Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.48/3-32
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 48/3 2017
Zarządzanie pomysłami w przedsiębiorstwie
(Idea management in the enterprise)

Authors: Barbara Wasilewska
Politechnika Opolska
Keywords: innovation management methods of stimulating creativity the creative process phase ideas
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (391-402)
Klasyfikacja JEL: L21 M53 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article is to present the selected area idea management in the context of the use of methods to stimulate creativity. Created model of the creative process pays particular attention to the phase of ideas, i.e. creation, selection and development of ideas. Phase indicate how to manage them. The article presents also, for example, three of the surveyed companies, the factors that contribute to the proper management of ideas: from planning to hold a session of creative and ending with the assessment results. Described in the article are two methods to stimulate creativity help extract ideas from them a large pool or allow to set the possible consequences of the resulting solutions.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antoszkiewicz, J. (2008). Innowacje w firmie. Warszawa: Poltext.
2.de Bono, E. (2010). Dziecko w szkole kreatywnego myślenia. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
3.Green, A. (2004). Kreatywność w public relations. Warszawa: PWE.
4.Drewczyński, W. (2011). System zarządzania pomysłami. Pobrano z: http://wicu.pl/system-zarzadzania-pomyslami (28.10.2016).
5.Karlińska, B., Knosala, R. (2012). Model procesu twórczego a rozwój innowacji procesowych. Zarządzanie Przedsiębiorstwem, 3, 22–28.
6.Karlińska, B., Knosala, R. (2013). Sesja twórcza jako sposób kreatywnego rozwiązywania problemów w przedsiębiorstwie. Zarządzanie Przedsiębiorstwem, 2, 16–22.
7.Królak-Wyszyńska, K., Rudolf, T. (2010). Miliony z pomysłów, czyli jak zdobyć dodatkowe przychody dzięki zarządzaniu pomysłami. E-Mentor, 2 (34), 51–52.
8.Luecke, R. (2003). Managing creativity and innovation. Boston: Harvard Business School Press.
9.Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
10.Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
11.Stosik, A. (2005). HR menedżer i wdrażanie koncepcji Idea Management w małej firmie usługowej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 349, 423–431.
12.Wasilewska, B., Knosala, R. (2014). Wdrożenie metod stymulujących kreatywność do praktyki przemysłowej. W: P. Łebkowski (red.), Zarządzanie a inżynieria produkcji (s. 356–363). Kraków: Wydawnictwo AGH.
13.Wycoff, J. (2004). The Big Ten Innovation Killers. Palo Alto CA: Innovation Network.