Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.45/2-13
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 45/2 2016
INDEKSY KONKURENCYJNOŚCI W OBSZARZE TURYSTYKI NA ŚWIECIE I W POLSCE
(Indices of competitiveness in the tourism in the world and Poland)

Authors: Iwona Bąk
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Keywords: tourism competitiveness multi-indicator indices
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (157-170)
Klasyfikacja JEL: C43 L83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This article presents various tools to assess competitiveness in the area of tourism. Rating of international competitiveness of the tourism sector is becoming a key issue of tourism policy. The world now attaches great importance to synthetic multi-indicator indices, increasing the need for such knowledge by different groups of customers. In the paper were presented the Travel & Tourism Competitiveness Index developed by the World Economic Forum working as a monitoring tool for tourist phenomena in the world and the European Virtual Observatory of Tourism (VTO) – a type of web-based platform designed to coordination support of European tourism. In addition, the build of multi-indicator index of state and changes in Polish tourist economy was described – Vistula Tourism Progressing Index (VIKT). Detailed analysis of indices presented in the paper helped to define the position of Poland in the ranking of tourism competitiveness.
Download file

Article file

Bibliography

1.Dziedzic T., Bartoszewicz W., (2013). Indeks Koniunktury Turystycznej. Wielowskaźnikowy indeks stanu i zmian w polskiej gospodarce turystycznej Vistula Indeks Koniunktury Turystycznej (VIKT). Warszawa: Instytut Turystyki Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji. Pobrane z: www.intur.com.pl (15.09.2015).
2.Dziedzic, T., Radkowska, B. (2014). Indeks Koniunktury turystycznej. Wielowskaźnikowy indeks stanu i zmian w polskiej gospodarce turystycznej. Warszawa: Instytut Turystyki Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji. Pobrane z: www.intur.com.pl (15.09.2015).
3.Dziedzic, E., Skalska, T. (2014). Metodologiczne podstawy budowy indeksu konkurencyjności w obszarze turystyki w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 805, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (25), 129–143.
4.Grabowski, J. (2008). Uwarunkowania konkurencyjności turystycznej regionów. Ruch Prawniczy, Socjologiczny i Ekonomiczny, LXX, 3, 149–164.
5.Kurek, S., Wacławik, P. (2013). Zróżnicowanie zagranicznej turystyki przyjazdowej w Unii Europejskiej w czasach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 24.
6.Prognozy turystyki przyjazdowej na świecie w świetle publikacji UNWTO „Tourism Towards 2030. Global Overview” (2011). Warszawa: Departament Turystyki. Pobrane z: www.msp.gov.pl (25.04.2015).
7.Raport “UNWTO Tourism Highlights. 2014 Edition” (2014). Madrid. Pobrane z: www.unwto.org (14.01.2015).
8.The Travel & Tourism Competitiveness Report (2013). Genewa: Word Economic Forum. Pobrane z: www.weforum.org/ttcr (10.09.2015).
9.Tourism Towards 2030. Global Overwiev (2011). Madrid: UNWTO.