Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.48/3-33
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 48/3 2017
Rola pomysłów pracowniczych i kultury kaizen w kreowaniu innowacyjności przedsiębiorstw
(The role of employee ideas and kaizen culture in creation of innovative enterprises)

Authors: Jan M. Janiszewski Jan M. Janiszewski
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Krasiński Krasiński
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keywords: system of employee ideas kaizen continous improvement innovation
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (403-414)
Klasyfikacja JEL: M11 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the first part of the article authors presents the synthetic definition of innovation and the roots of innovations creation. In the next part the definition and types of suggestions systems are being presented and defined. There is also the definition of continuous improvement idea – kaizen. In the final part authors presents the issue of functioning of the employee suggestion systems in the context of creating innovation in Polish enterprises. The aim of the article is to show the role of employee ideas as an internal source of innovation in the enterprise. The conclusions are based on interviews with the managers responsible for the functioning of the suggestions systems in their companies.
Download file

Article file

Bibliography

1.Castenow, D. (1996). Nowy marketing w praktyce. Warszawa: PWE.
2.Griffin, R.W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWE.
3.Hamrol, A. (2005). Zarządzanie jakością z przykładami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4.Hamrol, A. (2015). Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, Six Sigma i inne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Imai, M. (2012). Gemba Kaizen. Warszawa: MT Biznes.
6.Janiszewski, J.M., Siemieniuk, K. (2012). Lean management jako koncepcja wspomagająca zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 30, 49–64.
7.Jashapara, A. (2014). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE.
8.Krasiński, M. (2014). Kulturowe uwarunkowania wykorzystania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
9.Liker, J.K., Convis, G.L. (2012). Droga Toyoty do Lean Leadership. Warszawa: MT Biznes.
10.Penc, J. (2003). Strategiczny system zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Placet.
11.Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji (2008). Warszawa: OECD, wydanie polskie MNiSW.
12.Pomykalski, A. (1997). Innowacje. Łódź: Politechnika Łódzka.
13.Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.
14.Weresa, M.A. (red.) (2015). Innowacje a pozycja konkurencyjna polskiej gospodarki w latach 2007–2014, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.