Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-36
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 43/3 2016
SPOŻYCIE PIECZYWA I PRODUKTÓW ZBOŻOWYCH W GOSPODARSTWACH DOMOWYCH WEDŁUG GRUP SPOŁOCZNO-EKONOMICZNYCH W POLSCE
(Consumption of bread and cereal products in households in Poland, according to socio-economic groups)

Authors: Joanna Stanisławska
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Izabela Kurzawa
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Keywords: bread household consumer preferences demand function
Data publikacji całości:2016
Page range:12 (391-402)
Klasyfikacja JEL: D10 D12
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This article aims to analyze the level of consumption of bread and cereal products in households by socio-economic groups of the population in Poland in 2005 and 2013. An attempt has been taken to determine consumer preferences in the field of bread and cereal products. The analysis was based on econometric models with many explanatory variables. A decrease in consumption of bread and cereal products was noticed in all socioeconomic groups of population in 2013, compared to 2005. Basing on the research it can be concluded that there are significant differences in consumer preferences between socioeconomic groups in terms of bread and cereals in Poland in 2005 and in 2013.
Download file

Article file

Bibliography

1.Budżety gospodarstw domowych w 2005 r. (2006). Warszawa: GUS.
2.Budżety gospodarstw domowych w 2013 r. (2014). Warszawa: GUS.
3.Charlier, E., Melenberg, B., Soest, A. (2001). An Analysis of Housing Expenditure Using Semipara-Metric Models and Panel Data. Journal of Econometrics, 101, 71–107.
4.Chmielewska, B. (2000). Spożycie żywności w gospodarstwach domowych rolników. Warszawa: IERiGŻ.
5.Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M. (2013). Marnowanie żywności jako problem społeczny. Handel Wewnętrzny, 4 (345), 14–26.
6.Deaton, A., Case, A. (1988). Analysis of Household Expenditures. Living Standards Measurement Study Working Paper, 28.
7.Goryńska-Goldman, E., Sznajder, M. (2012). Wybrane zachowania i zwyczaje konsumentów na rynku pieczywa w Polsce. Poznań: Wyd. UP w Poznaniu.
8.Kurzawa, I., Wysocki, F. (2007). Ekonometryczna analiza preferencji konsumpcyjnych artykułów żywnościowych według wykształcenia głowy gospodarstwa domowego. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Taksonomia, 14, 569–577.
9.Liberska, A. (2003). Poradnik handlowca. Raport nr 8. Pobrane z: http://www.poradnikhandlowca.com.pl (15.10.2015)
10.Welfe, W. (1978). Ekonometryczne modele rynku. Modele konsumpcji. Warszawa: PWE.
11.Wysocki, F., Kurzawa, I. (2002). Analiza kształtowania się konsumpcji żywności w Polsce w ujęciu terytorialnym. W. W. Poczta, F. Wysocki (red.), Zróżnicowanie regionalne gospodarki żywnościowej w Polsce w procesie integracji z Unia Europejską (s. 399–422). Poznań: Wyd. AR w Poznaniu.
12.Wysocki, F., Kurzawa, I. (2004). Preferencje konsumpcyjne żywności gospodarstw domowych rolników na tle innych grup społeczno-ekonomicznych ludności. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 2, 38–51.
13.Zalega, T. (2007). Konsumpcja – podstawy teoretyczne. Warszawa: Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania UW.