: Novae Res.
12.Kaliszewska, K. (2010). Nadmierne używanie Internetu: charakterystyka psychologiczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
13.Kinal, J., Rykiel, Z. (red.). (2013). Tożsamości wirtualne i komunikacja w przestrzeni społecznej Internetu. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
14.Krejtz, K., Krejtz, I. (2006). Ja w sieci – sieć we mnie. Zależności pomiędzy doświadczeniami relacji w Internecie a reprezentacją obrazu siebie. W: D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu (91–112). Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
15.Ogonowska, A. (2014). Uzależnienia medialne czyli o patologicznym wykorzystaniu mediów i ich wpływie na nasze zdrowie oraz życie naszych dzieci. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
16.Olcoń-Kubicka, M. (2006). Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu. W: D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu (147–163). Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
17.Polskie nastolatki nie potrafą żyć bez internetu. Co trzeci jest online cały czas. PAP, kurier.pap.pl (20.12.2016).
18.Rosanwallon, P. (2011). Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
19.Szpunar, M. (2004). Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna. Studia Socjologiczne, 2, 95–135.
20.Sztompka, P. (2002). Socjologia: analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
21.Tadeusiewicz, R. (2002). Społeczność Internetu. Warszawa: Akademicka Ofcyna Wydawnicza EXIT.
22.Wallace, P. (2001). Psychologia Internetu. Poznań: Rebis.
23.Żyjemy w świecie, w którym portale kształtują rzeczywistość. Zjadacze czasu. Wyniki ankiety E-Samorządowcy: czy mają Państwo konto społecznościowe? PAP Serwis samorządowy. Pobrane z: http://samorzad.pap.pl/depesze/wiadomosci_centralne/171405/Zjadacze-czasu-Wyniki-ankiety-E-Samorzadowcy-czy-maja-Panstwo-konto-spolecznosciowe (4.01.2017).