Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-02
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 52/2 2018
Knowledge management in a modern organisation

Authors: Władysław Janasz
Uniwersytet Szczeciński

Krzysztof Janasz
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: knowledge management organization innovation
Data publikacji całości:2018
Page range:15 (25-39)
Klasyfikacja JEL: O30 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper presents issues relating to knowledge management in a modern organisation and pays special attention to the models of knowledge management as well as the relationship between innovation processes and knowledge development. The main aim of this paper is to present the models of knowledge management in an organisation and the relationship between innovation processes and knowledge development. This paper is based on literature on the subject both by Polish and foreign authors, as well as employs deductive and inductive reasoning. Japanese researchers often refer to the notion of “organisational” creation of knowledge. However, an organisation is not capable of creating knowledge all by itself, i.e. without initiatives undertaken by others and interaction among them. The questions addressed in this paper have proven that issues relating to knowledge management are linked to a number of complex topics, which stems from the complexity of knowledge management itself. The management of modern organisations has become a difficult task, especially in the context of specific challenges to be met in the future. It is necessary to seek new institutional patterns and patterns of managerial behaviour.
Download file

Article file

Bibliography

1.Chesbrough, H.W. (2002). Graceful exits and foregone opportunities: Xerox’s management of its technology spin-off companies. Business History Review, 4.
2.Chesbrough, H.W. (2003). Open innovation. The New imperative for creating and profiting from technology. Boston: Harvard Business School Press.
3.Davenport, T.H., Prusak, L. (1988). Working Knowledge – How Organizations Manage What They Know. Boston: Harvard Business School Press.
4.Dolińska, M. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: PWE.
5.Etzkowitz, H. (2008). The Triple Helix: Industry-University-Government Innovation in Action. London: Routledge.
6.Galar, R. (2009). Kreatywna i innowacyjna Europa wobec wyzwań XXI wieku. Scenariusz optymistyczny. In:A. Kukliński, K. Pawłowski, J. Woźniak (eds.), Kreatywna i innowacyjna Europa wobec wyzwań XXI w. Kraków: Biblioteka Małopolskiego Obserwatorium Polityki Rozwoju.
7.Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8.Hippel von E. (2005). Democratizing Innovation. Cambridge: MIT Press.
9.Janasz, W. (2012). Kreatywność i innowacyjność w organizacji. In: J. Wiśniewska, K. Janasz (eds.), Innowacyjność organizacji w strategii inteligentnego i zrównoważonego rozwoju.
10.Warszawa: Difin.
11.Janasz, W. (2013). Wiedza w procesie innowacyjnym organizacji. In: J. Wiśniewska, K. Janasz (eds.), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami. Warszawa: CeDeWu pl.
12.Janasz, W. (2016). Wyzwania i dylematy zarządzania współczesnymi organizacjami. In: J. Wiśniewska, K. Janasz (eds.), Zarządzanie przedsiębiorstwem we współczesnej gospodarce.
13.Warszawa: CeDeWu.pl.
14.Janasz, W., Kozioł-Nadolna, K. (2011). Innowacje w organizacji. Warszawa: PWE.
15.Kozioł-Nadolna, K. (2012). Modele zarządzania innowacjami w XXI wiek. In: B. Mikuła (ed.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
16.Jasiński, A.H. (2006). Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji. Warszawa: Difin.
17.Kubielas, S. (2009). Innowacje i luka technologiczna w gospodarce globalnej opartej na wiedzy. Strukturalne i makroekonomiczne uwarunkowania. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
18.Majewska, M., Szulczyńska, U. (2012). Innowacje przyrostowe jako źródło postępu technologicznego w gospodarce opartej na wiedzy. Ekonomiczne Problemy Usług, 87.
19.Merx-Chermin, M., Nijhof, W.J. (2005). Factors Influencing Knowledge Creation and Innovation in an Organization. Journal of European Industrial Training, 2 (29), 135–147.
20.Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2002). Zarządzanie przedsiębiorstwem XX wieku. Warszawa: Difin.
21.Morawski, M. (2005). Ilościowe zarządzanie wiedzą – podejście zachodnie. In: K. Perechuda (ed.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
22.Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Poltext.
23.OECD (2011). Science, Technology and Industry Scoreboard, Innovation and Growth in Knowledge Economies. OECD Raport.
24.Open Source – zastosowanie otwartego podejścia w procesach innowacyjnych. Retrieved from: http://www.pi.gov.pl/parp/chapter86197 (9.11.2011).
25.Polska 2030. Wyzwania rozwojowe [Poland 2030. Development Challenges]. Warsaw: The Chancellery of the Prime Minister.
26.Rózga-Luter, R. (2004). Gospodarka oparta na wiedzy a rozwój regionalny na przykładzie regionu środkowego Meksyku. Studia Regionalne i Lokalne, 1.
27.Rybiński, K. (2007). Globalizacja w trzech odsłonach, offshoring – globalne nierównowagi – polityka pieniężna. Warszawa: Difin.
28.Soszyńska, E. (2012). Modernizacja technologiczna, potencjał społeczny a wzrost gospodarczy – wnioski dla Polski. In: M.G. Woźniak (ed.), Gospodarka Polski 1990–2011. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29.Tidd, J., Bessant, J. Pavitt, K. (2005). Managing Innovation. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
30.Wawrzyniak, B. (1999). Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku. Warszawa: Poltext.