Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-38
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 52/2 2018
Współpraca interdyscyplinarna polskich uczelni wyższych na przykładzie analizy sieci własnej Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie

Autorzy: Anna Sworowska
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Słowa kluczowe: interdyscyplinarność współpraca naukowa analiza sieci (SNA) naukometria
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (495-505)
Klasyfikacja JEL: D79 D85 I23 O33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Współpraca interdyscyplinarna stanowi istotny postulat świata nauki, gdyż dostrzega się w niej możliwość poszukiwania rozwiązań w nowych, nieznanych dotąd obszarach wiedzy oraz uzyskiwania kompleksowych rezultatów dla złożonych problemów praktycznych. Liczne uczelnie wyższe deklarują więc otwartość na inne dyscypliny oraz gotowość do poszerzania horyzontów poprzez realizowanie projektów naukowych w partnerstwie z innymi podmiotami. Stąd należy odpowiedzieć sobie na pytanie: w jakim stopniu polskie instytucje naukowe wypełniają ten postulat. Celem niniejszego opracowania jest analiza zakresu współpracy interdyscyplinarnej realizowanej w ramach Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Na podstawie analizy sieci własnej uczelni (egocentric network), skonstruowanej na bazie danych zamieszczonych w systemie POL-on, scharakteryzowano wewnętrzną współpracę interdyscyplinarną, która wykazuje duże ograniczenia (powiązania międzywydziałowe występują jedynie w ramach nauk technicznych). Wskazuje to na niski stopień integracji uczelni powstałej wskutek połączenia dwóch odmiennych dziedzinowo ośrodków (Politechniki Szczecińskiej i Akademii Rolniczej w Szczecinie). Z drugiej strony poszczególne wydziały mają potencjał do prowadzenia współpracy interdyscyplinarnej z podmiotami zewnętrznymi, w tym również z biznesem.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Batagelj, V., Mrvar, A. (1998). Pajek – Program for Large Network Analysis. Connections, 2 (21), 47–57.
2.Batorski, D., Zdziarski, M. (2009). Analiza sieciowa i jej zastosowania w badaniach organizacji i zarządzania. Problemy Zarządzania, 4 (26), 157–184.
3.Cantú, F.J., Ceballos, H.G. (2012). Chapter 12: A Framework for Fostering Multidisciplinary Research Collaboration and Scientific Networking within University Environs. W: J. Liebowitz (red.), Knowledge Management Handbook: Collaboration and Social Networking (s. 207–217). Boca Raton, FL: CRC Press.
4.Dai, L., Boos, M. (2017). Chapter 3: How Much Sharing Is Enough? Cognitive Patterns in Building Interdisciplinary Collaborations. W: X. Fu, J.-D. Luo, M. Boos (red.), Social Network Analysis: Interdisciplinary Approaches and Case Studies (s. 41–70). Boca Raton, FL: CRC Press.
5.Derry, S.J., Schunn, C.D. (2005). Interdisciplinary: A Beautiful but Dangerous Beast. W: S.J. Derry, C.D. Schunn, M.A. Gernsbacher (red.), Interdisciplinary Collaboration: An Emerging Cognitive Science (s. xiii–xx). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
6.El Fray, M. (2017). Konsolidacja uniwersytetów i środowiska akademickiego wobec nowego sposobu różnicowania uczelni. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2 (50), 267–277.
7.Maton, K.I., Perkins, D.D., Saegert, S. (2006). Community Psychology at the Crossroads: Prospects for Interdisciplinary Research. American Journal of Community Psychology, 38 (1–2), 9–21.
8.MNiSW (2017). Wykaz jednostek organizacyjnych uprawnionych do nadawania stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki oraz nazwy nadawanych stopni (stan na dzień 26 czerwca 2017 r.). Pobrane z: www.ck.gov.pl (30.09.2017).
9.Pisarska, A. (2015). Organizacyjno-prawne warunki oraz przyczyny łączenia szkół wyższych. Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 3 (1), 75–88.
10.Sa, C.M. (2006). Interdisciplinary Strategies at Research-intensive Universities. ProQuest Dissertation and theses database of Penn State (UMI No. 3334950). Pobrane z: https://etda.libraries.psu.edu/catalog/7048 (27.09.2017).
11.Tress, G., Tress, B., Fry, G. (2007). Analysis of the Barriers to Integration in Landscape Research Projects. Land Use Policy, 24 (2), 374–385.
12.Wasserman, S., Faust, K. (1994). Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
13.ZUT (2011). Strategia Rozwoju Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie na lata 2011–2020 stanowiąca załącznik do uchwały nr 30 Senatu Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie z dnia 27.06.2011 r. Pobrane z: www.zut.edu.pl/fileadmin/pliki/info/strategia_rozwoju_2011-2020.pdf (26.09.2017).