Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.53/2-19
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 53/2 2018
Handel wewnątrzgałęziowy pomiędzy Polską a Niemcami w przemyśle motoryzacyjnym

Autorzy: Michał Moczulski
Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Słowa kluczowe: handel wewnątrzgałęziowy przemysł motoryzacyjny Polska Niemcy
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (251-261)
Klasyfikacja JEL: F10 F14
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W artykule zaprezentowano kierunki zmian zachodzących w przepływach towarów w przemyśle motoryzacyjnym pomiędzy Polską a Niemcami. Badania pokazują intensywność handlu wewnątrzgałęziowego obu krajów w latach 1999–2016 według grup producentów oraz strukturę wymiany handlowej. Analiza wykazała, że największy stopień wymiany dwustronnej dotyczy produkcji części samochodowych i akcesoriów, ciężarówek oraz samochodów osobowych. Wraz ze wzrostem obrotów handlowych największy udział w roku 2016 miał handel wewnątrzgałęziowy typu wertykalnego – na poziomie 72%, typu horyzontalnego – 25%, zaś handel międzygałęziowy jedynie 3%. Udział handlu wewnątrzgałęziowego od 2008 roku wynosi powyżej 94%. W badaniu zastosowano indeks Grubella, Lloyda (1975) oraz metodologię Fontagne, Freudenberga (1997). Dane pochodzą z bazy danych Eurostat na najniższym poziomie agregacji.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.ACEA (2017). Average Vehicle Age. Pobrane z: http://www.acea.be/statistics/article/average-vehicle-age (1.02.2018).
2.Ambroziak, Ł. (2013). Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na handel wewnątrzgałęziowy państw Grupy Wyszehradzkiej. Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.
3.ARP (2017). Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Pobrane z: https://www.arp.pl/__data/assets/pdf_file/0011/76178/Raport.pdf (22.02.2018).
4.DAT (2017). Gebrauchtwagenmarkt im Dezember 2017. Pobrane z: https://www.dat.de/aktuell/news/gebrauchtwagenmarkt-im-dezember-2017-1090.html (2.06.2018).
5.EU (2007). Pobrane z: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2007/june/tradoc_134826.pdf (1.02.2018).
6.Fontagne, L., Freudenberg, M. (1997). Intra-industry Trade: Methodological Issues Reconsidered. CEPII Working Paper, nr 97–01.
7.Grubel, H.G., Lloyd, P.J. (1975). Intra-industry Trade, the Theory and Measurement of International Trade in Differentiated Products. London: McMillan.
8.GUS (2016). Produkcja wyrobów przemysłowych w 2016 roku. Pobrane z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/przemysl-budownictwo-srodki-trwale/przemysl/produkcja-wyrobow-przemyslowych-w-2016-roku,3,14.html (2.06.2018).
9.GUS (2017). Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej. Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-statystyczny-rzeczypospolitej-polskiej-2017,2,17.html (2.06.2018).
10.Molendowski, E., Polan, W. (2015). Handel wewnątrzgałęziowy – miernikiem międzynarodowej pozycji konkurencyjnej gospodarek. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 857. Studia i Prace WNEiZ, 41/1, 16–17.
11.PZPM (2017). Pierwsze rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC<=3,5 t. Pobrane z: http://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-otoryzacyjny/Rejestracje-samochody -osobowe-i-dostawcze/Grudzien-2017r (6.02.2018).
12.PZPM (2016). Tabele - Pierwsze rejestracje przyczep i naczep - grudzień 2016 r. Pobrane z: http://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-przyczepy-i-naczepy-oraz-ciagniki-rolnicze/Rok-2016/Grudzien-2016r/Tabele-Pierwsze-rejestracje-przyczep-i-naczep-grudzien-2016r (6.02.2018).
13.Türkcan, K., Ates, A. (2011). Vertical Intra-industry Trade and Fragmentation: An Empirical Examination of the US Auto-parts Industry. The World Economy, 34, 154–172. DOI:10.1111/j.1467-9701.2010.01316.x.
14.Volpato, G., Stocchetti, A. (2011). Managing product life-cycle in the auto industry: evaluating carmakers effectiveness. MPRA Paper, no. 29381.