Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-19
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 52/2 2018
Wpływ współpracy na aktywność innowacyjną MŚP

Autorzy: Dariusz Nowak
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Słowa kluczowe: międzyorganizacyjna współpraca innowacje interakcja
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (255-265)
Klasyfikacja JEL: O30 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Rozwój współpracy przyczynia się do powstania szeregu problemów związanych z koordynacją i zarządzaniem skomplikowanymi układami. Wymagają one podejmowania wielu działań o charakterze dostosowawczym i adaptacyjnym do wymogów i żądań partnerów. Część z tych działań przybiera charakter innowacji, interesującą kwestią jest zatem próba identyfikacji usprawnień produktowych, procesowych, marketingowych i organizacyjnych, których źródłem jest proces współpracy. Celem opracowania jest identyfikacja i ocena działań innowacyjnych podejmowanych przez sektor MSP, będących wynikiem współpracy. Część teoretyczna została opracowana na podstawie analizy polsko- i anglojęzycznej literatury, część empiryczna na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych na próbie 76 podmiotów reprezentujących sektor MSP. Analiza odpowiedzi pozwoliła stwierdzić, że efektem współpracy w pierwszej kolejności są zmiany organizacyjne, a następnie marketingowe i procesowe. Stosunkowo rzadko występują natomiast innowacje produktowe. Badania potwierdziły, że współpraca stanowi bardzo ważne źródło innowacji, należy jednak zaznaczyć, że zakres wdrażanych rozwiązań zależy od formy relacji występującej między partnerami. Podkreśla się, że im bliższe relacje pomiędzy kontrahentami, tym większa skłonność innowacyjna i większe możliwości wykorzystania wzajemnych zasobów.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Archibugi, D., Filippetti, A., Frenz, M. (2013). The Impact of the Economic Crisis on Innovation: Evidence from Europe. Technological Forecasting and Social Change, 80, 1247–1260.
2.Brink, T. (2017). SME Routes for Innovation Collaboration with Large Enterprises. Industrial Marketing Management, 64, 122–134.
3.Chun, H., Mun, S.B. (2012). Determinants of R&D Cooperation in Small and Medium Sized Enterprises. Small Business Economics, 39, 419–436.
4.Coad, A., Pellegrino, G., Savona, M. (2015). Barriers to Innovation and Firm Productivity. Economics of Innovation and New Technology, 25, 321–334.
5.Eom, B.Y., Lee, K. (2010). Determinates of Industry-academy Linkages and Their Impact on Firm Performance: The Case of Korea as a Latecomer in Knowledge Industrial. Research Policy, 39, 625–639.
6.De Faria, P., Lima, F., Santos, R. (2010). Cooperation in Innovation Activities: The Importance of Partners. Research Policy, 39, 1082–1092.
7.Giovannetti, E., Piga, C.A. (2017). The Contrasting Effects of Active and Passive Cooperation on Innovation and Productivity: Evidence from British Local Innovation Networks. International Journal of Production Economics, 187, 102–112.
8.Homburg, C., Alavi, S., Rajab, T., Wieseke, J. (2017). The Contingent Role of R&D Sale versus R&D Marketing Cooperation in New-product Development of Business to Business Firms. International Journal of Research in Marketing, 34 (1), 212–230.
9.Lakemond, N., Bengtsson, L., Laursen, K., Tell, F. (2016). Match Manager: The Use of Knowledge Matching and Project Management to Integrate Knowledge in Collaborative Inbound Open Innovations. Industrial and Corporate Change, 25, 333–352.
10.López-Cózar-Navarro, C., Benito-Hernández, S., Platero-Jaime, M. (2017). The Influence of Cooperative Relations on Geographical Expansion and Diversification Strategies in Family Firms. International Business Review, 26, 764–773.
11.Martíinez-Román, J.A., Romero, I. (2017). Determinants of Innovativeness in SMEs: Discentangling Core Innovations and Technology Adoption Capabilities. Review of Managerial Science, 11, 543–569.
12.Nieto, M.J., Santamaria, L. (2007). The Importance of Diverse Collaborative Networks for the Novelty of Product Innovation. Technovation, 27, 367–377.
13.OECD (2005). Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i i interpretacji danych dotyczących innowacji.
14.Santamaria, L., Surroca, J. (2011). Matching the Goals and Impacts of R&D Collaboration. European Management Review, 8, 95–109.
15.Sławińska, M. (2015). Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Scectio H, XVIX, 157–167.
16.Stefan, I., Bengtsson, L. (2017). Unravelling Appropriability Mechanisms and Openness Depth Effects on Firm Performance across Stages in the Innovation Process. Technological Forecasting & Social Change, 20, 252–260.
17.Świadek, A., Płonka, M. (2013). Wpływ współpracy na poziom konkurencyjności i aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 34, 301–319.
18.Tomlinson, P.R., Jackson, I. (2013). Cooperative Ties and the Impact of External Factors upon Innovation in an Industrial District: Some Insights from the North Staffordshire Table and Giftware Sector. Regional Studies, 47, 580–596.
19.Veer, T., Lorenz, A., Blind, K. (2016). How Open is to Open? The Mitigating Role of Appropriation Mechanism in R&D Cooperation Settings. R&D Management, 46, 1113–1128.