Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.45-10
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 4 (45) 2016
Działanie rzecznika konsumentów na przykładzie miasta powiatowego w województwie pomorskim
(The Activities of the Consumer Ombudsman on the Example of a County Town in the Pomorskie Voivodeship)

Authors: Maria Śmiechowska
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

Przemysław Dmowski
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa

Anna Magulska
absolwentka Wydziału Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Akademii Morskiej w Gdyni
Keywords: consumer consumers rights consumer protection consumer ombudsman
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (115-123)
Klasyfikacja JEL: D18 P46
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Consumer makes various decisions on the market that depend on numerous factors. The most important ones are economic, social, and psychological factors, as well as cultural background, education level and many others. The consumer behavior on the market may be rational and thought out but it may as well be irrational, e.g. impulsive. It sometimes happens that a purchased product is faulty and its faults can manifest even in a very remote future. Is the consumer on the market legally protected? Does he or she have a possibility to claim his/her rights in the event of purchasing a product with a quality inferior to the declared one? The aim of the article is to introduce the institution of the consumer ombudsman and legal regulations on which it is grounded. In the following, the matters of the cases handled by a county ombudsman office in the Pomeranian voivodeship are discussed.
Download file

Article file

Bibliography

1.Balon, U. (2015). Zachowania konsumentów w zakresie składania reklamacji. Handel Wewnętrzny, 2 (355), 19‒32.
2.Pigłowski, M. (2012). Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
3.System ochrony konsumentów w krajach Unii Europejskiej (10.06.2016). Federacja Konsumentów. Pobrano z: http://ofop.eu/biblioteka/14538/ system-ochrony-konsumentow-w-krajach-unii-europejskiej.html.
4.Śmiechowska, M., Dmowski, P. (2012). Postrzeganie przez konsumentów postępowania reklamacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 711, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 25, 133‒146.
5.Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, Dz.U., nr 50, poz. 331 ze zm. Brzmienie od 30 października 2015.
6.Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, Dz.U. 1964, nr 43, poz. 296, art. 63. Brzmienie od 17 kwietnia 2016.
7.Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93.
8.Ustawa z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów, Dz.U. 1990, nr 14, poz. 88.
9.Ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym, Dz.U. 1998, nr 91, poz.578, art. 4.