Studia i Prace WNEiZ US

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace WNEiZ

ISSN: 2450-7733     eISSN: 2300-4096    OAI    DOI: 10.18276/sip.2017.49/1-15
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 49/1 2017
Dysproporcje dochodowe samorządu lokalnego

Autorzy: Marian Kachniarz
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe: samorząd lokalny dochody jst instrument wyrównawczy
Data publikacji całości:2017
Liczba stron:10 (179-188)
Klasyfikacja JEL: H21 H23 H71
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Finansowanie samorządu powinno się opierać na takiej dystrybucji środków, by mógł on realizować ideę równego i sprawiedliwego dostępu do dóbr i usług publicznych. Celem artykułu jest analiza dysproporcji dochodowych samorządu gminnego w Polsce w świetle skuteczności fiskalnych systemów wyrównawczych. Badania wykazały, że zróżnicowanie dochodów, nawet po zastosowaniu instrumentów wyrównawczych, jest na tyle duże, że trudno uznać obecnie obowiązującą konstrukcję dochodów gmin za sprawiedliwą. Takie dysproporcje nie umożliwiają wyrównania rzeczywistych szans w dostępie do tej samej jakości usług publicznych. W takich warunkach samorząd terytorialny, jako element sfery polityczno-instytucjonalnej, nie może skutecznie przyczyniać się do kształtowania ładu zintegrowanego.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bogucka-Felczak, M. (2014). System korekcyjno-wyrównawczy – postulaty de lege ferenda. Finanse Komunalne, 1–2, 92–105.
2.Borys, T. (2010). Koncepcja zrównoważonego rozwoju w naukach ekonomicznych. W: B. Poskrobko (red), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki. Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
3.Borys, T. (2011). Zrównoważony rozwój – jak rozpoznać ład zintegrowany. Problemy Ekorozwoju (Problems of Sustainable Development), 6 (2), 75–81.
4.Fiedor, B. (2015). Instytucje formalne i nieformalne w kształtowaniu trwałego rozwoju. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 40 (2), 83–107.
5.Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego 2015 (2016). Warszawa: GUS.
6.Grobelny, R., Jaworski, D., Klupczyński, M. (2016). Propozycja korekt mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Łódź: Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego.
7.Kachniarz, M. (2011). Bogactwo gmin – efekt gospodarności czy renty geograficznej? Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 5 (17), 81–94.
8.Miesztalski, M. (2012). Dysfunkcje w systemie wyrównywania dochodów jednostek samorządu terytorialnego. W: M. Izdebski, A. Nelicki, I. Zachariasz (red.), Finanse komunalne a Konstytucja. Warszawa: Biuro Trybunału Konstytucyjnego.
9.Ostrom, E. (1991). Governing the Commons. The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge: Cambridge University Press.
10.Patrzałek, L. (2015). Subwencja ogólna jako instrument korekcyjno-wyrównawczy w systemie finansów samorządu terytorialnego. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 404, 238–244.
11.Swianiewicz, P., Łukomska, J. (2016). System wyrównawczy sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego w Polsce – propozycja usprawnienia. Samorząd Terytorialny, 12, 29–50.
12.Wskaźniki dochodów podatkowych dla poszczególnych gmin, powiatów i województw na 2017 r. (2017). Warszawa: Ministerstwo Finansów.
13.Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 lipca 2006 r. K30/04.