Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.51/2-08
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 51/2 2018
Zarządzanie różnorodnością pokoleniową we współczesnych organizacjach
(Management of generation diversity in contemporary organisations)

Authors: Małgorzata Sidor-Rządkowska
Politechnika Warszawska
Keywords: management of generation diversity mentoring intermentoring
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (87-96)
Klasyfikacja JEL: O15
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents a variety of issues related to generation diversity of employees in contemporary organizations. The article begins with short characteristics of the generations coexisting on the labour market nowadays, that is traditionalists, baby boomers, generation X, generation Y, generation Z (C). Based on the above mentioned characteristics, the author indicates the differences between two approaches, that is one known as age management and the other one defined as management of generation diversity. Moreover, the article outlines a number of advantages related to the implementation of various types of mentoring as a tool supporting proactive approach to generation diversity of the employees.
Download file

Article file

Bibliography

1.Biggs, S., Lowenstein, A. (2011). Generational Intelligence. A Critical Approach to Age Relations. London–New York: Routledge.
2.Blauth, Ch., McDaniel, J., Perrin, C., Perrin, P.B. (2011). Age-Based Stereotypes: Silent Killer of Collaboration and Productivity. Tampa: Achieve Global Inc.
3.Boruta-Gojny, B., Popiołek, K. (2014). Intermentoring pokoleniowy w organizacji. W: M. Sidor-Rządkowska (red.), Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków (s. 91–105). Warszawa: Wolters Kluwer.
4.Fazlagić, J. (2014). Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą. e-Mentor, 1 (53), 54–61.
5.Gadomska-Lila, K. (2017). Zarządzanie różnorodnością w kontekście tożsamości organizacyjnej – wyniki badań kultury organizacyjnej wśród kadry kierowniczej i nie kierowniczej. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 45, 57–69.
6.Gajda, J., Seroka-Stolka, O. (2014). Zarządzanie pracownikami różnych pokoleń warunkiem efektywnej działalności organizacji. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 13–28.
7.Giddens, A., Sutton, P. (2012). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8.Hejduk, I. (2016). Rozwój technologii cyfrowych a wykluczenie społeczne osób 65+. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 8 (46), 29–40.
9.Liwiński, J., Sztanderska, U. (2010). Zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie. Warszawa: PARP.
10.Łuźniak-Piecha, M., Kaczkowska-Serafińska, M., Lenton, A. (2016). Mentoring odwrócony – korzyści dla organizacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 40, 101–115.
11.Małota, W. (2013). Reverse mentoring as a social exchange tool and catalyst. Lecture at Forum of Management into XXI century at the University of South in Adelaide, Australia.
12.Oleksyn, T. (2010). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer.
13.Prokopowicz, P. (2017). Zarządzaj ludźmi, a nie pokoleniami. Personel i Zarządzanie, 11, 38–42.
14.Schimanek, T., Kotzian, J., Arczewska, M. (2015). Zarządzanie wiekiem skierowane na osoby 50+. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorców. Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego.
15.Sidor-Rządkowska, M. (red.) (2014). Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.
16.Smolbik-Jęczmień, A. (2017). Kształtowanie własnej kariery zawodowej w kontekście wielopokoleniowości. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
17.Smolbik-Jęczmień, A., Żarczyńska-Dobiesz, A. (2017). Zróżnicowane podejście do rozwoju zawodowego wśród przedstawicieli pokoleń koegzystujących na rynku pracy. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 169–184.
18.Stankiewicz, K. (2016). Postawy pracowników wobec zróżnicowania wiekowego w zespołach i organizacjach. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1 (39), 141–155.
19.Szukalski, P. (2012). Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
20.Walker, A. (2005). The emergence of age management in Europe. International Journal of Organisational Behaviour, 1 (10), 685–697.
21.Wiktorowicz, J., Warwas, J. (2016). Pokolenia na rynku pracy. W: J. Wiktorowicz, J. Warwas, M. Kuba, E. Staszewska, P. Woszczyk, A. Stankiewicz, J. Kliombka-Jarzyna (red.), Pokolenia – co się zmienia? Kompedium zarządzania multigeneracyjnego (s. 19–37). Warszawa: Wolters Kluwer.
22.Wojtaszczyk, K. (2013). Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C – ocena na podstawie autodiagnozy studentów. e-Mentor, 2, 22–28.