Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.47/2-22
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 47/2 2017
Partnerstwo niemieckich parków narodowych

Autorzy: Dariusz Pieńkowski
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Wojciech Zbaraszewski
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Słowa kluczowe: park narodowy turystyka zrównoważona partnerstwo rozwój zrównoważony
Data publikacji całości:2017
Liczba stron:10 (243-252)
Klasyfikacja JEL: H41 H83 Q58
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W artykule przedstawiono realizowaną w Niemczech ideę partnerstwa pomiędzy przyrodniczymi obszarami chronionymi a biznesem. Realizowane partnerstwo sprzyja większej akceptacji obszarów chronionych wśród społeczności lokalnej oraz lepszej informacji dla turystów. Idea partnerstwa ma pozytywny wpływ na trwałość funkcjonujących obszarów chronionych przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości usług świadczonych na rzecz turystów. Partnerami obszarów chronionych mogą być podmioty, które bezpośrednio obsługują turystów, czyli między innymi pensjonaty, hotele, restauracje. Wdrożenie partnerstwa obszarów chronionych jest urzeczywistnieniem pogodzenia głównego celu tworzenia obszarów chronionych, jakim zazwyczaj jest ochrona różnorodności biologicznej, z turystycznym użytkowaniem takiego obszaru.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.BfN (2017a). Bundesamt fur Naturschutz. Nationalparke. Pobrane z: http://www.bfn.de/0308_nlp.html (10.04.2017).
2.BfN (2017b). Bundesamt fur Naturschutz. Biosphärenreservate in Deutschland. Pobrane z: https://www.bfn.de/0308_bios.html (5.05.2017).
3.BMU (2010). Naturschutz und Reaktorsicherheit, Umweltbewusstsein in Deutschland 2010. Bonn.
4.Carius, F. (2008). Destination Naturlandschaft – Wo geht die Reise hin? Empirische Erhebungen in deutschen Reisebüros. Bonn: Bundesamt für Naturschutz.
5.Destatis (2016). Tourismus. Tourismus in Zahlen 2015. Statistische Bundeamt, Wiesbaden. Pobrane z: URL:https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/BinnenhandelGastgewerbeTourismus/
6.Tourismus/TourismusinZahlen.html (29/03/2017).
7.EUROPARC (2015a). Sustainable Tourism in Protected Areas. Good for Parks, Good for People 2015. Regensburg: EUROPARC Federation.
8.EUROPARC (2015b). Herausforderungen und Erfolge Unser Jahresbericht 2014. Berlin: EUROPARC Deutschland e.V.
9.EUROPARC (2017). http://www.europarc-deutschland.de/blog/vorhaben/partner (7.05.2017).
10.GUS (2016). Ochrona środowiska 2016. Warszawa.
11.Hoffmann, A., Thomann, S. (2000). Urlaub bei unseren Partner. Gelebte Partnerschaften vom Wattenmeer bis zum Schwabischen Alb. Regensburg: EUROPARC Federation.
12.IUCN (1994). Commission on National Parks and Protected Areas. Parks for Life: Action for Protected Areas in Europe. Gland, Switzerland and Cambridge, UK: IUCN.
13.Job, H., Merlin, C., Metzler, D., Schamel, J., Woltering, W. (2016). Regionalwirtschaftliche Effekte durch Naturtourismus. Bonn: Bundesamt für Naturschutz.
14.NPUO (2017). Nationalpark Unteres Odertal. Pobrane z: http://www.nationalpark-unteresodertal.eu (7.05.2017).
15.Owsiak, S. (2008). Finanse publiczne. Warszawa: PWN.
16.Radziejowski, J. (2011). Obszary chronionej przyrody. Historia, stan obecny, wyzwania przyszłości. Warszawa: Wszechnica Polska.
17.UNESCO (2017a). Man and Biosphere Programme. Pobrane z: http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/environment/ecological-sciences/man-and-biosphere-programme (5.05.2017).
18.UNESCO (2017b). Polski Komitet ds. UNESCO. Międzynarodowy program „Człowiek i Biosfera”. Pobrane z: http://www.unesco.pl/nauka/czlowiek-i-biosfera-mab (5.05.2017).
19.WTTC (2003). Blueprint for New Tourism 2003. London.