Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2017.88/2-05
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 4/2017
Innowacje a internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw
(INNOVATION AND INTERNATIONALIZATION SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES)

Authors: Magdalena Brojakowska-Trząska
Uniwersytet Szczeciński, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług
Keywords: internationalization innovation motives of internationalization effects of innovation forms of internationalization integrated model
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (69-79)
Klasyfikacja JEL: F23 O31 O33 O34
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Purpose – indication of the relationship between innovation and the process of internationalization of small and medium enterprises, in the context of interactions on the one hand, the impact of innovation on the internationalization of enterprises on the one hand, and on the other the influence of foreign expansion on the innovativeness of small and medium enterprises. Design/methodology/approach – analysis of factors conducive to foreign expansion of small and medium enterprises and their combination with the groups of effects of innovation. Literary analysis in the direction of the indication of forms of internationalization and also in the discussion on the internationalization of small and medium enterprises. Findings – exposition of the mechanism of influence of innovation on the internationalization of small and medium enterprises. Presentation of an integrated model for the internationalization of innovative SMEs, taking into account the three pathways of internationalization of small and medium-sized enterprises (traditional, global, global), and assuming that the knowledge base of the enterprise is a source of competitive advantage, and that knowledge-based firms generally internationalize significantly. Faster than those with traditional skills. Originality/value – literature analysis allowed to indicate dependence: innovation-internationalization. This article takes into account the basic information on innovation created by companies involved in the internationalization process.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bell, J., McNaughton, S., Young, S., Crick, D. (2003). Towards an Integrative Model of Small Firm Internationalisation. Journal of International Entrepreneurship, 1.
2.Cieślik, J. (2001). Internacjonalizacja młodych, innowacyjnych firm. Warszawa: PARP.
3.Daszkiewicz, N. (2004). Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce. Gdańsk: SPG.
4.Daszkiewicz, N. (2008). Internacjonalizacja innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw. Ekonomika
5.i Organizacja Przedsiębiorstwa, numer specjalny, maj, 25–29.
6.Dymitrowski, A. (2014). Znaczenie innowacji tworzonych w procesie internacjonalizacji dla wyników przedsiębiorstwa. Autoreferat rozprawy doktorskiej, Katedra Marketingu Międzynarodowego, Wydział Gospodarki Międzynarodowej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
7.Dymitrowski, A. (2015). Rola innowacji w procesie ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 233.
8.Gorynia, M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
9.Kosowska, M. (2011). Wpływ procesu internacjonalizacji na strategie finansowania małych i średnich przedsiębiorstw. Praca doktorska. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
10.Leonidu, L.C., Katsikeas, C.S. (1996). The Export Development Process: An Integrative Review of Empirical Models. Journal of International Business Studies, 27 (Third Quarter).
11.Louart, P., Martin, A. (2012). Small and Medium-sized Enterprises and Their Attitudes towards Internationalization and Innovation. International Business Research, 5 (6).
12.Meisner, H.G. (1981). Aussenhandelsmarketing. Poeschel, Stuttgart:
13.Verlag C.E. Oviatt, B.M., McDougal, P.Ph. (1994). Toward a Theory of International New Ventures. Journal of International Business Studies, 25.
14.Rymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
15.Salomon, R.M., Shaver, J.M. (2005). Learning by Exporting: New Insights from Examining Firm Innovation. Journal of Economics & Management Strategy, 14 (2).
16.Wolf, J.A., Pett ,T.L. (2000). Internationalization of Small Firms: An Examination of Export Competitive Patterns, Firm Size, and Export Performance. Journal of Small Business Management, 38 (2).