Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2024.34-14
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 34/2024
Odkrywanie misji Kościoła w dziełach Thomasa Mertona

Autorzy: Wojciech Oleśków ORCID
-
Słowa kluczowe: Merton misja głoszenie słowo Boże modlitwa miłość apostolat przyjaźni zrozumienie
Data publikacji całości:2024
Liczba stron:20 (225-244)
Klasyfikacja JEL: Z12
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 79

Abstrakt

Według Mertona misją Kościoła jest głoszenie Ewangelii. Chrześcijanin odkrywa ten dynamizm misyjny poprzez więź z Bogiem. Dostrzega nowość życia, która przejawia się w przemianie siebie i osób, za które jest odpowiedzialny. Bóg obdarza człowieka mądrością w zrozumieniu słowa Bożego i przekazaniu go innym. Przekaz Ewangelii dokonuje się na gruncie poznania drugiego człowieka i w bliskości z nim. Misją jest otwartość na innych, chęć zrozumienia ich problemów i radości. Chrześcijanin rozpoznaje misję przez odpowiedź na wezwanie Jezusa. Jest powołany do głoszenia Ewangelii. Rozeznaje jak może ją przekazać i w jaki sposób. Misja opiera się na Bogu. Można dostrzec jedność między głoszeniem a kontemplacją. Modlitwa jest źródłem głoszenia Ewangelii i wszelkiego zaangażowania. W milczeniu chrześcijanin odkrywa Boga, który jest miłością. Uczy się on przekazywać ją bliźnim. Stara się obdarowywać miłością potrzebujących, biednych i utrudzonych. Przykładem misji, którą odkrył Merton jest apostolat przyjaźni, który jest wsparciem pisarzy i poetów, którzy walczą o wolność i prawdę. Korespondencja Mertona z Miłoszem ukazuje to jak można przekazywać Ewangelię troszcząc się o zrozumienie i poznanie drugiej osoby.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Apel W., Mystic as prophet: the deep freedom of Thomas Merton and Howard Thurman, „The Merton Annual” 16 (2003), s. 172-187.
2.Bustince L., Chmielewski M., Misyjny wymiar duchowości chrześcijańskiej, w: Teologia duchowości katolickiej, W. Słomka (red.), Lublin 1993, s. 376-388.
3.Cannon N., No mirror, no light – just this! Merton’s discovery of global wisdom, „The Merton Annual” 23 (2010), s. 184-196.
4.Forest J., Thomasa Mertona życie z mądrością, Kraków 2008.
5.King M., A soft voice awakens me: Merton’s spirituality of human communication, „The Merton Annual”, s. 193-220.
6.Kiślak E., Merton i Miłosz w obliczu totalitaryzmów, w: Studia Mertoniana 2, K. Bielawski (red.), Kraków 2003, s. 175-186.
7.Mahon P., Thomas Merton and current issues in Church renewal, „The Merton Seasonal” 36 (2011), nr 4, s. 23-29.
8.Merton T., Christian worship and social reform, „The Merton Seasonal” 34 (2009), nr 4, s. 3-11.
9.Merton T., Cz. Miłosz, Listy, Kraków 1991.
10.Merton T., Disputed questions, New York 2011.
11.Merton T., Domysły współwinnego widza, Warszawa 1972.
12.Merton T., Doświadczenie wewnętrzne. Zapiski o kontemplacji, Kraków 2005.
13.Merton T., Eseje literackie, Bydgoszcz 1998.
14.Merton T., Love and living, New York 2011.
15.Merton T., Modlitwa kontemplacyjna, Poznań 1986.
16.Merton T., Nikt nie jest samotną wyspą, Poznań 2008.
17.Merton T., Nowy człowiek, Kraków 1996.
18.Merton T., O kontemplacji dla wszystkich, w: Szukanie Boga, T. Merton, Kraków 1988, s. 291-310.
19.Merton T., O odnowie życia zakonnego i kierownictwie duchowym, Kraków 2009.
20.Merton T., Pokój monastyczny, w: Szukanie Boga, T. Merton, Kraków 1988, s. 237-289.
21.Merton T., Pokój w erze postchrześcijańskiej, Kraków 2006.
22.Merton T., Posiew kontemplacji, Kraków 1982.
23.Merton T., Seasons of celebration, New York 2010.
24.Merton T., Siedem esejów o Albercie Camus, Bydgoszcz 1996.
25.Merton T., The balanced life of prayer, „The Merton Annual” 8 (1995), s. 1-21.
26.Merton T., Vocations to the lay apostolate, „The Merton Annual” 7 (1994), s. 6-13.
27.Merton T., W stronę jedności, Kraków 2009.
28.Merton T., Wspinaczka ku prawdzie, Kraków 2008.
29.Merton T., Źródła kontemplacji, Poznań 1998.
30.Merton T., Życie i świętość, Kraków 1994.
31.Merton T., Życie w listach, Poznań 2011.
32.Millies S., Contemplative citizenship: Thomas Merton and responsible political freedom, „The Merton Seasonal”, s. 13-17.
33.Nouwen H., Spotkania z Mertonem, Kraków 2005.
34.Nouwen H., Thomas Merton’s call to contemplation and action, „The Merton Seasonal” 23 (1998), nr 1, s. 14-17.
35.O’Hara D., The whole world...has appeared as a transparent manifestation of the love of God: portents of God as eco-theologian, „The Merton Annual” 9 (1996), s. 90-117.
36.Odorisio D., Rediscovering the true self throught the life and writings of Thomas Merton, „The Merton Seasonal” 28 (2003), nr 2, s. 13-23.
37.Raboteau A., Thomas Merton and racial reconciliaton, „The Merton Annual” 21 (2008), s. 13-24.
38.Reiser W., Solidarity and reshaping spirituality, „The Merton Annual” 11 (1998), s. 97-109.
39.Rucki M., Mertona dramat tożsamości, Kraków 2000.
40.Shannon W., Milcząca lampa, Bydgoszcz-Lublin 2002.
41.Shaw M., Beneath the mask of holiness, New York 2009.