Studia i Prace WNEiZ US

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733    OAI    DOI: 10.18276/sip.2019.55-20
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 55 2019
Strategie innowacyjne we współczesnych organizacjach
(Innovative strategies in contemporary organizations)

Authors: Krzysztof Romanowski ORCID
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

Aleksandra Świeboda ORCID
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Keywords: innovativeness innovative strategies open innovation mode nationalization of economy research and development
Data publikacji całości:2019
Page range:11 (227-237)
Klasyfikacja JEL: O30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Intensely changing world makes innovative strategies very important in modern companies. Currently, more and more countries are moving towards an open model of innovation and nationalization of the economy. Contemporary society is referred to as a learner, and companies are referred to as learner-oriented organizations and oriented to knowledge and new technologies. Poland is smoothly following these trends, but the level of innovation achieved by other countries is much higher. The article presents a contemporary understanding of innovation, innovative strategies and the currently dominant open innovation model. There are also presented the most important reports and research on innovativeness of the Polish economy as a whole and companies separately. The purpose of the article was to present current knowledge about innovation in Poland and to indicate possible directions of development.
Download file

Article file

Bibliography

1.Chlebowski, K., Parczewski, Z. (2016). Innowacyjność w strategii rozwoju przedsiębiorstwa – aspekty wybrane. Energetyka, 12, 780–786.
2.Dutta, S., Lanvin, B., Wunsch-Vincent, S. (2017). The Global Innovation Index. Report. Pobrano z:
3.https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2017.pdf (15.01.2019).
4.Freeman, Ch. (1994). The economics of technical change. Cambrige Jurnal of Economic, 5 (18), 463–514.
5.GUS (2018). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2015–2017. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
6.Kudelska, K. (2013). Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne,
7.3, 21–32.
8.Lachiewicz, S. (2014). Innowacje organizacyjne w małych i średnich przedsiębiorstwach. Studia Ekonomiczne, 183, 153–161.
9.Mazur-Wierzbicka, E. (2015). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w
10.Tarnowie, 1, 97–109.
11.Misztal, A. (2017). Otwarte innowacje w polskich przedsiębiorstwach – ewaluacja. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w
12.Tarnowie, 1 (33), 27–37.
13.Nawrocki, T. (2016). Ryzyko działalności innowacyjnej przedsiębiorstw w kontekście ich wyników finansowych. Nauki o Zarządzaniu, 1 (26), 112–124.
14.PWC (2017). Kierunek innowacje! Polskie firmy na ścieżce rozwoju. Raport. Listopad 2017. Pobrano z: https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2017/kierunek
15.innowacje.html (15.01.2019).
16.Rogers, E.M. (2003). Diffusion of innovations. New York: Free Press.
17.Sęk, A. (2017). Innowacyjne firmy w Polsce – stan obecny i perspektywy w świetle nowego planu rozwojowego. Przedsiębiorstwo we Współczesnej
18.Gospodarce – Teoria i Praktyka, 4, 110–129.
19.Sikora, J., Uziębło, A. (2013). Innowacja w przedsiębiorstwie – próba zdefiniowania. Zarządzanie i Finanse, 2 (2), 351–376.
20.Sosnowska, A. (2000). Systemy zarządzania firmą innowacyjną. W: A. Sosnowska, S. Łobejko, A. Kłopotek (red.), Zarządzanie firmą innowacyjną (s. 9–35).
21.Warszawa: Difin.