Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-39
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 52/2 2018
Budowanie zespołu z wykorzystaniem metod kreatywnego rozwiązywania problemów
(Building the team with methods of use creative problem solving)

Authors: Barbara Wasilewska
Politechnika Opolska
Keywords: team methods of creative problem solving innovation
Data publikacji całości:2018
Page range:11 (507-517)
Klasyfikacja JEL: L21 M53 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

More and more companies pay attention to team-solving problems, which makes the traditional way of building a team seem to be insufficient. Therefore, other, non-standard approaches are sought. The aim of the conducted research was to make the team’s work more effective using creative methods of work. The research methodology used to carry out the task is to use the innovative group model according to West, choosing methods for creative problem solving supported by available qualitative methods. The achieved results include: the ability to evaluate the effectiveness of the methods used, improve the team’s functioning and increase the number of ideas created in the group. As a result, it should be concluded that the stages of team building can be planned in the right way with the use of adequate methods.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antoszkiewicz, J. (2008). Innowacje w firmie. Warszawa: Poltext.
2.De Bono, E. (2010). Dziecko w szkole kreatywnego myślenia. Gliwice: Helion.
3.Cooley, E. (1994). Training an Interdisciplinary Team in Communication and Decision-Making Skills. Small Group Research, 25 (1), 5–25.
4.Dobrołowicz, W. (1993). Psychologia twórczości technicznej. Warszawa: WNT.
5.Głowicki, P., Łasiński, G. (2013). Model oceny form pracy grupowej w przedsiębiorstwach. Studia Ekonomiczne, 161, 44–52.
6.Hudson, M., Smart, A., Bourne, M. (2001). Theory and Practice in SME Performance Measurement System. International Journal of Operations & Production Management, 21 (8), 1096–1115.
7.Nęcka, E. (1994). TRoP… Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: Impuls.
8.Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Impuls.
9.Nęcka, E. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.
10.Nęcka, E., Brocławik, K. (1984). O możliwościach wykorzystania synektyki w procesie rozwiązywania zadań wynalazczych. W: A. Góralski (red.), Zadania. Metoda. Rozwiązanie. Techniki twórczego myślenia. Zbiór 5 (s. 124–165). Warszawa: WNT.
11.Sikorski, C. (2006). Relacje komunikacyjne. W: W. Błaszczyk (red.), Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych (s. 69–76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Szmidt, K. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Helion.
13.Tomczak-Horyń, K., Knosala, R. (2014). Dobór kryteriów do oceny kreatywności pracowników produkcyjnych. W: R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (s. 203–211). Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
14.Wasilewska, B., Knosala, R. (2014). Methods for Stimulating Creativity in Production Engineering. Management and Production Engineering Review, 5 (4), 76–84.
15.West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
16.Zalewska, M. (2006). Komunikowanie się jako podstawa relacji społecznych. W: W. Błaszczyk (red.), Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych (s. 156–172). Warszawa: PWN.