Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-15
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 52/2 2018
Komunikacja wewnętrzna – innowacyjny aspekt współczesnego zarządzania organizacją
(Internal communication – innovative aspect of modern organization's management)

Authors: Klaudia Smoląg
Politechnika Częstochowska

Beata Ślusarczyk
Politechnika Częstochowska
Keywords: internal communication employee involvement social media
Data publikacji całości:2018
Page range:12 (203-214)
Klasyfikacja JEL: M14 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The problems of internal communication constitute presently a very important issue of organization management. Growing amount of information, implementing advanced projects, needs of employees, society and the environment or development of ICT communication necessitate attaching a greater importance to the new role of internal communication as an innovative approach to managing organizations. Thus, due to the already stressed great value of internal communication, the goal of the present paper is to describe contemporary trends in this area and present selected aspects connected with the role it fulfils in organization management. The analysis included in the present paper has been primarily based on the review of the literature on the subject concerning the theoretical conditionings of applying internal communication in managing organizations and presenting its tools that are currently most frequently used. Then, the Author analyses the results of secondary research that focuses on the influence of internal communication on entities functioning. The research presented was carried out both in Poland as well as in other parts of the world, among entities of various sizes, where the respondents were employees from various levels. This research has indicated that of particular importance are: partner and open communication among all the employees, responsibility of managers for smooth information flow and also making use of online tools. These tools are already indispensable social media, the application of which increases employee engagement in performing tasks and achieving the set goals. The conclusion of the theoretical analysis as well as the review of empirical research is unequivocal and indicates a growing role of internal communication in managing organizations, which can constitute its innovative dimension in contemporary world.
Download file

Article file

Bibliography

1.Badea, M. (2014). Social Media and Organizational Communication. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 149, 70–75.
2.Bratnicki, M. (2001). Informacyjne przesłanki przedsiębiorczości. W: R. Borowiecki, M. Romanowska (red.), System informacji strategicznej (s. 38–67). Warszawa: Difin.
3.Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej. Raport dla menedżerów na podstawie badania pracowników (2017). Pobrane z: https://emplo.pl/ (3.09.2017).
4.Grabowska-Pantoł, J. (2015). Rola komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie w okresie zmian. Independent Economic Experts’ Journal, 1, 91–103.
5.Griffin, R.W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN.
6.Johnston, K., Beatson, A., Lings, I. (2015). The Influence of Internal Communication on Employee Engagement: A Pilot Study Emma Karanges. Public Relations Review, 41, 129–131.
7.Juchnowicz, M. (red.) (2014). Zarządzanie kapitelem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje. Warszawa: PWE.
8.Kaplan, A.M., Haenlein, M. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59–68.
9.Klimek-Michno, K., Marciniak, K. (2017). Kultura dialogu zamiast komunikatu „góra–dół”.
10.Kompendium HR, dodatek do Personel i Zarządzanie, 10, 108–109.
11.Korzyński, P., Mazurek, G. (2016). Społecznościowa komunikacja wewnętrzna. Harvard Business Review, 3, 22–24.
12.Kozula, S. (2016). Komunikacja wewnętrzna – niedoceniana składowa efektywności. Pobrane z: https://publicrelations.pl/komunikacja-wewnetrzna-niedoceniana-skladowa-efektywnosci/ (5.10.2017).
13.Sievert, H., Scholz, Ch. (2017). Engaging Employees in (at Least Partly) Disengaged Companies. Results of an Interview Survey within about 500 German Corporations on the Growing Importance of Digital Engagement via Internal Social Media. Public Relations Review, 43 (5), 894–903.
14.Tajchman, M. (2016). Trendy w komunikacji wewnętrznej 2016. Pobrane z: http://czesciwspolne.pl/trendy-w-komunikacji-wewnetrznej-2016/ (18.09.2017).
15.Tkalac Verčič, A.,Verčič, D. (2012). Krishnamurthy Srirameshc, Internal Communication: Definition, Parameters, and the Future. Public Relations Review, 38, 223– 230.
16.Warner, M., Witzel, M. (2005). Zarządzanie organizacją wirtualną. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
17.Wiśniewska, J. (2015). Strategia technologiczna w rozwoju współczesnych organizacji. Studia i Prace WNEiZ, 39 (1), 101–111.
18.Wojtaś-Jakubowska, A. (2017). Efektywność zaczyna się od komunikacji. Kompendium HR, dodatek do Personel i Zarządzanie, 10, 106–107.
19.Żur, A. (2013). Otwarta komunikacja wewnętrzna – imperatyw współczesnych organizacji. Organizacja i Kierowanie, 3 (156), 173–184.