Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2018.52/2-22
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 52/2 2018
Znaczenie powiązań międzyorganizacyjnych dla wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw – ujęcie teoretyczno-empiryczne

Autorzy: Danuta Rojek
Politechnika Warszawska
Słowa kluczowe: innowacyjność przedsiębiorstwa powiązania międzyorganizacyjne analiza czynnikowa modelowanie równań strukturalnych
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:13 (293-305)
Klasyfikacja JEL: C30 O30 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W artykule podjęto wciąż aktualny wątek współpracy przedsiębiorstw na polu innowacyjności Skoncentrowano się wokół realizacji celu opracowania sformułowanego jako przedstawienie problematyki powiązań międzyorganizacyjnych (formalnych i nieformalnych) oraz określenie ich znaczenia dla wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw. Opracowanie wykonano na podstawie studiów literaturowych oraz wyników własnych badań empirycznych w zaprezentowanym zakresie. W projekcie badawczym założono, że powiązania międzyorganizacyjne wzmacniają dodatni wpływ różnych czynników na innowacyjność przedsiębiorstw w długim okresie. Za cel badań własnych przyjęto wyłonienie tych powiązań formalnych i nieformalnych, które mają najistotniejsze znaczenie regulujące (wzmacniające) siłę oddziaływania istotnych czynników wpływających dodatnio na innowacyjność przedsiębiorstw. Badania ilościowe zostały przeprowadzone na próbie 550 innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw przetwórstwa przemysłowego techniką wywiadu internetowego, przy wykorzystaniu autorskiego kwestionariusza ankiety. Zasadnicze pytanie kierowane do respondentów dotyczyło oceny znaczenia regulującego (wzmacniającego) wskazanych powiązań międzyorganizacyjnych w skali od 1 do 5. Uzyskano 180 wypełnionych ankiet (response rate – 33%). W ramach analizy danych wykorzystano konfirmacyjną analizę czynnikową (Confirmatory Factor Analysis – CFA) z podejściem eksploracyjnym (E-CFA), prowadzącą do wyłonienia czynników-powiązań o istotnym znaczeniu. Modelowanie równań strukturalnych (Structural Equation Modeling – SEM) pozwoliło na przedstawienie zależności i wyłonienie czynnika o najistotniejszym znaczeniu regulującym (wzmacniającym), jakim są powiązania w ramach jednostek terytorialnych i sektorowych, w tym między innymi w ramach izb gospodarczych, stowarzyszeń sektorowych, parków technologicznych. Wynik własnych badań empirycznych może stanowić zdaniem autorki rekomendację odnośnie do podejmowania inicjatyw i tworzenia wskazanych powiązań dla menedżerów zainteresowanych wzrostem poziomu innowacyjności zarządzanych przez nich przedsiębiorstw.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Asparouhov, T., Muthen, B. (2009). Exploratory Structural Equation Modeling. Structural Equation Modeling, 16, 397–438.
2.Cattell, R.B. (1966). The Scree Test for the Number of Factors. Multivariate Behavioral Research, 1 (2), 245–276.
3.Fonfara, K. (2004). Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
4.Gorynia, M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
5.Górzyński, M., Pander, W., Koć, P. (2006). Tworzenie związków kooperacyjnych między MSP oraz MSP i instytucjami biznesu. Warszawa: PARP.
6.GUS (2016). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2013–2015. Warszawa: Urząd Statystyczny w Szczecinie.
7.Håkansson, H., Snehota, I. (1989). No Business in an Island: The Network Concept of Business Strategy. Scandinavian Journal of Management, 5 (3), 187–200.
8.Janasz, W., Janasz, K. (2017). Determinanty innowacyjności organizacji. Studia i Prace WNEIZ US, 48 (3), 9–20.
9.Kaczmarek, B. (2000). Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Łódź: Wyd. UŁ.
10.Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.
11.Kożuch, B. (2009). Nauka o organizacji. Warszawa: CeDeWu.
12.Niedzielski, P. (2011). Innowacyjność. W: K.B. Matusiak (red.), Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć (s. 119–120). Warszawa: PARP.
13.Pichlak, M. (2012). Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych. Warszawa: Difin.
14.Ratajczak-Mrozek, M. (2011). Wykorzystanie podejścia sieciowego do analizy międzynarodowej działalności przedsiębiorstw. W: B. Stępień (red.), Współpraca i strategie marketingowe przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej (s. 7–19). Poznań: Wyd. UE w Poznaniu.
15.Stańczyk-Hugiet, E. (2012). Paradygmat relacji – czy to nowa jakość w zarządzaniu? Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 116, 163–173.
16.Sudolska, A. (2008). Relacje rynkowe jako element strategicznych zasobów przedsiębiorstwa. W: A. Kaleta, K. Moszkowicz (red.), Zarządzanie strategiczne w badaniach teoretycznych i w praktyce. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.